skulle inte tro att den gsx-600r är för liten då dom har väl 115hk i maskinen.. för tung med begränsning får du bara ha 25kw "35hk" men tung utan begränsning är den lagom.
när det gäller grage svängen som är ett idiotiskt på fund enligt min mening då den brukas endast på uppkörningen och aldrig mera, jag själv har inte behövt göra det sen jag var 18 år. men jag antar att du vet att den motorcykeln du har på uppkörningen ska du ha helt lodrät och fullt styrutslag och köra i en halv måne + 20cm i diameter på "halvmånen" vilket underlätta om du har en 4-tackt o du behöver bara slira lite koppling när du ska köra så sakta du kan.
Ni som nyss tagit MC kort
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Ni som nyss tagit MC kort
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
(personlig åsikts mode ON)om garagevändningen är ett problem så har man inte på en motorcykel att göra. det handlar ju om att visa att man behärska en hoj. (personlig åsiktsmode OFF)
något som bedöms mycket är hur man väljer att placera sig på vägen. att man tydligt visar att man är medveten om att man är extra utsatt som MC trafikant.
markera tydligt att du tittar i speglar och runt om dig vid filbyten, omkörningar. korsningar, vänstarsväng mm.
något jag verkligen oxå rekomenderar är att gå på körskola. för har man inte varit med om momenten som kommer på en uppkärning så får man det hårt.
förrättningsmannen bara pekar på dig när det är din tur och tar förgivet att du ska veta vad du ska göra.
något som bedöms mycket är hur man väljer att placera sig på vägen. att man tydligt visar att man är medveten om att man är extra utsatt som MC trafikant.
markera tydligt att du tittar i speglar och runt om dig vid filbyten, omkörningar. korsningar, vänstarsväng mm.
något jag verkligen oxå rekomenderar är att gå på körskola. för har man inte varit med om momenten som kommer på en uppkärning så får man det hårt.
förrättningsmannen bara pekar på dig när det är din tur och tar förgivet att du ska veta vad du ska göra.
Tog MC kort förra året (igen )
Garagevändning finns inte längre.
Finns nån liknande vändning i slutet av höghastighets banan men den sker dock rullandes och du får vinkla in hojen så den är sjukt lätt.
Sen får man nån krypkörningsbana, finns 2 olika.
En där man kryper runt hela en annan där man stannar på 3-4 ställen och fortsätter.
Sen kolla upp CC (kubiken) på hojen så du inte åker på det.
http://www.korkortsportalen.se har all info du behöver.
En sporthoj är inte otpimal att köra upp på. Dålig svängradie.
Jag skulle köpa iaf en körlektion på körskola, där jag gick hade man 3tim lektioner.
Garagevändning finns inte längre.
Finns nån liknande vändning i slutet av höghastighets banan men den sker dock rullandes och du får vinkla in hojen så den är sjukt lätt.
Sen får man nån krypkörningsbana, finns 2 olika.
En där man kryper runt hela en annan där man stannar på 3-4 ställen och fortsätter.
Sen kolla upp CC (kubiken) på hojen så du inte åker på det.
http://www.korkortsportalen.se har all info du behöver.
En sporthoj är inte otpimal att köra upp på. Dålig svängradie.
Jag skulle köpa iaf en körlektion på körskola, där jag gick hade man 3tim lektioner.
325iS -88
jag tog kort förra sommarn och gick på en lektion. har du någon i närheten som nyligen tagit kort och kan ge tips behöver du inte ta lektioner alls tycker jag. annars kan det kanske vara smart. jag hade nog kuggat på inbromsningen, och det faktum att man inte får släppa gasen in i högfartsbanan, utan min enda lektion. dom är tydligen stenhårda på att man ska sitta som om man har en pinne i röven när man ska stanna. jag spände mig lagom tyckte jag men det var tydligen inte nog. blicken högt och armarna väldigt lätt böjda. jag satt å glodde på speedometern så man höll sina 50, 70, 90 km/h = huvudet neråt.
och du får inte slå av på gasen in i högfartsbanan utan ska hålla jämn gas tills det är dags att bromsa och vända.
du blir inte kuggad om du låser upp bakhjulet så länge det inte sker precis innan du stannar. du kan i princip alltså åka med låst hjul hela inbromsningen så länge du släpper den sista metern, men inte tvärtom. bäst är ju om du inte låser det alls. lägg bara foten på och låt g-krafterna pressa lite.
små skitsaker som inte har särskilt mycket med hojkontrollen att göra men som du ändå kan kuggas på. förutsatt att du kan köra och inte har problem med lågfart etc då...
och du får inte slå av på gasen in i högfartsbanan utan ska hålla jämn gas tills det är dags att bromsa och vända.
du blir inte kuggad om du låser upp bakhjulet så länge det inte sker precis innan du stannar. du kan i princip alltså åka med låst hjul hela inbromsningen så länge du släpper den sista metern, men inte tvärtom. bäst är ju om du inte låser det alls. lägg bara foten på och låt g-krafterna pressa lite.
små skitsaker som inte har särskilt mycket med hojkontrollen att göra men som du ändå kan kuggas på. förutsatt att du kan köra och inte har problem med lågfart etc då...
Jag körde upp för tung för drygt 2år sedan, hyrde körskolans hoj på uppkörningen vilket gjorde det hela busenkelt då den var utrustad med ABS bromsar. Bara att nypa de som gick vid bromstestet, trots regn vid uppkörningen
Var en kille där som kom dit med sin hoj som var från mitten av 80-talet, den var så ovig/klumpig att han inte ens tog sig runt i de snävaste svängarna på konbanan.. Så i det stora hela kändes mc-hyran för egen del välinvesterad.
Som alla andra uppkörningar gäller det att gärna över-gestikulera alla rörelser för att vara tydlig. Vid krypkörning håll blicken långt fram det blir som natt & dag för balansen då man kör konbanan på dragläget och nästan står stilla..
Mvh
Var en kille där som kom dit med sin hoj som var från mitten av 80-talet, den var så ovig/klumpig att han inte ens tog sig runt i de snävaste svängarna på konbanan.. Så i det stora hela kändes mc-hyran för egen del välinvesterad.
Som alla andra uppkörningar gäller det att gärna över-gestikulera alla rörelser för att vara tydlig. Vid krypkörning håll blicken långt fram det blir som natt & dag för balansen då man kör konbanan på dragläget och nästan står stilla..
Mvh
lenin, jag körde upp i olofström och antar att du kommer göra det samma. har kört upp för lätt hoj på en av skolorna och tung på den andra. (för att jag råkade ringa fel ) de hade då en DR650 borrad till 700cc för reglementets skull. enkel hoj.
olofström har väl 2 rödljus och en enkelriktad väg? likaså en halkbana där de gör manöverproven (utan halkan då förstås) så allt är samlat i samma byhåla. man övar alltså på samma ställe som uppkörningen är på. så man känner sig hemma och uppkörningen känns som vilken lektion som hellst.
bara åka runt på byn är inget man gör på körskolan. utan man övar på exakt den banan som man ska köra upp på. likaså kör man på samma grusvägar osv som man kör upp på.
och vad är några tusingar hit eller dit om man får kortet snabbt och lätt? och det blir inte gratis för att man gör det privat. en privatist har det automatiskt lite svårare oxå då de inte tjänat en spänn på dig så finns ingen anledning att se mellan fingrarna heller. det enda de kan få in en extra peng på är att du kuggar och får göra om det.
olofström har väl 2 rödljus och en enkelriktad väg? likaså en halkbana där de gör manöverproven (utan halkan då förstås) så allt är samlat i samma byhåla. man övar alltså på samma ställe som uppkörningen är på. så man känner sig hemma och uppkörningen känns som vilken lektion som hellst.
bara åka runt på byn är inget man gör på körskolan. utan man övar på exakt den banan som man ska köra upp på. likaså kör man på samma grusvägar osv som man kör upp på.
och vad är några tusingar hit eller dit om man får kortet snabbt och lätt? och det blir inte gratis för att man gör det privat. en privatist har det automatiskt lite svårare oxå då de inte tjänat en spänn på dig så finns ingen anledning att se mellan fingrarna heller. det enda de kan få in en extra peng på är att du kuggar och får göra om det.