Konkurrens 2010 - bilprovningsmonopol
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
Konkurrens 2010 - bilprovningsmonopol
"Konkurrensutsatt fordonsbesiktning
Den 1 juli 2010 avregleras fordonsbesiktningen i Sverige. Det innebär att vi då inte längre har ett monopol inom området och att fler företag kan utföra besiktningar på personbilar,lastbilar, maskiner och andra fordon.
Anledningen till avregleringen är en anpassning till den svenska huvudregeln om att oberoende och självständiga organ, i konkurrens, ska utföra provning och kontroll. Regeringen hoppas också skapa förutsättningar för ett bredare utbud för kunderna. Man hoppas på längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt.
Hur påverkar då avregleringen oss alla, såväl privatpersoner som näringsliv? Hur kommer det att fungera? Vilka regler gäller? Var besiktar jag min bil i fortsättningen? Och när? Frågorna är många, därför presenterar Transportstyrelsen här nedan de vanligaste frågorna tillsammans med svar. Notera att frågorna och svaren generellt är övergripande; arbetet med förutsättningarna och genomförandet av den nya marknaden fortgår under 2010, frågorna och svaren kan därför komma att ändras, justeras och kompletteras.
Under tiden är du förstås också varmt välkommen att höra av dig till oss!
- Har du frågor om ackreditering eller vill starta ett besiktningsföretag? Vänd dig då i första hand till Swedac.
- Läs regeringens proposition om fordonsbesiktningen."
Vad tror ni? Kommer det bli billigare, dyrare, smidigare, dummare?
Den 1 juli 2010 avregleras fordonsbesiktningen i Sverige. Det innebär att vi då inte längre har ett monopol inom området och att fler företag kan utföra besiktningar på personbilar,lastbilar, maskiner och andra fordon.
Anledningen till avregleringen är en anpassning till den svenska huvudregeln om att oberoende och självständiga organ, i konkurrens, ska utföra provning och kontroll. Regeringen hoppas också skapa förutsättningar för ett bredare utbud för kunderna. Man hoppas på längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt.
Hur påverkar då avregleringen oss alla, såväl privatpersoner som näringsliv? Hur kommer det att fungera? Vilka regler gäller? Var besiktar jag min bil i fortsättningen? Och när? Frågorna är många, därför presenterar Transportstyrelsen här nedan de vanligaste frågorna tillsammans med svar. Notera att frågorna och svaren generellt är övergripande; arbetet med förutsättningarna och genomförandet av den nya marknaden fortgår under 2010, frågorna och svaren kan därför komma att ändras, justeras och kompletteras.
Under tiden är du förstås också varmt välkommen att höra av dig till oss!
- Har du frågor om ackreditering eller vill starta ett besiktningsföretag? Vänd dig då i första hand till Swedac.
- Läs regeringens proposition om fordonsbesiktningen."
Vad tror ni? Kommer det bli billigare, dyrare, smidigare, dummare?
Daniel Fredriksson
076-42 94 215
Nu när jag läser detta längtar jag bara tills det händer något liknande med systembolaget! att dom inte har monopol på spritförsäljning!
skämt och sido! tycker det är dumt att ändra på något som faktist funkar bra redan nu! jag skiter fullständigt i om det blir längre öppetider eller inte! jag kan helt enkelt inte se fördelarna i detta!
skämt och sido! tycker det är dumt att ändra på något som faktist funkar bra redan nu! jag skiter fullständigt i om det blir längre öppetider eller inte! jag kan helt enkelt inte se fördelarna i detta!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Priset skall ju gå upp i vilket fall vad jag läste för ett tag sedan. Tror dock att de kommer bli bättre.
Kan ju komma ett/flera ställen där de är lättare att få igenom kärran med lite annat smått och gott
Mvh
Kan ju komma ett/flera ställen där de är lättare att få igenom kärran med lite annat smått och gott
Mvh
/ Stefan Svensson i Mariestad
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]
0708-395696
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Projekt]
# Nissan Skyline R33 Gts-t Spec 2 -96 [Kaross]
# VW Passat 1,9 TDI -98 [Brukis]
0708-395696
Jag anser att det kommer bli:
BÄTTRE pga:
1. fler ställen att välja mellan
2. lättare att få igenom en inte fullt så laglig bil (dvs bytt motor etc etc)
3. att det gynnar företagarna, och inte bara piss staten
4. att det blir mer lättillgängligt för dom som kanske tidigare hade väldigt långt till stationen
SÄMRE pga:
1. höjda priser
så tycker iaf jag
Mvh
BÄTTRE pga:
1. fler ställen att välja mellan
2. lättare att få igenom en inte fullt så laglig bil (dvs bytt motor etc etc)
3. att det gynnar företagarna, och inte bara piss staten
4. att det blir mer lättillgängligt för dom som kanske tidigare hade väldigt långt till stationen
SÄMRE pga:
1. höjda priser
så tycker iaf jag
Mvh
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Haha gäller att känna rätt kille bara
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Hansa wrote:Dajb : Hur kan du vara så säker på att det kommer bli lättare att få igenom en "inte fullt så laglig bil" ? vad grundar du det på? =)
helt säker kan man aldrig vara, men jag menar det att där kommer vara så mycket mer folk som kommer få besiktiga bilarna, så chansen att det blir någon "sjysst" kan öka
även är man bilintresserad som person, då känner man oftast många bilintresserade, antagligen många som jobbar på någon form av verkstad, finns då risken att just det företaget blir ackrediterad besiktnings station så är det ju guld
det är vad jag tror iaf, jag har absolut ingen fakta bakom så att jag kan stå och säga att det kommer bli så, men vad jag tror så har det ju en helt klart större chans att känna någon som känner någon eller liknande när det blir mer personal som kommer jobba med detta mer än bara på sbp
Mvh
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Ur min synvinkel kan detta "bara" gå åt skogen, kolla på posten
Vad har man den till idag, som privatperson ?
Om konkurrensen ökar får man lägga ner det mindre lönsamma stationerna för att kunna hänga med, vilket innebär att glesbygden blir lidande.
Vissa saker bör nog vara statligt drivet för att man ska kunna dela ut kostnaderna över landet.
Vad har man den till idag, som privatperson ?
Om konkurrensen ökar får man lägga ner det mindre lönsamma stationerna för att kunna hänga med, vilket innebär att glesbygden blir lidande.
Vissa saker bör nog vara statligt drivet för att man ska kunna dela ut kostnaderna över landet.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Jag tror att det kommer att bli bättre.
Jag har inga konkreta argument för detta, mer än att det bara kan bli bättre utifrån dagens monopolsituation.
Men...
Eftersom samtliga ägare till fordon med inställelseplikt hos bilprovningen är piskade att göra detta varje år eller vad man nu har för intervaller, så kan man lalla med priser och bedömningar hur man vill.
Det spelar ingen roll om dom bestämmer sig för att ta 6000:- för en provning som tar 12 minuter, du MÅSTE göra det, annars är din bil olaglig.
Hade vi däremot setts som deras KUNDER, vilket vi faktiskt redan är, även om det bara finns ett ställe att vara kund hos i detta fallet, så hade vi fått bättre service, bättre information och bättre genomförda provningar.
Om du idag vill veta kriterierna för din släpvagn i något sammanhang så kan det, om du inte ringer exakt rätt snubbe, helt enkelt vara omöjligt att få information.
Jag har ringt denna gudsförgätna instans ett par gånger årligen sen 1992 för att få reda på deras regler och få information om hur dom ser på olika saker, och det är lika motigt varenda gång.
OM saken nu ändrar sig, och vi ses som inrättningens KUNDER som är dom kunder som ser till att det klirrar i kassan hos dom och att dom kan ge sina barn mat på bordet varje dag.
DÅ kan det här bli jävligt bra.
En kompis till mig höjde ett annat varningens finger, det handlade om att när man väl bilprovat klart skorven man fått in så kan besiktingsmannen vara jävig i sammanhanget och slå ner på lite det ena och lite det andra, samtidigt som man lobbar för att "Men vi boka in en tid åt dig för att fixa och sen kan vi även prova om bilen för att få den godkänd", á 6800:- senare.
DET är kanske inte så kul alla gånger.
Service i all ära men att överserva kunden bara för egen vinnings skull blir säkert bra för fordonen, men för kunden som är piskad att åka dit
blir det föga roligt.
Jag har inga konkreta argument för detta, mer än att det bara kan bli bättre utifrån dagens monopolsituation.
Men...
Eftersom samtliga ägare till fordon med inställelseplikt hos bilprovningen är piskade att göra detta varje år eller vad man nu har för intervaller, så kan man lalla med priser och bedömningar hur man vill.
Det spelar ingen roll om dom bestämmer sig för att ta 6000:- för en provning som tar 12 minuter, du MÅSTE göra det, annars är din bil olaglig.
Hade vi däremot setts som deras KUNDER, vilket vi faktiskt redan är, även om det bara finns ett ställe att vara kund hos i detta fallet, så hade vi fått bättre service, bättre information och bättre genomförda provningar.
Om du idag vill veta kriterierna för din släpvagn i något sammanhang så kan det, om du inte ringer exakt rätt snubbe, helt enkelt vara omöjligt att få information.
Jag har ringt denna gudsförgätna instans ett par gånger årligen sen 1992 för att få reda på deras regler och få information om hur dom ser på olika saker, och det är lika motigt varenda gång.
OM saken nu ändrar sig, och vi ses som inrättningens KUNDER som är dom kunder som ser till att det klirrar i kassan hos dom och att dom kan ge sina barn mat på bordet varje dag.
DÅ kan det här bli jävligt bra.
En kompis till mig höjde ett annat varningens finger, det handlade om att när man väl bilprovat klart skorven man fått in så kan besiktingsmannen vara jävig i sammanhanget och slå ner på lite det ena och lite det andra, samtidigt som man lobbar för att "Men vi boka in en tid åt dig för att fixa och sen kan vi även prova om bilen för att få den godkänd", á 6800:- senare.
DET är kanske inte så kul alla gånger.
Service i all ära men att överserva kunden bara för egen vinnings skull blir säkert bra för fordonen, men för kunden som är piskad att åka dit
blir det föga roligt.
Grr!
0706-419608
0706-419608
daniel-635 wrote:Ur min synvinkel kan detta "bara" gå åt skogen, kolla på posten
Vad har man den till idag, som privatperson ?
Om konkurrensen ökar får man lägga ner det mindre lönsamma stationerna för att kunna hänga med, vilket innebär att glesbygden blir lidande.
Vissa saker bör nog vara statligt drivet för att man ska kunna dela ut kostnaderna över landet.
hänger inte med. vad är det med posten som blivit sämre? de fåtal ggr jag gick till posten för 100 år sen har jag säkert kortat mitt liv med flera månader pga köer och kass öppettider. nu springer jag in på OK-Q8 eller ICA och sköter samma ärenden på 1/5 av tiden. eller pratar du om något helt annat?
blir besiktningen på samma sätt att man kan besikta bilen så småningom på närmaste verkstad är det säkert bra. besiktning tycker jag ska vara en delsyssla precis som postverksamhet blivit en delsyssla för butiker och mackar. då lär det inte bli särskilt mycket dyrare för privatpersoner och staten behöver inte hålla i trådarna längre, förutom för att kontrollera så besiktningsstationerna inte släpper igenom allt för mycket skit