E34 framvagn; skakar och sliter däcken på insidan..

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
^MeTaNoLiC^

E34 framvagn; skakar och sliter däcken på insidan..

Post by ^MeTaNoLiC^ »

ratten skakar i farter runt 90km/h, skakningarna upphör vid kurvtagning..
skakar något mindre med 15" vinterdäcken än med 18" sommardäck men ingen jätteskillnad..
trodde först att sommarfälgarna (sönderkörda skrotfälgar) skapade vibrationerna men så var ju inte fallet..

ett annat problem är att däcken slits rätt ordentligt på insidan, trots att hjulen står lite toe-in..
har ingen jätteöverdriven negativ camber som skulle kunna tänkas orsaka detta..

bilen drar något litet åt höger, dock så lite att man nästan aldrig tänker på det..

finns det något speciellt man bör kika efter eller är det bara en fullständig framvagnsrenovering som hjälper?
har inte hunnit bekanta mig med E34'ans framvagnskonstruktion än men har sett att det sitter onödigt många leder och skit överallt så det borde bli dyrt att fixa allt på en gång :(
Last edited by ^MeTaNoLiC^ on 19 Apr 2010, 15:49, edited 1 time in total.
Varför snikig M5 när det finns 540?
nicke.t

Post by nicke.t »

hjulinställningen värkar va knas.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Nox

Post by Nox »

Förmodligen Casterstags bussningen som är kass.

Jag orkade inte byta bussning så jag köpte allting nytt på biltema, dvs casterstag, bärarmar, styrleder, stabstag m.m

Kostade 3000kr.. bra pris :)
076-115 58 55
-88 E30 325IK
^MeTaNoLiC^

Post by ^MeTaNoLiC^ »

det var inte så farligt.. blir ju trots allt som en ny bil med nyrenoverad framvagn..
men håller biltemas grejer? jag har väldigt dåliga erfarenheter av deras framvagnsdetaljer till volvo..
Nox

Post by Nox »

Jag har inte haft problem med grejjerna jag har på iaf.

Om du köper casterstagen från biltema så rekomenderar jag att du öppnar kartongen och kollar så bussningen sitter rätt monterad. Ska vara 2 pilar mot varrandra. Vissa sitter lite snett så det är verkligen värt att kolla det först.

Montera allting i augusti 2009. Kört hela vintern och hade bilen inne för service för några veckor sen och det såg fortfarande fräsht ut. Så tja.. håller ju minst ett halvår iaf :)
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Grefven

Post by Grefven »

ebay finns det billiga framvagnsdetaljer. men om de är bra vetefan.

biltema kan ni glömma iaf. hannes på streetpower hade kört 30000 mil med de som satt på hans bil. d.v.s original från 1994. och monterade biltemagrejor. nu efter 2 månader är de spruckna.

inför en försäljning så kanske =) men mer duger de inte till.
PegiPax

Post by PegiPax »

Det satt nya krängnings hämmar leder på min e34 (vinterbilen) o nu efter vintern var gummi skyddena på lederna söndertrasade typ som gummit förmultnat !
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Grefven

Post by Grefven »

vissa grejor på biltema är imponerande bra (bromsskivorna gillar jag) men andra kan suga ordentlgit. och vissa bussningar är ju så hemskt kul att byta så man vill ju göra det max var 20000 mil. så då ska man nog inte välja feltema.
^MeTaNoLiC^

Post by ^MeTaNoLiC^ »

jag köper mycket saker på biltema men hyfsat kritiska bildelar köper jag aldrig där..
tänkte bara om dom kanske hade höjt kvaliteten på sådana grejer men det vore väl att hoppas för mycket..
just bromsskivorna verkar vara det enda som funkar inom kategorin kritiska bildelar..
^MeTaNoLiC^

Post by ^MeTaNoLiC^ »

jag kollade på dom där jävla casterstagen (stagen som går snett bakåt) och bussningarna såg rätt murkna ut..
då har man ett par alternativ.. hela staget på biltema 500kr, waarwest 800kr.. finns det billigare ställen än waarwest som säljer seriösa grejjer?
waarwest har även en lös bussning för 164kr.. än man dumsnål om man ger sig på att byta enbart bussningarna?
får bryta lite och försöka se om det glappar något i lederna..

edit: schmiedmann 550kr för helt stag, 127kr för bussning..

edit 2: kompletta stag från schmiedmann beställda..
Post Reply