m20b25 turbo övertryck vevhus

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Toube
Posts: 30
Joined: 17 Apr 2007, 16:45
Location: Skellefteå
Contact:

m20b25 turbo övertryck vevhus

Post by Toube »

Bilen spottar olja ur oljesticksröret vid tomgång och runt den externa vevhusburken ser det ut som skit. Kommer mer olja dessto mer man gasar. Det skumma är att kompet ligger mellan 8.8-9.1 på 5 cylindrar, på en ligger den på 11.0. Motorn är nyrenoverad, kanske gått 50 mil sen renoveringen. Bilen går bra. Känns inte som kolvringsras? Kanske bara dåligt renoverad? Honat den själv. På senare dar laddade jag runt 1 bar.

En annan fråga: brukar man se spår av kolvringar i oljetråget?

Några idéer på vad felet kan va?
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Kör du på etanol? E de kat motorn?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Toube
Posts: 30
Joined: 17 Apr 2007, 16:45
Location: Skellefteå
Contact:

Post by Toube »

erik@e30 wrote:Kör du på etanol? E de kat motorn?
Nej, kör bensin. Jo, kompsänkt (8.2) katmotor.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Brukar man se spår av kolvringar i tråget? Ser du det är det bara skruva isär maskin :lol:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
JWSE30
Posts: 812
Joined: 26 Dec 2006, 20:37
Location: Karlskrona

Post by JWSE30 »

Nisse Järnet wrote:Brukar man se spår av kolvringar i tråget? Ser du det är det bara skruva isär maskin :lol:
:lol:
BMW E46 330xd


Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

de e ju jätte udda att du har 11 på en cylinder... har du lyft ventlikåpan å set efter om alla vippor e hela?

e39 525i 2002
e30 m-tec 24v142kw 328 motor 1988 <----Till Salu!
e30 2,5 Dubbel snurrig med extra allt. 1989

/

e61 550it 2006 såld
KTM 950sm 2007 såld
BMW r1100s 2005 såld
M5 3,8 1992 - såld


Laga din bil i garaget inte på internet

Hemsida
Toube
Posts: 30
Joined: 17 Apr 2007, 16:45
Location: Skellefteå
Contact:

Post by Toube »

erik@e30 wrote:de e ju jätte udda att du har 11 på en cylinder... har du lyft ventlikåpan å set efter om alla vippor e hela?
Joo, det är väldigt udda. Kan det bli ett sådant värde om det råkat droppa ner nån droppe olja i loppet?
Om det va en vippa borde väl bilen gå dåligt? den går ju nämligen bra.

Vad brukar man få för komp med liknande setup och hyffsat batteri?
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

trasig vippa = stängd ventil. Tänk vad det kan göra för kompet :p

lyft locket och titta till att börja med iaf?

Något är det ju som är fel eftersom han pressar olja och kompet är så pass olikt.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Toube
Posts: 30
Joined: 17 Apr 2007, 16:45
Location: Skellefteå
Contact:

Post by Toube »

Snekast wrote:trasig vippa = stängd ventil. Tänk vad det kan göra för kompet :p

lyft locket och titta till att börja med iaf?

Något är det ju som är fel eftersom han pressar olja och kompet är så pass olikt.
Joo, de e sant. En stängd ventil gör ju mycke för kompet. Ska kolla under locket.

Fast varför skulle det ge mycke mer vevhuskomp om en ventil va stängd förstår jag inte?
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Ifall det är stopp ut ur toppen borde ju kompet ta lättaste vägen, igenom dina ringar och ner i vevhuset?

Vilda spekulationer!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Toube
Posts: 30
Joined: 17 Apr 2007, 16:45
Location: Skellefteå
Contact:

Post by Toube »

Snekast wrote:Ifall det är stopp ut ur toppen borde ju kompet ta lättaste vägen, igenom dina ringar och ner i vevhuset?

Vilda spekulationer!
Kollat vipperna nu och det ser bra ut, ingen låst ventil.
Post Reply