Våtslip så man blir tårögd

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Våtslip så man blir tårögd

Post by Grefven »

originallacken på nyare bmw suger ju som säkert många känner till. det är lite struktur/apelsinskal i den och det är kanske inte så kul om man kommer och steker med sin nya dyra bil.

kolla här vilket vansinnigt resultat man kan få bara man lägger lite efterjobb på lacken.

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... ght=sanded
HenrikF

Post by HenrikF »

det är däckglansen som gör det...
/Henrik
guran

Post by guran »

de va annat än snabbvax de där.. :shock:
0730-448141

gustafasplund@hotmail.com

Smoke Means Power!
JohanE

Post by JohanE »

Ja det går att få till det mesta bara man vill.
Här är en lite grundligare tråd på svenska om man gjort en garagelack:
Från plåtren till polerad
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
ZAK

Post by ZAK »

JohanE wrote:Ja det går att få till det mesta bara man vill.
Här är en lite grundligare tråd på svenska om man gjort en garagelack:
Från plåtren till polerad
Garagelack is the shit ^^
Den ska jag läsa igenom =D
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
jorgen

Post by jorgen »

Det ville jag lära mej! Kollade med åke på Tipro, han skulle kolla av läget om det gick att ordna :D
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
olander_91

Post by olander_91 »

Snacka om att det där lyfte upp den riktiga kulören! Grymt jobb!
motec

Post by motec »

är det ett skämt den orginallacken eller?

kan vara bland de sämsta jag sett. hade aldrig godtagit att min bil såg ut så om man köpte den ny.

ser ju ut som en apelsin :)
Grefven

Post by Grefven »

så ser atyvärr alla nya bmw ut. gå in i en bilhall och kolla. ställ dig under ett lysrör och inspektera. jag och farsan va och kollade på (bara kollade) en ny 7-serie och han bara flabbade rakt ut och trodde att 0-milaren med ett grundpris på 750k var omlackad. men det var originallack. skrämmande.
M3Crille

Post by M3Crille »

Många nya bilar från div tillverkare har skrämmande dålig finish!! Märker d dagligen på jobbet när man ska polera... :( Man kan få en bil VÄLDIGT blank genom polering i olika steg men själva lacken e ju fortfarande inget vidare.. :P Är själv nöjd me omlackeringen av min 328 men blev sjuuuuukt mkt bättre o blankare efter att ja polerat den en hel dag med div polermedel (finns bl a bilder i min projekttråd).. :) Hade varit "kul" att våtslipa en hel bil o sen polera upp den för o få se hur grymt resultat man får! :D
070-201 85 62
Franzén

Post by Franzén »

Sbuddz och jag har just gjort en garagelack och sedan våtslipat ner hela karossen.
Nu står den inför de sista stegen av våtslipning innan poleringen skall ske.
Jag kan se om jag kan lägga upp bilder på det arbetet.

Kan läska er med att bilen troligen kommer att bli en av de finare E30:s som rullar idag.

:wink:
Grr!
0706-419608
Grefven

Post by Grefven »

det är ju faktiskt efterarbetet med den färdiglaggda lacken som bestämmer hur bra det ska bli. för oavsett om man har top of the line lackbox och den bästa lackeraren man kan tänka sig så kan det landa ett dammkorn någonstans. och det korrigerar man när bilen är ute från båset.

så en garagelack med någon rinning och med lite apelsinskal kan bli 100% felfri om man vill lägga ett bra efterarbete. men det kräver ju stor kunskap om vilka trisor, och produkter man ska använda. och givetvis erfarenhet och vara en duktig i just det hantverket.
Sjögren Racing

Post by Sjögren Racing »

Våtslip och polera är kul.DÅ blir det blankt 8)
Jag lackade om mina Audio pro black diamond högtalare som det skulle vara "pianofinnish" på,dom såg ju ut som kriget nya..

Så jag blandade ihop en blå/lila pearl färg och drog på dom.Sedan klarlack.
Efter det så va det bara att klossa med P2000 tills all sprutstruktur va borta..sedan på med P3000 och P4000 maskin(alla steg våtslip).

Och sedan polera med 3M polermedel i 3 steg.
Våtslip och polering av en högtalare tog 1 dag.

Tyvärr hade jag en kass 1MP mobilkamera precis när jag gjorde det(förra sommaren) men här är en bild iaf
Image
Image
Image
NU är det pianofinnish på dom.
Och ja,mitt soffbord är i samma lack/finnish 8)
M3Crille

Post by M3Crille »

Härlig finish på högtalarna! :D Härligt när man kan göra bättre själv än va fabrik "klarar".. :)

Min 328 precis hämtad från lack (bilderna tyvärr tagna me mobil)

Image

Efter att polerat den en dag

Tagit en bild på biltaket o innertaket i byggnaden speglar sig:
Image

Bild på biltaket igen o flagga o fönster på väggen bakom bilen speglar sig

Image
070-201 85 62
Sjögren Racing

Post by Sjögren Racing »

Du skulle prova att våtslipa huven,man ser struktur om man kollar på lysrören i spegelbilden.

Det värsta är att när man våtslipar så framträder det hur illa yta man egentligen har sprutat..för när man börjar att våtslipa så tar man bara topparna och när man då torkar av vattnet efter våtslipet så är ju topparna matta och "inte topparna" blanka..Då tänker man,hur fan fick jag så dålig yta?,så klossar man ner ytan tills den är 110% slät innan man polerar.

Behöver du tips på matrial om du vill prova våtslip så PM:a
M3Crille

Post by M3Crille »

Jo ja vet o sen smickrar inte mobilkameran heller precis.. :P Ser värre ut än va d upplevs i verkligheten! Inte ja som lackat o ville bara visa hur pass "ok" man kan få en omlackad yta utan o våtslipa (vilket vi oxå gör på jobbet då o då).. Hade inte tid att våtslipa den heller när ja fick tibax den tyvärr då vi skulle iväg på utställning 2 dagar senare.. :)
070-201 85 62
Grefven

Post by Grefven »

Skulle de högtalana va så blanka från fabrik så hade de fått ta bra betalt för dom. 2 dagars extra jobb :-)
Post Reply