Ronnie: Japp så är det! Men det var iaf fränt att sladda om er på motorvägen innan det rasade
Nu är toppen efterdragen, man märker att pyramidringarna sätter sig rätt mycket efter att man varmkört. Vet inte om det behövs efterdras egentligen men det känns iaf skönt att man har gjort det!
Grefven wrote:det är ju snabbt och lätt gjort att efterdra en s14 så det är bara att göra det
Det kan ju diskuteras...
Men nu är det iaf gjort, ska bara skruva ihop skiten ikväll igen. Gårdagens ork tog slut efter att ha rivit och efterdragit och klockan passerat midnatt å lite till.
Nu sitter maskinen ihop igen och kammarna är timade å klara.
Vilken jäkla skillnad det ä mot gamla sprutet i gång på maskinen. Nu hoppar man in i bilen som stått sedan igår och är kall. Vrider på starten och låter den gå ca 5-10sekunder (trots allt kör jag på e85) och sen bara går maskinen lugnt och fint på tomgång som ligger på ca 600-700rpm när motorn är kall och ca 1000rpm när den är varm. (kör utan tomgångsmotor...)
Och detta trots att sprutet inte ens är mappat efter min motor utan mappen kommer från en annan liknande maskin.
Nu får man bara vänta på mappningstid så ska vi se hur maskinen kommer funka lite högre upp i registret
Tack Alexander! Hoppas att Murphy flyttat bort från mig och min bil nu
Var ute och finåkte lite med M3:an ikväll. Var och shoppade på Ica och lastade i matkassar och sen var jag och inhandlade en uppsättning Azev-fälgar. Får se om de ska få hamna på 325:an eller om de får sitta på bilsläpet..
Var ute och försökte mappa lite ikväll. Får nog se till att ha bättre däck på om man ska gasa nu när det fortfarande är lite kyligt i backen. Spinner 3:an ut och småspinner på 4:an på grundladd.
Ruskigt skönt med loggfunktion i sprutet så man kan kolla i efterhand vad som hände om man inte hann med på mätarna...
Kan iaf konstatera att jag har lite problem med skenande laddtryck på högre varv. Ska försöka släppa lite på fjäderförspänningen på wastegaten och ska koppla in en till anslutning på undersidan av "membranet" för att försöka få ner laddet.
Hoppas det funkar så det inte är wastegaten eller grenrörsutformningen som gör så det skenar.
Har lagt halva dan på att ta bort grenröret och porta upp wg anslutningarna samt få dit en större wg.
Enda som har hänt är att det gått en jäkla massa tid i onödan, jag kapat sönder downpipe och grenrör för att få dit en pissig kina wg som läcker istället för min fina synapse och har numera wastegaten ut på backen...
Nog måste en 50mm synapse wg vara fullt tillräcklig? Om du inte har tänkt att ladda under ett bar så är det ju nåt på rörsidan som jävlas om du har slangarna rätt.
fredrick wrote:Nog måste en 50mm synapse wg vara fullt tillräcklig? Om du inte har tänkt att ladda under ett bar så är det ju nåt på rörsidan som jävlas om du har slangarna rätt.
Jag tycker också det men uppenbarligen gör inte laddtrycksmätaren detsamma
Vi portade upp rören igår till wastegaten men det verkade inte hjälpa. Har grenrör i rör som är 42mm utvändigt och rören till wg´n är det samma size på. De sitter iofs anslutna 90 grader mot kollektorn, dvs inte alls optimalt men borde funka kan man ju tycka...
Efter att ha tittat på ditt grenrör så tror jag att felet sitter i kolektorn.
Du har T4 singelentry fläns, den är inte så jäkla lätt att bygga en merge kolektor till för en 4:a med 42mm rör (Jag har själv jävlats med ett par stycken)
Problemet med en 4:a är att det är svårt att "fylla" upp flänsen med 42mm rör.. Kolektorn vill gärna bli väldigt kort. Det gör att gaserna har väldigt kort väg på sig att smita ut i röret till wastegaten.
Det ser dessutom ut som du knapt har en kolektor över huvud taget, utan börjarna står svetsade direkt på flänsen?
Jag hittade ingen bild på wg-anslutningen på kolektorn, men det här är iaf min spaning på problemet.
Tror det ligger mycket i det du säger Bonje. Det är inte mycket till kollektor som du säger utan det är mest bara kompakt byggt för att få plats.
Ska riva bort och göra om och göra rätt i helgen. Blir troligtvis grövre rör till wg´n och de hamnar tidigare på rören, ev i flödesriktningen.
Har inte bestämt mig än om jag ska göra ett nytt försök med min Synapse 50mmeller om jag ska försöka få dit 2stycken 38mm wg istället.