Oöppnad M50 = 406 whp :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Jag mindes fel, det var inte vridmax utan höga varv..
Detta var en text som letat sig ut från motorlab vad jag förstått.

The Ethanol fuel E85 has different combustion characteristics resulting in more ignition timing
advance at low RPM´s and less ignition advance at high RPM´s compared to gasoline. This is the
result of the higher combustion rate of Ethanol and its less initial combustion rate. I.e. it’s harder to
ignite but when it ignites it burns faster than gasoline. This is the single most error E85 converters do,
advancing the timing to restore the torque and not put the ignition advance later when needed,
thereby putting unnecessary stress to the piston by passing MBT.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grefven

Post by Grefven »

kommer det en jämförelse med vanosinsugskam på avgassidan mot original i vår?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Tror inte det. Tror det mest flyttar upp kurvan. Då det sitter orig fjädrar i denna så håller vi oss på 6500 rpm då det flyter över det.
BPM
Posts: 80
Joined: 10 Oct 2009, 21:56
Location: Kävlinge

Post by BPM »

Imponerande!


Var detta med Vipec eller bara ett chip?

Edit:

Läste nu att det var i original kabelhärva, alltså med ett chip?
Grefven

Post by Grefven »

Nej, det är med vipec.
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

micke999 wrote:
silverryggen wrote:
micke999 wrote:coolt m50 is the shit :)

palten körde väl 474whp med oöppnad motor å bara arp?


Vart ju ett svep men okontrollerat laddtryck,vill minnas att det va vid 4500rpm sen kom misständningar.2år sen det här nu..


hade för mig de va på 1,5 hehe


Svårt o sia om laddtrycket,måste vart en hel del,kurvan pekade i stort sett rakt upp. Men som sagt ärtan släppte vid 4500rpm pgr misständningar.
Vill minnas att det va en switzer s200 med ungf samma mått som SC 58/62
Den e inte lång men den e smal
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

är det 15% drivlineförlust? tänkte mest på orginaleffekten, den verkar ligga runt 166-167whp på orginal m50b25.. skall ju vara 191 i motorn?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

166whp ger då ingen M50 här. M54B30 gav 158whp.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

Bäckis wrote:166whp ger då ingen M50 här. M54B30 gav 158whp.


ohfan:O ger den inte mer på hjulen har väl 220hk+ orginal? vet inte exakt hur mycket men.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.

530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

ajfan vad tråkigt.. du har inga uppgifter på orginal m20b25? skulle vara kul se.
visst skiljer ju säkert massor beroende på hur långt dom gått samt skick men man får en hum om det (:
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

det var fan, det säger en del om de siffror som kommer från ert håll :shock:

Jo hade varit intressant med org m50/m20 men det borde väl ligga på
Med 30% förlust m50 133whp och m20 119whp.. :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Bmwandreas wrote:Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.

530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp

Oj! det är då det går upp för en hur jäkla mycket effekt dom flesta får ut :shock:
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Grefven

Post by Grefven »

RickardP wrote:Oj! det är då det går upp för en hur jäkla mycket effekt dom flesta får ut :shock:


Thörn wrote:det säger en del om de siffror som kommer från ert håll :shock:



och hur fint en oöppnad m50 svarar på lite överladd. det är ju inte lite mer ös heller.

redan på 0,5 bar i turkturbon så gick den kanonbra.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

sen är det ju inte riktigt så att "oöppnad" är något som är en fördel direkt :D
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grefven

Post by Grefven »

Jag litar mer på bmws ihopsättning än den genomsnittslige projektkillen iaf :-)
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

menar mera att en topppackning som kanske suttit från 90-talet är ingen hit, sedan projektgrabbarna brukar sätta i lite bättre grejer när det ändå är isär :wink:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply