någon som har liknande info på e30? kollat lite på michel bäcks tråd (tror jag han heter) påå rejsa är ganska bra dokumenterat vad allt väger där men finns kanske ytterligare saker?(:
Man kan lätta mycket om man är kreativ. Hundratals kilo bara på att ta bort grejor. Det sista kan dock bli dyrt. När man ska ersätta grejor med ädla/lättare mtrl. Plawtrutor på en touring sparar nog mycket som fasen. Sen kan man kapa ner dörrar så de blir löjligt lätta.
Har inte direkt kapat något i min bil, men vägde in den på 1360kg (E34 sedan utan "förare") med full dragracebur och halvtank med ca 40liter.
Original tjänstevikt låg på 1550kg (alltså 1480kg utan förare, 70kg som vägverket? räknar det), vet inte vad buren väger men gissar 35-40kg. Så med allt rensat sparade jag ungefär 120kg om man räknar bort buren, 80kg med bur inräknat.
Edit kan tillägga att min Sedan hamnade väldigt nära 50/50 fördelning.
Andy_b Vill inte verka kritisk men jag undrar ändå hur du gick tillväga för 300kg viktminskning? Är det uppskattat eller vägde du bilen din?
I stort sett det enda som inte är gjort på min är urkapade dörrar/bagage/huv, det bör väl på sin höjd generera 10-15kg besparing?
man plockar 10kg på att tömma en dörr. men då ska den va tom oxå. inga lister, lås, ingen glasruta, ingen vevmekanism osv osv. bara plåt och plastruta alltså.
och hålsågen är ens bästa vän.
det går inte att tvätta bilen sen ens. för det står vatten på hela golvet. men lätt blir det.
Grefven wrote:man plockar 10kg på att tömma en dörr. men då ska den va tom oxå. inga lister, lås, ingen glasruta, ingen vevmekanism osv osv. bara plåt och plastruta alltså.
sparar man så mycket per dörr verkligen?:O då kanske man skulle sätta kapen i dörrarna har tänkt på de länge.
lät ju inte lika kul att man inte kan tvätta dock men man får väl skita i att slita ut vissa detaljer så det är lite vatten tätt.
525mannen wrote:Har inte direkt kapat något i min bil, men vägde in den på 1360kg (E34 sedan utan "förare") med full dragracebur och halvtank med ca 40liter.
Original tjänstevikt låg på 1550kg (alltså 1480kg utan förare, 70kg som vägverket? räknar det), vet inte vad buren väger men gissar 35-40kg. Så med allt rensat sparade jag ungefär 120kg om man räknar bort buren, 80kg med bur inräknat.
Edit kan tillägga att min Sedan hamnade väldigt nära 50/50 fördelning.
Andy_b Vill inte verka kritisk men jag undrar ändå hur du gick tillväga för 300kg viktminskning? Är det uppskattat eller vägde du bilen din?
I stort sett det enda som inte är gjort på min är urkapade dörrar/bagage/huv, det bör väl på sin höjd generera 10-15kg besparing?
Mvh
enda som fans i bilen var 2stolar instrumentpaneln samt 2 dörrsidor
urkapade dörrar .. urkapad huv ...
lätt avgas .. inge asfaltsmattor
inga värmeplåtar och ljudinsolering under bilen
urkapade och bort tagna krockbalkar ingen värmepaket med mera med mera
ingen bur häller ... samt att min vägde 1650 enligt papprerna
Har man sedan en 40l fuelcell istället för originaltank 80l, så sparar man 40kg tjänstervikt där
Sedan ligger det ju ett reservhjul i skuffen med som väger minst 10kg, så där är 50kg till..
Grefven wrote:man plockar 10kg på att tömma en dörr. men då ska den va tom oxå. inga lister, lås, ingen glasruta, ingen vevmekanism osv osv. bara plåt och plastruta alltså.
sparar man så mycket per dörr verkligen?:O då kanske man skulle sätta kapen i dörrarna har tänkt på de länge.
lät ju inte lika kul att man inte kan tvätta dock men man får väl skita i att slita ut vissa detaljer så det är lite vatten tätt.
kökarmickes volvo 745 (min gamla därför jag råkar välja den som exempel) har väldigt urkapade dörrar. de är svinlätta jämfört med standarddörren iaf. och dem är ändå inte hålborrade alls. så vill man bara gå wicked med kap och hålsåg så kan det bli ett tunnt skal bara.