M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hmm, nu har en idé slagit mig...
Om man, i brist på tid och mek-motivation inte känner för att bygga helt nytt med bättre riktning på wg-rören eller ännu större wg, funderar på att sätta dit en till wg men att anslutningen till den isf bara skulle hamna på ena röret, i det här fallet bara från 4:ans cylinder. Hur skulle det funka tror ni? Borde väl släääa ut en hel del avgaser kan man väl tycka?
Om man, i brist på tid och mek-motivation inte känner för att bygga helt nytt med bättre riktning på wg-rören eller ännu större wg, funderar på att sätta dit en till wg men att anslutningen till den isf bara skulle hamna på ena röret, i det här fallet bara från 4:ans cylinder. Hur skulle det funka tror ni? Borde väl släääa ut en hel del avgaser kan man väl tycka?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nu har jag äntligen fått stil på laddtrycket.
Tack vare en extra wg så ligger det nu på 0,82 vid fullt varv på 3:an.
Känns bra att man fått ner laddet men det känns ju inte lika brutalt längre
Tack vare en extra wg så ligger det nu på 0,82 vid fullt varv på 3:an.
Känns bra att man fått ner laddet men det känns ju inte lika brutalt längre
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Tackar, känns som om det kan behövas
Nu närmar sig bara mappning så ska det bli ordning på prylarna hoppas jag
Nu närmar sig bara mappning så ska det bli ordning på prylarna hoppas jag
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Skönt att det löste sig! Det är ganska skönt att kunna åka med lågt grundladd och ha en ganska sansad bil att köra med om man vill.
Själv har jag gjort en liten frän (tillfällig) installation i min bil.
Bakom passagerarstolen har en 12V kompressor kopplad till en 3L trycktank. Sedan har jag dragit slang via en tryckreduserventil in i motor rumet.
När man känner för det går man ut och kopplar den slangen till undersidandan på WG:n.
In igen och knäppa på 12V pumpen för att ladda tanken.. Sedan är det bara att ställa regulatorn på 1,5bar och vipps så är WG:n öppen hela tiden!
Allt för att det är en frän grej som jag ville pröva, att kunna köra motorn "utan" ladd utan att behöva meka bort fjädern ur wastegaten som sitter ganska o-skruv-vänligt..
Själv har jag gjort en liten frän (tillfällig) installation i min bil.
Bakom passagerarstolen har en 12V kompressor kopplad till en 3L trycktank. Sedan har jag dragit slang via en tryckreduserventil in i motor rumet.
När man känner för det går man ut och kopplar den slangen till undersidandan på WG:n.
In igen och knäppa på 12V pumpen för att ladda tanken.. Sedan är det bara att ställa regulatorn på 1,5bar och vipps så är WG:n öppen hela tiden!
Allt för att det är en frän grej som jag ville pröva, att kunna köra motorn "utan" ladd utan att behöva meka bort fjädern ur wastegaten som sitter ganska o-skruv-vänligt..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Plockade isär min kära inlånade hks-wannabee wastegate från KL igår. Sen stod helt öppen och hade kärvat fast i det läget. Det var med nöd och näppe jag lyckades trycka ihop den med handkraft.
Jag hade ju märkt att den läckte som ett såll pga att jag hade wg röret draget rätt ut i det fria. Undrar hur många som åker omkring med röret indraget i resten av avgassystemet och som gnäller på seg spoolup eller skenande laddtryck pga en så usel konstruktion?
Ska kanske tillägga att den wg´n var helt ny när jag monterade den och att den rullat MAX 5 mil.
Jag hade ju märkt att den läckte som ett såll pga att jag hade wg röret draget rätt ut i det fria. Undrar hur många som åker omkring med röret indraget i resten av avgassystemet och som gnäller på seg spoolup eller skenande laddtryck pga en så usel konstruktion?
Ska kanske tillägga att den wg´n var helt ny när jag monterade den och att den rullat MAX 5 mil.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jag tror min KINES wg bögar sig också, säkert en tajjkuk som gjort hål i membranet
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu känns bilen redo för mappning. Men inget kalas utan ras
Var ute och testade lite idag och bjöd polarn på en åktur när maskinen plötsligt blev trecylindrig.
Efter lite felsökning så märkte jag att jag inte hade något ventilspel på en cylinder. Ett böghelvetes lashcap hade hoppat loss
Måste blivit lite elakt varvstopp när det spann för mycket på den blöta asfalten
Men nu är det klart å fixat igen!
Var ute och testade lite idag och bjöd polarn på en åktur när maskinen plötsligt blev trecylindrig.
Efter lite felsökning så märkte jag att jag inte hade något ventilspel på en cylinder. Ett böghelvetes lashcap hade hoppat loss
Måste blivit lite elakt varvstopp när det spann för mycket på den blöta asfalten
Men nu är det klart å fixat igen!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Nu känns bilen redo för mappning. Men inget kalas utan ras
Var ute och testade lite idag och bjöd polarn på en åktur när maskinen plötsligt blev trecylindrig.
Efter lite felsökning så märkte jag att jag inte hade något ventilspel på en cylinder. Ett böghelvetes lashcap hade hoppat loss
Måste blivit lite elakt varvstopp när det spann för mycket på den blöta asfalten
Men nu är det klart å fixat igen!
Mögigt... jag var ute och spann lite i regner också
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Grattis! kul att köra i detta väder................
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilen är fortfarande hel och hemma! Fegade idag och åkte kärra och tack vare det höll det
Som vanligt strulade det lite när jag är i farten, delvis pga att klåparJonas glömt koppla in en soppapump... Så om någon undrar så räcker en Walbropump till 430whp på e85 vid 4,8 bars soppatryck
Efter att ha kopplat in båda pumparna och strulat med olika lambdamätare så fick vi till slut ut 634hk och drygt 700nm på hjulen. Var uppe på drygt 800nm ett tag men vi fegade ur lite och tänkte vara lite snälla mot motor och transmission.
Var dock tvungna att ladda rätt mycket men det gör ju inte så mycket egentligen
Stort tack till PPF gänget och framförallt Ärtan som fixade mappningen.
Nu väntar jag bara på att det ska torka upp på backen så man kan ge sig ut å gasa lite
Som vanligt strulade det lite när jag är i farten, delvis pga att klåparJonas glömt koppla in en soppapump... Så om någon undrar så räcker en Walbropump till 430whp på e85 vid 4,8 bars soppatryck
Efter att ha kopplat in båda pumparna och strulat med olika lambdamätare så fick vi till slut ut 634hk och drygt 700nm på hjulen. Var uppe på drygt 800nm ett tag men vi fegade ur lite och tänkte vara lite snälla mot motor och transmission.
Var dock tvungna att ladda rätt mycket men det gör ju inte så mycket egentligen
Stort tack till PPF gänget och framförallt Ärtan som fixade mappningen.
Nu väntar jag bara på att det ska torka upp på backen så man kan ge sig ut å gasa lite
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290