hej har en 525-94
den smårycker vid jämn gas.
kan bluddra till vid acceleration
den låter illa från vanos enheten..
vanos enheten behöver med all sannolikhet renoveras..
min fråga är då..
kan bilen rycka pga av kass vanos?
det är mjukare ryck än misständning
som om motorn tappade kraft och sedan fick kraften åter..
någon som känner igen detta?
tack på förhand..
mvh jimmie
ryckningar pga kass vanos?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
ryckningar pga kass vanos?
Jimmie Persson
Bmw 318 ti M-sport....
Bmw 318 ti M-sport....
Hmm min förra m50b20 vanos hade samma problem förut..
Vanosen är ju variabel styrning av insugskamaxeln. Styrd av den digitala motorelektroniken som ställer den variabla kamaxelstyrningen.
Den lät illa och mådde väl säkert inte så bra. Fixade en bättre beggad för 500 kr sen var problemet löst för min del iaf. Sen om det var Vanosen eller inte vet jag inte. Men på min motor så blev det bättre efter jag bytte den. Gick som ett " skott !" igen
Mvh
Vanosen är ju variabel styrning av insugskamaxeln. Styrd av den digitala motorelektroniken som ställer den variabla kamaxelstyrningen.
Den lät illa och mådde väl säkert inte så bra. Fixade en bättre beggad för 500 kr sen var problemet löst för min del iaf. Sen om det var Vanosen eller inte vet jag inte. Men på min motor så blev det bättre efter jag bytte den. Gick som ett " skott !" igen
Mvh
har bytt lambdasonden för nån månad sedan...
bilen var helskum innan, höll på att stanna på väg till jobbet...
tog felkoder på bilen och fick då "lambdasond pluskortslutning" bytte då till en ny bosch sond och det felet var löst. har läst felkoder på den nu men där finns inga.
men ryckningarna återstår.
det är alltid svårt när där är flera fel på en bil..
jag tror ja renoverar vanos enheten, felet kan ju ligga där..
motorn kommer knappast gå sämre iaf.
mvh
bilen var helskum innan, höll på att stanna på väg till jobbet...
tog felkoder på bilen och fick då "lambdasond pluskortslutning" bytte då till en ny bosch sond och det felet var löst. har läst felkoder på den nu men där finns inga.
men ryckningarna återstår.
det är alltid svårt när där är flera fel på en bil..
jag tror ja renoverar vanos enheten, felet kan ju ligga där..
motorn kommer knappast gå sämre iaf.
mvh
Jimmie Persson
Bmw 318 ti M-sport....
Bmw 318 ti M-sport....