Bullens M3 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Grefven

Post by Grefven »

swedolmotorlyft, men det är väl same shit. vädigt goda mått var det. säkert 50cm. absolut inget jag reflekterade över att det skulle var tajt iaf.

lyfte ur maskin utan lådan. så jag kunde ha tyngdpunkten på mitten av motorn typ så kanske därför jag inte behövde ha schakeln så lång bak kasnske?
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

vi tog den med låda ja, men med mkt vinkel så schakeln var mitt på motorn.
Biltemas gamla lyft har jag aldrig haft problem med. Men det funkar. Man får väl förlänga denna lyft ist..

hoppas du hittar felet och får ihop bilen igen. Pågår väl en intern kamp mellan dig och pitbull, och inte kan du väl förlora den utan ett rejs :)
/Henrik
Grefven

Post by Grefven »

Han har fått känna lite på lillmappen. Han lär ha bekymmer om han ska skända m3an. Dock så lär han ha 150hk mer. Men vi ska rejsa på lpgprofiler säger han. Så det kan ju gå lite hur som hellst.

Oqvsett vilket så kommer jag att vinna. Så det spelar ingen större roll vad skilnaderna eller reglerna är. ;-)
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Grefven wrote:förstår inte varför den skulle fått känna på kolven isf. ärtan misshandlade ju den i bänken och den har rullat 15-20 mil sen jag satt ihop den + mappningen då. och nu så sa det "popp" och började ticka vid 5000rpm.

inte lönt att spekulera mer heller för jag får riva det och se.


Förr eller senare rasar alla motorer, spelar ingen roll hur fina delar den innehåller verkar det som, bara att hoppas på att det blir det senare :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Grefven

Post by Grefven »

Maskin upp på stativ.
Image
Image

och bort med insug och avgas. tog 20 minuter istället för en hel dag nu när motorn är på stativ. kommer aldrig mer meka i ett motorrum.

Image

man kan inte se något konstigt alls på ventilerna än så länge. alla öppnar lika och ser inte krokiga ut för ögat iaf. kan det ändå vara 0,0 i komp om det bara är enormt lite läckage den vägen? känns nästan inte troligt. får göra ett leakdown test i veckan. innan jag lyfter toppen.



Sen blev det bogserrace. en Nissan Vs BMW.
Image
Image
Image


och där får hon stå tills jag har tid med henne. lär väl bli i veckan om inte lyxturken äter upp tiden.
Image
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Känns ytterst tveksamt att du skulle kunna få 0,0 i kompressions testen om ventilerna ser "ok" ut.

Du lär nästan ha kört av en tallrik innan, eller böjt den något så grönjävligt. Måste ju vara ett ganska stort "läkage" innan den ska ge 0.

Jag har provat dom mesta dumheterna på min 16v och aldrig varit med om liknande då det gäller krökta ventiler, ventilfjädrar som är av osv.

Tror mer på kolvras.

Mvh

PS. Fortsätt meka på.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Helt omöjligt med kolvras då det inte finns någon olja uppepå kolven, och en smidd kolv ger sig ju inte ringlandet på så det känns inte som en vettig förklaring.

Vi får väl snart se, spännande.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Grefven

Post by Grefven »

så mycket man kan se av kolven när toppen fortfarande är på visar inget fel alls. torrt och helt utan synliga märken. oljan kom ur maskin idag oxå och såg felfri ut. kunde kanske antyda något litet "glitter" när man lös med skarp lampa i strålen som rann ur maskin. men det kan likväl vara inbillning. så lite var det.

och det skulle ju inte göra en cyl kompressionslös. de andra cyl var ju perfekta. men ettan va 0,0. och vi provade flera gånger då man gärna ville att det var som så att man råkade hålla tryckklockan fel. :)


symptomen hittils har varit en miss vid 5000rpm. sen ett tickande som från förarplatsen nästan lät som en flärpande avgasläcka. provstartade någon sekund och då lät det högt upp som om det var från toppen.

det kanske är ett döpinsamt fel. tänk om man råkat hålla tryckklockan del och att man fått en sten i generatorn som tickar =) det hade varit lite mycket jobb i onödan. nu är det inte så. men det hade ju varit helt enligt min vanliga otur :lol:
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bäckis, du har självklart rätt.

Symptomen talar verkligen inte för kolvras, det brukar vara grisigt. Vi får väl hoppas att det är någon ventil, men det känns RÅ skumt eftersom att bullen säger att dom "ser" okej ut.

Det är 0,0 som stör mig, ska vara gode mycket läkage på ventilen isf.

Men som sagt, spännande som på julafton :lol:

Greven, ja lite pinsamt men då lär aldrig misstaget göras om och du fick ju kolla insidan av maskin, se det possitivt :P
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Nu blir det popcorn och bänkning framför grefvens tråd dagligen för att få reda på va det är för fel! Hoppas det bara är en bagatell! det verkar vila en förbannelse över den där M3an! förstår att du vill sälja :lol:
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Japp, blir att surfa mycket mobbe från jobbet så man håller koll. Trodde ett tag att jag fick dom där 200+ millarna på Lotto igår tills jag kollade svenskaspel, sååå det blir ingen M3 för mig ännu :(
Grefven

Post by Grefven »

jag körde på starten och det small upp på klockan direkt på de andra 3 cyl. likaså när jag stoppat papper i stifthålen (för att jag är en mindre mani för att det inte ska råka trilla ner grejor) och körde på starten så sköt man iväg 3 papperstussar men den på ettans cyl satt kvar.

vevstaken är väl av så kolven står stilla =)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Vi får väl hoppas att staken inte är av, är den det och gör bara ett litet missljud så kan du skratta dig lycklig ;)

Mvh
AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »

Testade du att köra på starten med öppet oljepåfyllningslock någon gång? När jag hade kolvras på en cylinder och gjorde det såg det ut som någon stod och sprutade med en kolsyresläckare genom locket från andra sidan ungefär :D
Grefven

Post by Grefven »

AllarN wrote:Testade du att köra på starten med öppet oljepåfyllningslock någon gång? När jag hade kolvras på en cylinder och gjorde det såg det ut som någon stod och sprutade med en kolsyresläckare genom locket från andra sidan ungefär :D


det provade jag inte
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

har du noll i komp på en cyl så hör du direkt när man kör på startmotorn att den går utan motstånd det varvet, det ska helt enkelt inte vara 4cyl i en motor!

Grefven wrote:jag körde på starten och det small upp på klockan direkt på de andra 3 cyl. likaså när jag stoppat papper i stifthålen (för att jag är en mindre mani för att det inte ska råka trilla ner grejor) och körde på starten så sköt man iväg 3 papperstussar men den på ettans cyl satt kvar.

vevstaken är väl av så kolven står stilla =)
Mitsubishi EVO III projekt
Grefven

Post by Grefven »

fredrick wrote: det ska helt enkelt inte vara 4cyl i en motor!


den ena delen av ditt svar förstod jag men detta förstår jag inte riktigt hur du menar.
Locked