Bullens M3 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Locked
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62968

här har du en 6växlad låda.
Grefven

Post by Grefven »

Då är gissandet över.

började riva. här såg allt bra ut.
Image

även här såg man inte något konstigt. men gjorde ett leakdovn och det fläktade bra ur avgasventilerna. trots att de såg stängda ut så var det full storm ur avgasporten. så det krävs inte mycket för att ha 0,0 i komp.
Image

lyfte toppen och det visade sig att kolven tagit i ventilerna. ja, inte tvärt om. även lämnat lite lite spår i förbränningsrummet men inget som är någon fara.
Image

eftersom kolven glappade som fan upp och ner så rev jag sumpen och där fanns ju lite tillbehör. konstigt att man inte såg något i oljan när man tömde maskin. men nu vet man att man inte kan utesluta något för en sån sak.

vevstakslager som man hittade i sumpen.
Image

så fint va lagret.
Image

en styck verdi vevstake var helt oval. skruvarna lösa och krokiga och lite varmanlöpt. sorgligt nog så har den något dyra Sport Evolutionveven oxå tagit skada.

här finns allt på en pall.
Image


det som är sönder är 2 avgasventiler, en vevstake och veven bör slipas/härdas om alternativ bytas vilket som är mest ekonomiskt hållbart. toppen bör riktplanas såklart. och så slarvade jag bort en pyramidring under demonteringen och begriper fan inte vart den tagit vägen.


jag har bestämt mig för att sälja allt. det får räcka nu. jag brinner inte för det på samma vis mer. ska hålla det på en lite moderatare nivå. det får bli lyxturk framöver.


så allt är tillsalu. även koppling, Tremec TKO 600RR med kardan osv osv sov. allt utom bilen. om ingen vill ha ALLT förstås. då kan jag överväga att sälja bilen oxå.
User avatar
RickardP
Posts: 747
Joined: 03 Mar 2009, 19:49
Location: Nora
Contact:

Post by RickardP »

Usch, surt :?
Hoppas någon vill ta över hela bilen, vore synd om den gick i graven.
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo

Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Var det glykol i vattnet när den blandade vatten/olja förut?
Mitsubishi EVO III projekt
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

fy fan vad tråkigt, hoppas nån annan tar vid
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grefven

Post by Grefven »

fredrick wrote:Var det glykol i vattnet när den blandade vatten/olja förut?


ja. det var glykol i vattnet om du menar ifjol när packningen gick. det kan såklart varit en början på detta.

men de andra lagren var inte något jag skulle dömma ut iaf. vet dock om fler som fått problem med att verdistakarna blir ovala i storändan med identiska ras som följd. men man är väl ute på tunn is om man börjar kritisera verdi. speciellt én gröngöling som jag.

insidan av överfallet gapade millimetrar och utsidan låg an. skruvarna var som bananer och de satt inte alls hårt. lagerhalvorna hade snurrat över varandra och var sammansvetsade till ett 3/4 lager istället för två halvor.



första rimliga bud kan hämta pallen. allt är nedskruvat så det går utmärkt att besiktiga allt.

evoblocket är en fin pjäs. och toppen är nog bland de finare man skulle kunna ha på en s14.



jag kan byta mot vanliga bilar eller förslag.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet, och det är två avgasventiler som är om jag förstår dig rätt, lite krokiga?

Sjukaste jag har hört. S14 verkar inte vara the way to go :oops:


- Tråkigt med veven och staket, eller ja tråkigt med allt men så är trimmar livet.

Men detta är ju tyvär prislappen för vevlager raset.

Mvh
Grefven

Post by Grefven »

peppe wrote:70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet, och det är två avgasventiler som är om jag förstår dig rätt, lite krokiga?

Sjukaste jag har hört. S14 verkar inte vara the way to go :oops:


- Tråkigt med veven och staket, eller ja tråkigt med allt men så är trimmar livet.

Men detta är ju tyvär prislappen för vevlager raset.

Mvh


förstår inte vad du menar med "70-80-90% leakdown ~ 0,0 i kompressions testet"

det var en biltema komptestare som man fick trycka mot stiftöppningen så något mer hightech var det inte. men det var samma komp på 2-3-4 och ettan hade inget utslag. sen tog jag tryckluftmunstycket och tätade med tejp som leakdown för att se om det blåste ur insug, utblås eller om det flämtade rakt ner i sumpen. och då kände jag att det blåste ur avgas. några siffror har jag inte på något leakdown annat än att det inge gick att ta fel på vart läckan var.

men det kvittar då det bankade i maskin. så det skulle man ju oxå leta upp.

och nu vet jag precis vad det är. och jag lyfte inte toppen i onödan.

om det blir 0 i komp på så lite öppen ventil så känns det snarare som att S14 är svinbra för evakuerar det ut så bra vid så lite lyft så är det ju en kanonmaskin.

staken kvittar ju. den kostar inte så mycket. men vevpartiet är ju lite dyrare.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag menar att det lär ju vara någonstans där om du inte får någon kompression alls, 0 på mätaren alltså.

Om det läker, så måste man ju kunna sätta procent på det mao.

Ja, S14 är säkert bra, som alla andra motorer då dom funkar.

Mvh
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Oj oj oj, det flyter sällan din väg.

Har ju bytt block två ggr så maskinen har ju varit isär förr, och lagren har alltid sett ut som nya. Vad som kan ha hänt kan ju bara gissa och det hjälper föga.

Sjukt trist i alla fall.

Vill du ha staken renoverad och veven fixad så säger du bara till. Inga stora pengar att ha ihop den där igen, så när du bara kommit över den värsta besvikelsen så hjälper jag dig ordna allt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bäckis är killen man kan lita på :D

Blås på nu, inte sälja utan att laga, det är faktiskt det motorhobbyn mestandels går ut på i vilket fall :)
wallin
Posts: 261
Joined: 12 Nov 2006, 21:19
Location: göteborg

Post by wallin »

det som inte dödar det härdar :wink:
så ta en paus och kom igen
sådant här kan hända även den bästa

har själv just repat mej efter ett vevlager ras
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

Ge inte upp! skicka iväg sakerna på renovering så är han snart ihop igen!
Mvh Nicke Blom
User avatar
ToTTeN
Posts: 1806
Joined: 07 Aug 2008, 21:09
Location: Töreboda

Post by ToTTeN »

Håller tummarna för att du snickrar ihop maskinen igen.

Förstår nästan hur du känner dig.
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Nog är det trist men det kostar nog inte 10000kr att fixa den, så bit ihop. Bullens värld= Upp som en sol, ner som en pannkaka. Han kommer nog igen, hoppas jag.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
DALLO
Posts: 215
Joined: 22 Nov 2005, 14:10
Location: Bromölla

Post by DALLO »

ta nu ditt förnuft till fånga igen och fixa istället för att sälja!
MVH Daniel
0706-387649
http://www.sickboys.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flyinggrinders.se
Locked