Bullens M3 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Då är gissandet över.
började riva. här såg allt bra ut.
även här såg man inte något konstigt. men gjorde ett leakdovn och det fläktade bra ur avgasventilerna. trots att de såg stängda ut så var det full storm ur avgasporten. så det krävs inte mycket för att ha 0,0 i komp.
lyfte toppen och det visade sig att kolven tagit i ventilerna. ja, inte tvärt om. även lämnat lite lite spår i förbränningsrummet men inget som är någon fara.
eftersom kolven glappade som fan upp och ner så rev jag sumpen och där fanns ju lite tillbehör. konstigt att man inte såg något i oljan när man tömde maskin. men nu vet man att man inte kan utesluta något för en sån sak.
vevstakslager som man hittade i sumpen.
så fint va lagret.
en styck verdi vevstake var helt oval. skruvarna lösa och krokiga och lite varmanlöpt. sorgligt nog så har den något dyra Sport Evolutionveven oxå tagit skada.
här finns allt på en pall.
det som är sönder är 2 avgasventiler, en vevstake och veven bör slipas/härdas om alternativ bytas vilket som är mest ekonomiskt hållbart. toppen bör riktplanas såklart. och så slarvade jag bort en pyramidring under demonteringen och begriper fan inte vart den tagit vägen.
jag har bestämt mig för att sälja allt. det får räcka nu. jag brinner inte för det på samma vis mer. ska hålla det på en lite moderatare nivå. det får bli lyxturk framöver.
så allt är tillsalu. även koppling, Tremec TKO 600RR med kardan osv osv sov. allt utom bilen. om ingen vill ha ALLT förstås. då kan jag överväga att sälja bilen oxå.
började riva. här såg allt bra ut.
även här såg man inte något konstigt. men gjorde ett leakdovn och det fläktade bra ur avgasventilerna. trots att de såg stängda ut så var det full storm ur avgasporten. så det krävs inte mycket för att ha 0,0 i komp.
lyfte toppen och det visade sig att kolven tagit i ventilerna. ja, inte tvärt om. även lämnat lite lite spår i förbränningsrummet men inget som är någon fara.
eftersom kolven glappade som fan upp och ner så rev jag sumpen och där fanns ju lite tillbehör. konstigt att man inte såg något i oljan när man tömde maskin. men nu vet man att man inte kan utesluta något för en sån sak.
vevstakslager som man hittade i sumpen.
så fint va lagret.
en styck verdi vevstake var helt oval. skruvarna lösa och krokiga och lite varmanlöpt. sorgligt nog så har den något dyra Sport Evolutionveven oxå tagit skada.
här finns allt på en pall.
det som är sönder är 2 avgasventiler, en vevstake och veven bör slipas/härdas om alternativ bytas vilket som är mest ekonomiskt hållbart. toppen bör riktplanas såklart. och så slarvade jag bort en pyramidring under demonteringen och begriper fan inte vart den tagit vägen.
jag har bestämt mig för att sälja allt. det får räcka nu. jag brinner inte för det på samma vis mer. ska hålla det på en lite moderatare nivå. det får bli lyxturk framöver.
så allt är tillsalu. även koppling, Tremec TKO 600RR med kardan osv osv sov. allt utom bilen. om ingen vill ha ALLT förstås. då kan jag överväga att sälja bilen oxå.
fredrick wrote:Var det glykol i vattnet när den blandade vatten/olja förut?
ja. det var glykol i vattnet om du menar ifjol när packningen gick. det kan såklart varit en början på detta.
men de andra lagren var inte något jag skulle dömma ut iaf. vet dock om fler som fått problem med att verdistakarna blir ovala i storändan med identiska ras som följd. men man är väl ute på tunn is om man börjar kritisera verdi. speciellt én gröngöling som jag.
insidan av överfallet gapade millimetrar och utsidan låg an. skruvarna var som bananer och de satt inte alls hårt. lagerhalvorna hade snurrat över varandra och var sammansvetsade till ett 3/4 lager istället för två halvor.
första rimliga bud kan hämta pallen. allt är nedskruvat så det går utmärkt att besiktiga allt.
evoblocket är en fin pjäs. och toppen är nog bland de finare man skulle kunna ha på en s14.
jag kan byta mot vanliga bilar eller förslag.
70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet, och det är två avgasventiler som är om jag förstår dig rätt, lite krokiga?
Sjukaste jag har hört. S14 verkar inte vara the way to go
- Tråkigt med veven och staket, eller ja tråkigt med allt men så är trimmar livet.
Men detta är ju tyvär prislappen för vevlager raset.
Mvh
Sjukaste jag har hört. S14 verkar inte vara the way to go
- Tråkigt med veven och staket, eller ja tråkigt med allt men så är trimmar livet.
Men detta är ju tyvär prislappen för vevlager raset.
Mvh
peppe wrote:70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet, och det är två avgasventiler som är om jag förstår dig rätt, lite krokiga?
Sjukaste jag har hört. S14 verkar inte vara the way to go
- Tråkigt med veven och staket, eller ja tråkigt med allt men så är trimmar livet.
Men detta är ju tyvär prislappen för vevlager raset.
Mvh
förstår inte vad du menar med "70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet"
det var en biltema komptestare som man fick trycka mot stiftöppningen så något mer hightech var det inte. men det var samma komp på 2-3-4 och ettan hade inget utslag. sen tog jag tryckluftmunstycket och tätade med tejp som leakdown för att se om det blåste ur insug, utblås eller om det flämtade rakt ner i sumpen. och då kände jag att det blåste ur avgas. några siffror har jag inte på något leakdown annat än att det inge gick att ta fel på vart läckan var.
men det kvittar då det bankade i maskin. så det skulle man ju oxå leta upp.
och nu vet jag precis vad det är. och jag lyfte inte toppen i onödan.
om det blir 0 i komp på så lite öppen ventil så känns det snarare som att S14 är svinbra för evakuerar det ut så bra vid så lite lyft så är det ju en kanonmaskin.
staken kvittar ju. den kostar inte så mycket. men vevpartiet är ju lite dyrare.
Oj oj oj, det flyter sällan din väg.
Har ju bytt block två ggr så maskinen har ju varit isär förr, och lagren har alltid sett ut som nya. Vad som kan ha hänt kan ju bara gissa och det hjälper föga.
Sjukt trist i alla fall.
Vill du ha staken renoverad och veven fixad så säger du bara till. Inga stora pengar att ha ihop den där igen, så när du bara kommit över den värsta besvikelsen så hjälper jag dig ordna allt.
Har ju bytt block två ggr så maskinen har ju varit isär förr, och lagren har alltid sett ut som nya. Vad som kan ha hänt kan ju bara gissa och det hjälper föga.
Sjukt trist i alla fall.
Vill du ha staken renoverad och veven fixad så säger du bara till. Inga stora pengar att ha ihop den där igen, så när du bara kommit över den värsta besvikelsen så hjälper jag dig ordna allt.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
Nog är det trist men det kostar nog inte 10000kr att fixa den, så bit ihop. Bullens värld= Upp som en sol, ner som en pannkaka. Han kommer nog igen, hoppas jag.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
ta nu ditt förnuft till fånga igen och fixa istället för att sälja!
MVH Daniel
0706-387649
http://www.sickboys.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flyinggrinders.se
0706-387649
http://www.sickboys.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flyinggrinders.se