m50 från 325 e36 i e30, vad behövs?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
e30baur
Posts: 526
Joined: 20 Mar 2009, 19:10
Location: STHLM/TÄBY

m50 från 325 e36 i e30, vad behövs?

Post by e30baur »

tja, vet att det står mycket men alla säger olika!

har en m50 från e36 325.

525 tråg och pump, e36 motorfästen och grenrör.

sitter vanliga getraglådan alltså inte zf.

nu till frågorna.

ska jag ha e28 528 eller 535 kuddar?

villkenväxellådsbalk? och funkar växellänkaget då jag har getraglåda och inte zf?

eftersom att jag getraglådan, måste jag ha 328 kardan? är ju lilla medbringare och hardy på den lådan ?

Måste jag byta bromsservo eller kan den flyttas närmre fjädertornet istället?

tacksamm för svar.
Mekonomen Nytorpsvägen

Lezan Salih
södervägen 50
18364 TÄBY
User avatar
e30baur
Posts: 526
Joined: 20 Mar 2009, 19:10
Location: STHLM/TÄBY

Post by e30baur »

ingen snäll själ som kan ta det bara en gång till så jag vet vad jag ska göra.

ni e 10000 pers på ppf som bytt till m50, någon stackare kan ju svara :)
Mekonomen Nytorpsvägen

Lezan Salih
södervägen 50
18364 TÄBY
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Förslag som jag har sparat på, detta finns även att läsa i FAQ osv.

e36:ans motorfäste
motorkuddarna ifrån e34 sen vrider du dem 180 grader (Ett halvt varv)


M50 Motor i e30

E36 motorfästen från 325
motorkuddar från e28 528/535
oljetråg från 525 e34
svänghjul från m20 + startmotor
växelåda från m20 getrag eller zf låda från m50
m50 motor från 90-92 böhöver man inte byta stödlagret i vevaxel 92- måste man byta lagret.
ändra vinkel på det bakre grenröret annars kommer det ta i framvangsbalken.

*En annan byggare skriver så här*

Mitt recept som jag har gjort är iaf
M50 motor komplett med låda
e36 motorfästen, köp nya på bmw, dom är så billiga att det är onödigt att leta beg.
e34 525 motorkuddar körde jag med, men har hört att det ska funka med diverse andra kuddar också.
bromsservo från golf 1 som jag gängade om gaffelpinnen på och satte dit e30ins gaffel, detta är dock inte alltid nödvändigt och ger tungtrampade bromsar, en kompis har orginal bromsservo kvar och hade då småfilat lite på insuget, du ser vart när du sänker ner motorn, testa detta först för som sagt bromsarna blir väldigt trögtrampade...
Grenrör tog jag från e36 328 då det inte är gjutjärnsgrenrör, dom är rostftria istället och mycket lättare att kapa o svetsa om vinkel på så dom går fria från motorbalken.
Avgas tog jag från e34an som jag tog motorn ifrån, omsvetsat o bökat som fan, men kattarna sitter där dom ska osv.
e36 avgas ska dock passa hyffsat under e30

Elschemat har jag följt http://begla.se/e30m50pin.php
men det stämde inte 100%
hade strul med att soppapumpen inte gick när man vred på starten osv. så dubbelkolla detta schema från nån annan sida också...
Grr!
0706-419608
User avatar
e30baur
Posts: 526
Joined: 20 Mar 2009, 19:10
Location: STHLM/TÄBY

Post by e30baur »

Franzén wrote:Förslag som jag har sparat på, detta finns även att läsa i FAQ osv.

e36:ans motorfäste
motorkuddarna ifrån e34 sen vrider du dem 180 grader (Ett halvt varv)


M50 Motor i e30

E36 motorfästen från 325
motorkuddar från e28 528/535
oljetråg från 525 e34
svänghjul från m20 + startmotor
växelåda från m20 getrag eller zf låda från m50
m50 motor från 90-92 böhöver man inte byta stödlagret i vevaxel 92- måste man byta lagret.
ändra vinkel på det bakre grenröret annars kommer det ta i framvangsbalken.

*En annan byggare skriver så här*

Mitt recept som jag har gjort är iaf
M50 motor komplett med låda
e36 motorfästen, köp nya på bmw, dom är så billiga att det är onödigt att leta beg.
e34 525 motorkuddar körde jag med, men har hört att det ska funka med diverse andra kuddar också.
bromsservo från golf 1 som jag gängade om gaffelpinnen på och satte dit e30ins gaffel, detta är dock inte alltid nödvändigt och ger tungtrampade bromsar, en kompis har orginal bromsservo kvar och hade då småfilat lite på insuget, du ser vart när du sänker ner motorn, testa detta först för som sagt bromsarna blir väldigt trögtrampade...
Grenrör tog jag från e36 328 då det inte är gjutjärnsgrenrör, dom är rostftria istället och mycket lättare att kapa o svetsa om vinkel på så dom går fria från motorbalken.
Avgas tog jag från e34an som jag tog motorn ifrån, omsvetsat o bökat som fan, men kattarna sitter där dom ska osv.
e36 avgas ska dock passa hyffsat under e30

Elschemat har jag följt http://begla.se/e30m50pin.php
men det stämde inte 100%
hade strul med att soppapumpen inte gick när man vred på starten osv. så dubbelkolla detta schema från nån annan sida också...
¨'


tack för infon, nu kommer det bli betydligt lättare :)
Mekonomen Nytorpsvägen

Lezan Salih
södervägen 50
18364 TÄBY
User avatar
e30baur
Posts: 526
Joined: 20 Mar 2009, 19:10
Location: STHLM/TÄBY

Post by e30baur »

dubbelpost
Last edited by e30baur on 21 Apr 2010, 08:17, edited 1 time in total.
Mekonomen Nytorpsvägen

Lezan Salih
södervägen 50
18364 TÄBY
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Franzén wrote:Elschemat har jag följt http://begla.se/e30m50pin.php
men det stämde inte 100%
hade strul med att soppapumpen inte gick när man vred på starten osv. så dubbelkolla detta schema från nån annan sida också...
Vem var det som skrev det där? Vet du vad för bil det handlade om?
Det schemat är från min sida så det skulle vara lite intressant att veta då det fungerade till 100% för mig. :)
Det vill säga, det bör fungera till 100% med en E30 från 1989 och de med likadant elsystem samt M50 från 1991 och de med lika elsystem som den.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Thell
Posts: 171
Joined: 14 Nov 2006, 17:00
Location: Örebro

Post by Thell »

JohanE wrote:
Franzén wrote:Elschemat har jag följt http://begla.se/e30m50pin.php
men det stämde inte 100%
hade strul med att soppapumpen inte gick när man vred på starten osv. så dubbelkolla detta schema från nån annan sida också...
Vem var det som skrev det där? Vet du vad för bil det handlade om?
Det schemat är från min sida så det skulle vara lite intressant att veta då det fungerade till 100% för mig. :)
Det vill säga, det bör fungera till 100% med en E30 från 1989 och de med likadant elsystem samt M50 från 1991 och de med lika elsystem som den.
Det är jag som skrev det, Hade ner en m50 vanos från en 94 i en e30 från 89
Det som hände var att när jag vred på starten dog soppapumpen, men med tändningen på så funkade pumpen, så om man lyckades starta bilen på första vredet direkt så funkade allt som det skulle
Nu är allt omkopplat så det funkar som det ska, kommer dock inte ihåg vad som kopplades om då jag fick hjälp då...
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Ok, tack för infon.
Det kanske är skillnad på elsystemen mellan vanos och icke vanos. Jag har ingen riktig koll på det. Mitt schema är till M50 utan vanos.
Man kanske ska lägga till att det är så i schemat.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
roope
Posts: 228
Joined: 05 Aug 2009, 15:35
Location: stockholm

Post by roope »

så om jag har en komplett 525 och en e30 med e21 bromsservo så är det ända jag behöver köpa en 328 kardan, andra grenrör (ändra vinkel) och e36 motorfästen.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

kör man med zf blir det 328 kardan annars om man kör med getrag260 e30 325 kardan, med getrag behöver man också bygga eget växellådsfäste.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
e30baur
Posts: 526
Joined: 20 Mar 2009, 19:10
Location: STHLM/TÄBY

Post by e30baur »

Thörn wrote:kör man med zf blir det 328 kardan annars om man kör med getrag260 e30 325 kardan, med getrag behöver man också bygga eget växellådsfäste.
tack, var det jag behövde veta då jag ska köra med orginal getraglåda från 325
Mekonomen Nytorpsvägen

Lezan Salih
södervägen 50
18364 TÄBY
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

har ett hemmameckat fäste för getrag 260 med m50 lut du kan få billigt. Inga utställningsgrejer men det funkar.
Annars kan man vända upp och ner på ett orginal växellådsfäste och svetsa om det lite, det går det med, men kanske inte så stabilt, körde med det först.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
e30baur
Posts: 526
Joined: 20 Mar 2009, 19:10
Location: STHLM/TÄBY

Post by e30baur »

Thörn wrote:har ett hemmameckat fäste för getrag 260 med m50 lut du kan få billigt. Inga utställningsgrejer men det funkar.
Annars kan man vända upp och ner på ett orginal växellådsfäste och svetsa om det lite, det går det med, men kanske inte så stabilt, körde med det först.
de lungt. är ganska händig själv så det löser jag nog :)
Mekonomen Nytorpsvägen

Lezan Salih
södervägen 50
18364 TÄBY
User avatar
GraveDigger
Posts: 251
Joined: 20 Jul 2009, 17:42
Location: Lenhovda - Växjö
Contact:

Post by GraveDigger »

säkert varit uppe tusen gånger innan, men en ZF från diesel om man ska ha M20 Lut ? och ZF tex 328 för M50Lut ?
Bmw 320 E30 -84 Goes M50 Operation
http://www.garaget.org/?car=143419
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Ja
Grr!
0706-419608
User avatar
Thell
Posts: 171
Joined: 14 Nov 2006, 17:00
Location: Örebro

Post by Thell »

dubbelkolla längden på kardanen, har för mig den ska vara 1492mm, sök lite så hittar ni

Det finns nämligen lite olika längder på 328:a kardaner...

Annars kan man ta från e36 325tds, sån har jag på min, ser typ likadan ut med...

men som sagt, dubbelkolla längden på kardängen =)
User avatar
e30baur
Posts: 526
Joined: 20 Mar 2009, 19:10
Location: STHLM/TÄBY

Post by e30baur »

Thell wrote:dubbelkolla längden på kardanen, har för mig den ska vara 1492mm, sök lite så hittar ni

Det finns nämligen lite olika längder på 328:a kardaner...

Annars kan man ta från e36 325tds, sån har jag på min, ser typ likadan ut med...

men som sagt, dubbelkolla längden på kardängen =)
kk
Mekonomen Nytorpsvägen

Lezan Salih
södervägen 50
18364 TÄBY
Post Reply