Vad för bakaxel till gammal Volvo?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Vad för bakaxel till gammal Volvo?

Post by pelko »

Satt och tänkte lite. Många bygger ju fräna maskiner i gamla Volvos, pratar då om -75 och runt där. Vad är det för bakaxlar man "brukar" köra med? Finns det något hållbart som inte kräver att man bygger om halva bilen?

Pratar om något som håller för klistrat och ca 700nm.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

det är väl 1031 axeln som tydligen ska vara vanlig att köra med.
men vetifan om den klarar 700nm i vad jag gissar ska bli bmw på 1200kg typ.

men det finns väl säkert kralliga axlar att få tag på till dom. men vet att det är en hel del som kör med 1031 axeln.
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

700nm på klistrat är fem gånger per år om man tänker så. Tänker något som funkar fint med lite pulver över lag.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Det är drivaxlarna som är problemet, när man kör med svetsad diff så ger dom sig efter ett tag, man belastar dom fram och tillbaka och tillslut bockar man av dom! Ska man bara ha lagom med mos löser man problemet med en lamelldiff, ska man ha massor av mos så beställer man custom-drivaxlar typ Moser eller Strange (inte dyrt typ 400 dollar för 2) sen är problemet ur världen. Eller bara kör man och byter en och annan drivaxel (som jag)
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

japp 1031 och byta drixaxlar då och då
drivaxlarna håller rätt bra för fäste men kör man svetsat så går dom efter ett tag
pm om det är nått
User avatar
^MeTaNoLiC^
Posts: 158
Joined: 14 Jun 2009, 10:03
Location: Vänersborg

Post by ^MeTaNoLiC^ »

dom flesta ignorerar väl helt enkelt problemet med att bakaxlarna är som tändstickor och byter titt som tätt hela tiden istället..
eller sätter dit lastbilsdelar (jänkedelar)..
Varför snikig M5 när det finns 540?
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

Tycker inte dessa är några höjdare alls, just pga du kör lätt av drivaxlar med original effekt i en 240.

Men lite fakta ändå:
Vad som skiljer 1030 och 1031 är att diffhuset, pinjong och kronhjulet är större i en 1031.

Ett vanligt fel är att många tror att alla 1031 är diffade, tyvärr utrustades bara en del med diff.

1041, är en 1031 axel fast med slungdiff, alla 1041 har slungdiff.

Övriga M30, M31 har jag inte så stor koll på.
För mig om det var någon av dom som har grövre drivaaxlar än 10XX axlarna?
För mig det är det och sitter på 164:an, sitter en annan axel på dem om jag inte minns helt fel.
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

Finns ingen större anledning till att kosta på en volvoaxel...

De håller inte om du har pulver.

OM man nu inte vill skurva ihjäll sig.
Bygger 7.50 chassie till 2011
6.6-181kmh 201 2009
Post Reply