Satt och tänkte lite. Många bygger ju fräna maskiner i gamla Volvos, pratar då om -75 och runt där. Vad är det för bakaxlar man "brukar" köra med? Finns det något hållbart som inte kräver att man bygger om halva bilen?
Pratar om något som håller för klistrat och ca 700nm.
Mvh
Vad för bakaxel till gammal Volvo?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Vad för bakaxel till gammal Volvo?
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
700nm på klistrat är fem gånger per år om man tänker så. Tänker något som funkar fint med lite pulver över lag.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Det är drivaxlarna som är problemet, när man kör med svetsad diff så ger dom sig efter ett tag, man belastar dom fram och tillbaka och tillslut bockar man av dom! Ska man bara ha lagom med mos löser man problemet med en lamelldiff, ska man ha massor av mos så beställer man custom-drivaxlar typ Moser eller Strange (inte dyrt typ 400 dollar för 2) sen är problemet ur världen. Eller bara kör man och byter en och annan drivaxel (som jag)
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
- ^MeTaNoLiC^
- Posts: 158
- Joined: 14 Jun 2009, 10:03
- Location: Vänersborg
Tycker inte dessa är några höjdare alls, just pga du kör lätt av drivaxlar med original effekt i en 240.
Men lite fakta ändå:
Vad som skiljer 1030 och 1031 är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.
Ett vanligt fel är att många tror att alla 1031 är diffade, tyvärr utrustades bara en del med diff.
1041, är en 1031 axel fast med slungdiff, alla 1041 har slungdiff.
Övriga M30, M31 har jag inte så stor koll på.
För mig om det var någon av dom som har grövre drivaaxlar än 10XX axlarna?
För mig det är det och sitter på 164:an, sitter en annan axel på dem om jag inte minns helt fel.
Men lite fakta ändå:
Vad som skiljer 1030 och 1031 är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.
Ett vanligt fel är att många tror att alla 1031 är diffade, tyvärr utrustades bara en del med diff.
1041, är en 1031 axel fast med slungdiff, alla 1041 har slungdiff.
Övriga M30, M31 har jag inte så stor koll på.
För mig om det var någon av dom som har grövre drivaaxlar än 10XX axlarna?
För mig det är det och sitter på 164:an, sitter en annan axel på dem om jag inte minns helt fel.
- christoffer jansson
- Posts: 455
- Joined: 16 Jun 2007, 14:47
- Location: Torsåker