Lätta E34 samt viktfördelning?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Lätta E34 samt viktfördelning?

Post by Nox »

Jag har en 540 E34 Touring.

Tänkte eventuellt bygga något av den men innan jag startar undrar jag hur mkt vikt man kan skala av?

Den har ju en tjänstevikt på ca 1920kg :shock:

Hört att elstolarna i fram väger bly samt att det är nå kopiöst med ljuddämpning i den som väger bly.

Hur mkt tror ni man kan skala av?

Samt en annan fråga. Vad är det för viktfördelning på en E34 touring?
076-115 58 55
-88 E30 325IK
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Jag kommer med lite info imorn, har en lapp på jobbet. :)
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Sweet! :wink:
076-115 58 55
-88 E30 325IK
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

300kg tog ja ur min sedan utan större problem


byt även avgas och ta bort alla värme plåtrna där .. det är många kilo
pm om det är nått
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

någon som har liknande info på e30? kollat lite på michel bäcks tråd (tror jag han heter) påå rejsa är ganska bra dokumenterat vad allt väger där men finns kanske ytterligare saker?(:
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Avgas är redan utbytt till värre saker.

Är lite sugen på att bygga på 540n just för det är en touring och e34 touring är satans råa tycker iaf jag :)

Ganska ovanligt med.

Vad det blir för recept vet jag ej.

Går det lastbilsregga den med bur i?
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Grefven

Post by Grefven »

Man kan lätta mycket om man är kreativ. Hundratals kilo bara på att ta bort grejor. Det sista kan dock bli dyrt. När man ska ersätta grejor med ädla/lättare mtrl. Plawtrutor på en touring sparar nog mycket som fasen. Sen kan man kapa ner dörrar så de blir löjligt lätta.
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Har inte direkt kapat något i min bil, men vägde in den på 1360kg (E34 sedan utan "förare") med full dragracebur och halvtank med ca 40liter.
Original tjänstevikt låg på 1550kg (alltså 1480kg utan förare, 70kg som vägverket? räknar det), vet inte vad buren väger men gissar 35-40kg. Så med allt rensat sparade jag ungefär 120kg om man räknar bort buren, 80kg med bur inräknat.

Edit kan tillägga att min Sedan hamnade väldigt nära 50/50 fördelning.

Andy_b Vill inte verka kritisk men jag undrar ändå hur du gick tillväga för 300kg viktminskning? Är det uppskattat eller vägde du bilen din?
I stort sett det enda som inte är gjort på min är urkapade dörrar/bagage/huv, det bör väl på sin höjd generera 10-15kg besparing?


Mvh
Grefven

Post by Grefven »

man plockar 10kg på att tömma en dörr. men då ska den va tom oxå. inga lister, lås, ingen glasruta, ingen vevmekanism osv osv. bara plåt och plastruta alltså.

och hålsågen är ens bästa vän.

det går inte att tvätta bilen sen ens. för det står vatten på hela golvet. men lätt blir det.
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

Grefven wrote:man plockar 10kg på att tömma en dörr. men då ska den va tom oxå. inga lister, lås, ingen glasruta, ingen vevmekanism osv osv. bara plåt och plastruta alltså.
sparar man så mycket per dörr verkligen?:O då kanske man skulle sätta kapen i dörrarna har tänkt på de länge.

lät ju inte lika kul att man inte kan tvätta dock men man får väl skita i att slita ut vissa detaljer så det är lite vatten tätt.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

525mannen wrote:Har inte direkt kapat något i min bil, men vägde in den på 1360kg (E34 sedan utan "förare") med full dragracebur och halvtank med ca 40liter.
Original tjänstevikt låg på 1550kg (alltså 1480kg utan förare, 70kg som vägverket? räknar det), vet inte vad buren väger men gissar 35-40kg. Så med allt rensat sparade jag ungefär 120kg om man räknar bort buren, 80kg med bur inräknat.

Edit kan tillägga att min Sedan hamnade väldigt nära 50/50 fördelning.

Andy_b Vill inte verka kritisk men jag undrar ändå hur du gick tillväga för 300kg viktminskning? Är det uppskattat eller vägde du bilen din?
I stort sett det enda som inte är gjort på min är urkapade dörrar/bagage/huv, det bör väl på sin höjd generera 10-15kg besparing?


Mvh
enda som fans i bilen var 2stolar instrumentpaneln samt 2 dörrsidor
urkapade dörrar .. urkapad huv ...
lätt avgas .. inge asfaltsmattor
inga värmeplåtar och ljudinsolering under bilen
urkapade och bort tagna krockbalkar ingen värmepaket med mera med mera

ingen bur häller ... samt att min vägde 1650 enligt papprerna


sen är det bara att börja räkna vad allt väger

huv 29kg
främre matta 23kg
bakre matta 13kg
avgas 50kg?

blir mååånga kilon fort


sen tog ja ju inte bort 29kg av huven men 10 iaf

hehe just det ja ... sålde framstolarna och baksätet M5 svart sport skin med el och minne

122kg blev det på bussgods :D
pm om det är nått
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Har man sedan en 40l fuelcell istället för originaltank 80l, så sparar man 40kg tjänstervikt där :wink:
Sedan ligger det ju ett reservhjul i skuffen med som väger minst 10kg, så där är 50kg till..
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
Nox
Posts: 558
Joined: 02 Dec 2008, 21:13
Location: Stockholm

Post by Nox »

Värt att tillägga för mitt syfte. Den ska gå igenom besiktningen U.A utan fuffens.
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Grefven

Post by Grefven »

mbma wrote:
Grefven wrote:man plockar 10kg på att tömma en dörr. men då ska den va tom oxå. inga lister, lås, ingen glasruta, ingen vevmekanism osv osv. bara plåt och plastruta alltså.
sparar man så mycket per dörr verkligen?:O då kanske man skulle sätta kapen i dörrarna har tänkt på de länge.

lät ju inte lika kul att man inte kan tvätta dock men man får väl skita i att slita ut vissa detaljer så det är lite vatten tätt.

kökarmickes volvo 745 (min gamla därför jag råkar välja den som exempel) har väldigt urkapade dörrar. de är svinlätta jämfört med standarddörren iaf. och dem är ändå inte hålborrade alls. så vill man bara gå wicked med kap och hålsåg så kan det bli ett tunnt skal bara.
Post Reply