Blir så jävla trött!

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

kallevedlund

Blir så jävla trött!

Post by kallevedlund »

Åkte fast för fortkörning i söndags och i måndags, båda löjligt låga överskridningar. Kör aldrig fort med min SKoda pickup, vad skulle vara nöjet med det?

När fan ska poliskåren i Sverige börja engagera sig i att ta fast brotslingar och inte de personer som dagligen drar in skattepengar till deras lön. Vägverket har för länge sen gått ut och sagt att deras "nollvision" med dödsolyckor på vägarna var en total flopp och omöjlig att uppnå. Det är farligt att leva och det finns inga sätt att kringgå det. Vad hjälper det totalt sett att stoppa en person som inte ens kör 10km/h för fort, när det samtidigt begås misshandel, bilstölder och inbrott på andra ställen. Vore det inte bättre om polisen engagerade sig i det riktiga buset, patrullera och synas där det behövs. Engagera sig i brott som bilstölder och inbrott, inte bara skriva en rapport och sen var den saken ur världen....

Nej nu tycker jag att ALLA som får en minsta bot, vare sig det är för offentlig urinering, fortkörning eller vilken skitgrej som helst, NEKA på platsen och ta det till tingsrätten. Du får inga högre böter om du skulle bli fälld, du behöver oftast inte ens gå dit. På så sätt kanske vi kan belasta domstolarna så hårt att man måste tänka om.
För övrigt så har jag inte heller lust att ge den i regel maktmissbrukande poliskonstapeln det nöjet att agera polisman, åklagare, vittne och domare. Kan inte på något sätt se att pajasen vid vägkanten skulle ha någon form av högre status i samhället...

Suck
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Magnaten

Post by Magnaten »

jag blir trött på gnälltrådar över folk som torskar för fortkörning, det är ingen annans fel än fortkörarens.

:lol: :lol: :lol:
Oscarr

Post by Oscarr »

Ställer en fråga här lite angående polisens makt missbruk..

Hur fan är de egentligen när poliserna inte har blåljuset igång. får de köra fortare än 110? Blev omkörd av två polisbilar som säkert höll 140 km/h när jag skulle till Falun, Sen när jag väl kommer in i Falun så ser jag att båda bilarna står utanför OKQ8 och poliserna står där och fikar.
Grefven

Post by Grefven »

det som är riktigt irriterande är när man går hem från krogen och blir stoppad och körd i fyllecell för att man inte får vara berusad och ta sig hem till fots. vilket hände en vän nyligen.

det räcker med deras bedömning då tydligen. det hjälpte inte att personen var i gott skick och inte alls störigt berusad, var så nära hemmet att han såg det, förklarade och visade att telefonen var död och taxi inte kunde ringas, bad om att få låna tele till taxi, bad om att bli skjutsad hem istället för 10ggr så lång sträcka till station, bad om att få ringa flickvän om hämtning.

så det blev buren.

det är att göra sig ovän med vanliga svenssons och få oss att tappa all respekt för ordningsmakten.
kallevedlund

Post by kallevedlund »

Magnaten wrote:jag blir trött på gnälltrådar över folk som torskar för fortkörning, det är ingen annans fel än fortkörarens.

:lol: :lol: :lol:

Det är inte på något sätt pengarna som är anledningen till min bitterhet!

I Örebro har vi just nu ca 10 våldtäkter helt ouppklarade där det vid flera tillfällen verkar vara samma gärningsman. Det är misshandel och allmän otrevlig stämning i nysvenskområdena. Folk har inbrott i garage och dylikt utan en minsta ansträngning hos polisen.

Jag blev själv misshandlad för några år sedan, hade all information vem han var, vittnen i massor, han blev även inplockad av polisen på platsen och var känd sedan tidigare.. Det hela lades ner som på någon månad...

Inte vad jag är så sugen att betala skatt för...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
kallevedlund

Post by kallevedlund »

Grefven wrote:det som är riktigt irriterande är när man går hem från krogen och blir stoppad och körd i fyllecell för att man inte får vara berusad och ta sig hem till fots. vilket hände en vän nyligen.

det räcker med deras bedömning då tydligen. det hjälpte inte att personen var i gott skick och inte alls störigt berusad, var så nära hemmet att han såg det, förklarade och visade att telefonen var död och taxi inte kunde ringas, bad om att få låna tele till taxi, bad om att bli skjutsad hem istället för 10ggr så lång sträcka till station, bad om att få ringa flickvän om hämtning.

så det blev buren.

det är att göra sig ovän med vanliga svenssons och få oss att tappa all respekt för ordningsmakten.

Precis, dom slår hela tiden undan benen för sig själva...
Polisen ska, iaf enligt min mening cara en hjälp för samhällets invånare. Man bör kunna känna att man är nöjd och litar på polisen,,,,, inte vad jag känner direkt.. Dom brukar ha för vana att ta tag i sådant som är enkelt, som att stanna någon för obetydande fortkörning eller som du säger, någon som är på väg hem och är lite för lullig...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Snap3

Post by Snap3 »

våldtäcktsmän kan också köra förfort?
Thörn

Post by Thörn »

Vilket är lättaste sättet att få avslut och ett uppklarat brott, dessutom få in böter i kassan :wink:

1 jaga pundare kl 04 på natten som snott fälgar i garage

2 stoppa svensson som ligger 5km7h över gällande hastighetsgräns.

Känns som de vill bättra på statistiken, vissa brott blir "för svåra" så det lönar sig inte i deras resultat. Då kan de slå sig för bröstet och tycka att nu har vi minsann gjort ett bra jobb :lol:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
nicke.t

Post by nicke.t »

de är väll lite så att om dom patrulerar en hel dag utan å delat ut några böter eller slängt nån i fyllecell mm så har dom inte gjort ett bra jobb,kanske dom tycker. men många är ju maktmissbrukare oxo,de går ju inte föra en vettig diskution me dom för dom har rätt.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Ludde_

Post by Ludde_ »

Jag har aldrig varit med om en trevlig polis i något sammanhang någonsin!

Löjligt att man måste vara en otrevlig jävla översittare bara för att man är polis..
e36 m50b25 turbo ms, 875cc, hx40, e85 Till salu!
Ludvigsson
0733644112
Ludde206@hotmail.com
daniel-635

Post by daniel-635 »

För ja kanske 8 år sen, en vinter var jag ute och åkte med min e28 528a trevlig vinterbil, halt var det brett gick det.
Detta utspelar sig i bonnhåla och mitt i natten, inte en människa ute kl. 03:30

Jag åker på feta ställ och varvade ur bra på 3-an.

Kommer fram till en korsning med stopp, stannar och ska precis köra iväg så blinkar det Röd/Blått bakom mig.
(Backspeglar funkar ju inte så bra när man åker på tvären)

Jaha tänkte jag detta blir inte vackert :oops:
Jag hissar ner rutan, och fram kommer en tämligen vacker kvinnlig polis, och frågar om jag tycker det är halt ?

Ja allltså njae, ehh, lite kanske ?

Jag får blåsa och hon tar och tittar på mitt körkort.

Hon säger att jag bör köra lite mer försikigt på vintern, och önskar mig en god natt.

En liten solskens historia, men helt sann.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Andreas K

Post by Andreas K »

Det är tråkigt att polisen kritiseras så kraftigt när de egentligen gör ett ganska gott jobb. Man missar ofta att se komplexiteten i rättssystemet där lagen skall se till att man ska dömas när det står utom all rimligt tvivel att man är skyldig, annars ska man frias. Därför blir många misshandelsdomar och liknande brott ouppklarade eftersom det inte kan bevisas, i det fallet skulle det inte hjälpa att man avsatte mångdubbelt fler poliser, bevisen blir inte fler för det.

Sen låter de ju givetvis lustigt med historian om fyllecellen, och det finns ju givetvis många dåliga poliser och dåliga ingripanden men att dra hela kåren över en kam är fel.

Trafikövervakningen kan te sig lustig men om man utgår från den statistik som säger att en viss sänkning minskar risken med dödsfall i trafiken med en viss mängd och det faktum att polisens bevakning är effektiv till att hålla igen hastigheten så tror jag att man från myndigheternas sida ser det som väldigt väl investerad tid. Personligen hade jag kört fortare oftare om jag vetat att chansen att få böter vore mindre, så även om jag inte blir tagen för fortkörning så sänks ju min genomsnitts hastighet av vetskapen om att man kan få böter. Gäller detta för majoriteten av bilisterna så minskar dödsfallen i trafiken.
ramberg

Post by ramberg »

För att bryta mitt i allt, jag har stött på poliser som varit trevliga.
Det har nog även mycket med den attityd DU har mot dom.
Man bemöter andra som man själv vill bli bemött.

Även fast man har gjort fel så kan man på ett trevligt sätt neka och inte bli uppkäftig mot dom, det är det sämsta du kan göra.
Håller man sig lugn kommer man med stor sannorlikhet därifrån med en muntlig varning som värst när de inte har tillräckligt att sätta dit dig på för det dom stanna dig för.
Käftar du emot så brukar dom leta fram nåt ganska så omgående..

Oscarr wrote:Ställer en fråga här lite angående polisens makt missbruk..

Hur fan är de egentligen när poliserna inte har blåljuset igång. får de köra fortare än 110? Blev omkörd av två polisbilar som säkert höll 140 km/h när jag skulle till Falun, Sen när jag väl kommer in i Falun så ser jag att båda bilarna står utanför OKQ8 och poliserna står där och fikar.

Har hänt mig med, dock körde de då över 200blås när vi åkte mot Falun och maxade ur bilen på väg till race när vi var lite lagomt sena..

Ingen stenkoll men har hört nåt om de har prio2 larm eller vad det heter så "får dom köra fort utan blåljus" kortfattat.
Någon mer insatt får gärna svara på detta.

Om jag inte minns helt fel så var det några som vart stoppad i Borlänge vid kupolen när de sladdade för kanske 3år sedan?
De vart då hänvisade till industriområdet och kom sedan ner dit och frågade hur det gick och sladdade när de åkte iväg.

Så visst finns det nog sköna poliser också allt :)

Sen heter det ju trafikpolis utav en anledning också för att återgå till ämnet...
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Dom får köra hur dom vill utan blåljus.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Hool

Post by Hool »

Tycker gott du kunde ha stått på lite.. 7km över? Folk kan ju tro att PPFare kör såndär ECOdriving ju :wink: :lol:
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Thörn

Post by Thörn »

Tror många från början bra och ambitiösa poliser blir cyniska osv efter hand när de ser hur röttsystemet fungerar.
Ofta ligger felet där att det saknas civilkurage i domstolarna. Så De där pundarpacket som kraschar rutor gör inbrott osv är ute direkt och på nya äventyr, då kan man ju förstå att det känns sådär när man hämtat in samma snubbe 5ggr för samma sak och inget händer liksom.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
M635 forever

Post by M635 forever »

Nisse Järnet wrote:Dom får köra hur dom vill utan blåljus.

Saxat från ett svar på frågan just om detta.

"Polisens rätt att bryta mot vissa trafikregler är en ständigt återkommande fråga från allmänheten. Undantag från vissa trafikregler för polispersonal: Undantag medges efter angelägenhetsgrad. Angelägenhetsgraderna är följande:

1. Yrkesutövning (tjänsteutövning)

2. Brådskande yrkesutövning

3. Trängande fall

Angelägenhetsgraden bedöms och bestäms av föraren eller befäl, utifrån omständigheterna i uppdraget. Körsättet bedöms alltid av föraren, utifrån omständigheterna i trafiken. De regler som styr polisens användning av fordon i tjänsten finns i TrF (Trafikförordningen).

Polisen har rätt att överskrida gällande hastighetsbestämmelser när de är i tjänst och är i brådskande tjänsteutövning eller i trängande fall.

Ljus och ljudanordning ska brukas vid trängande fall. När det gäller brådskande yrkesutövning avgör alltid föraren om ljus och ljudanordning ska brukas."

Mikael Hedström

Kommissarie, presstalesman, informatör Kommunikationsenheten Polismyndigheten i Gävleborgs län
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
Post Reply