Komp ökning

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
BmwMaster
Posts: 7
Joined: 16 Apr 2006, 23:05
Location: Piteå
Contact:

Komp ökning

Post by BmwMaster »

Hej, har en bmw 2000 motor vet inte årtal , men den är uppborrad till till ca 91cm dsv volvo kolvar och standard topp... har 8kg i den nu men vill öka till ca 14. någon som vet hur mycket man kan plana toppen eller har några goda råd??..
Bmw följer inte utveckligen bmw leder den,
men man blir aldrig bra nog.
User avatar
BmwMaster
Posts: 7
Joined: 16 Apr 2006, 23:05
Location: Piteå
Contact:

Post by BmwMaster »

ja kanske det , men det är ju inte det som är poängen...
kanske bara får 12kg men det skulle också funka men inte under det...
har rikmål på 14kg, motorn behöver bara hålla ca 1 sommar eller 10st tävlingar ...
Bmw följer inte utveckligen bmw leder den,
men man blir aldrig bra nog.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Tror nog du har missuppfattat kompressionsförhållande med kompressionstryck. Kompressionstrycket är ett mått på hur tät en motor är dvs. hur pass slitna kolvringar och ventiler är. Ett normalt värde ligger mellan 8-12 kg ungefär. Kompressionsförhållande är slagvolym+förbränningsvolym / förbränningsvolym. Att gå över ett förhållande på 12 är det nog inte att rekommendera för då kommer nog motorn spika ihjäl, men du är välkommen att försöka..
User avatar
BmwMaster
Posts: 7
Joined: 16 Apr 2006, 23:05
Location: Piteå
Contact:

Post by BmwMaster »

ja du har rätt i det du säger. men frågan är fortfarande hur mycket man kan plana toppen utan att ventilerna tar i kolvarna...
men det får jag nog reda på 10aug,
Bmw följer inte utveckligen bmw leder den,
men man blir aldrig bra nog.
Post Reply