Koppling till M10 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Koppling till M10 turbo

Post by Tommie_lj »

Hej alla PPFare!

Mitt första inlägg/tråd här bortsett från en annons i köp&sälj.
Heter iaf Tommie Ljungberg och är 22år gammal, jobbar som mekaniker, och jag gillar särskilt gamla bmw bilar. Har en gammal E28 som är i halvdant skick med m10 motor i som jag Snickrat fast en K24 på.

Nu efter min presentation av mig själv, till frågan :)

jo jag har läst att man kan montera tryckplattan från OG 900 Turbon på Standard svänghjulet på M10an. Ska tydligen vara bolton, nån som kan bekräfta? Sen undrar jag även vilken vilka årsmodeller det rör sig om och om nån är starkare än en annan.

Fråga numero två, hur funkar motornords sinterkopplingar? Är dom tåliga, bettar bra osv. Dom är i vart fall mkt billiga!! Vilken är bäst till en gatbil av 6 och 4 puck? Är det inte så att en 4 puck bettar mer och blir ryckigare att köra än 6 ?

Hoppas ni tar er tid att besvara mina frågor :)
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Hur vet man att man har maxtryck på plattan? Antar att du menar att man shimsar mellan plattan och svänghjulet för att få plattan i det läget den trycker mest.

Då beställer jag 4 puck imorgon i så fall :) kopplingen ville inte va med längre när jag monterade 3", turbon laddar fullt betydligt tidigare och våldsammare nu :) hehe

Tack för svar!
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Hör runt med någon som ev har en press samt ett mät verktyg like this Image
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Press har jag på jobbet. Den mäter i hundratal kilon, så det blir ju bra :)

måste fanimej ha riktig koppling innan jag kör den i våran rototest.
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

kapar min egen tråd för en ny fråga.

Det är så att jag försöker luska ut vilken kompratio min motor har.. men blir inte klokare av att läsa olika svar överallt :)

bilen är en E28 518i, årsmod 88, UTAN kat. det är inte katalysator orginal alltså. om nån vet säkert eller med största sannolikhet vad jag har i komp skulle jag bli glad :)

sen om det är exakt 89mm i borr eller om det är nån tiondel mer eller mindre vore uppskattat också, har nämligen tänkt försöka tillverka ett sånt eget "o-ringningsverktyg" och ha det redo den dagen topppackningen skjuter.. kör med orginalpackning och bultar + 20 grader extra draget. den som lever får se :)
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Säker på 9.5? Tvivlar inte på dina kunskaper, vill bara va säker på att du är säker :) har trots allt sett tre olika angivelser, 9, 9.5, och 10. en viss skillnad.. hehe

Bra information om "hemma o-ringat" vore uppskattat:) har läst lite men vill gärna se mer bilder på andras verktyg och så. detta är ju trots allt ett budgetbygge, där varje krona räknas.

bilder på bilen och motorn finns på http://www.garaget.org/?car=193744&image=1908880

Ciao alla PPFare!
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

har sen igår kört runt med Saab 900 T tryckplatta + 4 puckad sinter, och det funkar bra som fan. mkt distinktare växlingar utan massa slir :)

de enda var att jag fick plocka ur staget från slavcylindern och förlänga det en cm ungefär. men det är ju piece of cake :)

nu vill jag bara ha mer effekt ;)

eftersom det är ett budgetbygge frågar jag er nu, vad blir mest kostnadseffektivt för att hålla toppen och packningen på rätt plats vid högre effektuttag på M10B18? typ 300 hästar på något kompsänkt maskin @ E85. räcker det med en vanlig Elringpackning och 12.9 bultar eller ska de va stöddigare grejer?
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

robert wrote:Tycker 300 lät optemistiskt med dendär turbon, vad är det för mått på den ?


har tyvärr inga mått att ge dig, men den räcker till dryga 300 kusar på Volvo femma, och sitter orginalmonterad på bla S60 R.

det är klart man inte ska ta för givet att den klarar 300 häst på en i grunden flera decennium äldre motor, men får jag ut 280 hästar när jag är klar så är jag meganöjd!

till frågan då, vad står pall för 250-300 hästar på etanol? räcker det med 12.9 bult och en Elring +0,3 packning?
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Tändning kör jag med tryckklocka från saab 900 turbo. Den kan ju även backa :)

sprutet ska vi "mappa" i rototest med riktig utrustning, så där e inga problem. Bara nyfiken på hur mkt pulver man vågar klämmaur motorn innan packningen ligger som en smet i kylkanalerna :D
02ole
Posts: 63
Joined: 25 Feb 2007, 16:09

Post by 02ole »

Min 1,8i holdt ett par år på ca 1,3 bar. Den var helt urørt, med eksosmanifold fra 2002 turbo, t3 turbo og datasprut. Men når toppakningen gikk så ble det for mye kjøleveske i sylinder 1, som resulterte i bøyd stake. Så ett bra tips er å åpne motoren og o-ringe før det smeller. Da kan du også frese opp forbrenningskammerne litt og få noe lavere kompression.
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

02ole wrote:Min 1,8i holdt ett par år på ca 1,3 bar. Den var helt urørt, med eksosmanifold fra 2002 turbo, t3 turbo og datasprut. Men når toppakningen gikk så ble det for mye kjøleveske i sylinder 1, som resulterte i bøyd stake. Så ett bra tips er å åpne motoren og o-ringe før det smeller. Da kan du også frese opp forbrenningskammerne litt og få noe lavere kompression.


1.3 kilo på orörd motor är ju kungligt :) körde du den hårt eller fegkörde du den?

jo jag funderar faktiskt på att tillverka ett eget verktyg och O-ringa blocket själv, samt som du sa fräsa upp lite större förbränningsrum samt runda till kanterna för att i största möjliga mån undvika spikningar.

bänkkörde du motorn på 1.3 kilo nån gång? kanske rentav testat på 1 kilo? jag tänkte mest för skoj skull köra ett pull i Rototesten imorgon. inte justera/mappa nånting utan bara köra ett pull som den går just för tillfället. nyfiken som man är :)
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Tommie_lj wrote:
02ole wrote:Min 1,8i holdt ett par år på ca 1,3 bar. Den var helt urørt, med eksosmanifold fra 2002 turbo, t3 turbo og datasprut. Men når toppakningen gikk så ble det for mye kjøleveske i sylinder 1, som resulterte i bøyd stake. Så ett bra tips er å åpne motoren og o-ringe før det smeller. Da kan du også frese opp forbrenningskammerne litt og få noe lavere kompression.


1.3 kilo på orörd motor är ju kungligt :) körde du den hårt eller fegkörde du den?

jo jag funderar faktiskt på att tillverka ett eget verktyg och O-ringa blocket själv, samt som du sa fräsa upp lite större förbränningsrum samt runda till kanterna för att i största möjliga mån undvika spikningar.

bänkkörde du motorn på 1.3 kilo nån gång? kanske rentav testat på 1 kilo? jag tänkte mest för skoj skull köra ett pull i Rototesten imorgon. inte justera/mappa nånting utan bara köra ett pull som den går just för tillfället. nyfiken som man är :)


Tjenare allihop!

har tyvärr inte hunnit med nåt pull i rototesten ännu, men förhoppningsvis ska bilen mappas nu i veckan!

frågan kvarstår dock hur mkt orgpackningen står pall för? och vad som räcker på 300 hästars maskin med marginal. pallar en +0.3mm packning från Elring och 12:9 pinnbult av den påfrestningen? självklart under förutsättning att det inte spikar o lever jävel..
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

en kopplingstryckplatta är byggd så att efter en viss slitningstid greppar den bäst och så blir det sämre.

Om man schimsar upp kopplingen kommer den ju bara bli sämre o sämre ju mer man kör.

Visst greppar den lite mer men det kan inte vara någon jätte skillnad?

Saker som rör sig i motorn skulle jag vara tveksam till att hålla på o schimsa om o flytta på.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Okay. Tack för ett bra svar :)

tyvärr knäckte jag en vipparm i morse på väg till jobbet. Så nu blir det att riva av toppen och fixa vipparmen. Men när den ändå är lös kommer jag slänga dit en orginalpackning av bra kvalitet och riktiga bultar.
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

Jag får nog faktiskt ta ner lådan igen o kolla vad som blivit fel och mäta upp tryckplattan. för kopplningen slirar precis när laddet kommer, men bara i början. kör man en bit med bilen så blir det bättre.

men först o främst ska motorn funka.. körde av två vippor i morse.. :(

men nya prylar är på väg och toppen är i molekyler. hehe :) passade även på att beställa 12.9 pinnbultar så topplockspackningen kanske sitter kvar lite bättre. hehe
Tommie_lj
Posts: 26
Joined: 15 Mar 2010, 22:56

Post by Tommie_lj »

hej allesammans!

Motorn sitter nu sen en vecka lite drygt ihop, och har funkat klanderfritt hittils! den är även körd i bänk och lämnade över förväntan mycket pulver för vad detta bygge kostat mig och vad som är gjort!

250 hästar på veven räknat med 14% förluster, och detta på 1.1 kilo samt E85 med omappat orginalsprut, bara ställt med soppatryck och klaff i min moddade 535 lmm. räknar man med att den kanske hade så mycket som 100 hästar orginal, så är det 150% ökning :o

tyvärr gick det inte mappa orgninalsprutet till motorn, och ett nytt riktigt sprut är nog inte något jag vill lägga pengar på just nu. kanske i vinter tillsammans med en renovering och vidaretrimning av motorn, den som lever får se. men ska nog försöka klämma några hästar till samt få den att gå lambda 1 vid konstant fart 90-100, med hjälp av en progressiv tryckregulator. ska även optimera tändningen så mkt som möjligt går. har inte testat vart gränsen går för spik ännu.

MVH/Tommie
Post Reply