Dålig rubrik, men får förklara problemet närmare här.
Har en ZF-låda från E34 525 i min räserbil.
Nu i helgen märkte jag att när man drar i tvåan så rör sig växelspaken som ett spegelvänt J.
I vanliga fall ska ju läget gå rakt ner, men i mitt fall går den rakt en bit, för att sedan svänga av till höger.
Växelspaken är förlängd något under kulan, växelföraren eller vad man ska kalla den är justerad i längd och vinkel. Har kollat så det går fritt överallt, och där sitter nya bussningar i plast i alla leder.
Någon som varit för liknande?
Är väl mest en vanesak, men är det ett tidigt tecken på att något är fel i lådan så vill man ju veta innan.
Konstigt växelläge ZF
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Jag fattar precis hur du menar.
Är det med kraft som spaken rör sig så eller är det bara så att den på något annant vis som spaken förflyttar sig i detta mönstret?
Är det bara när du lägger i växeln eller är det när du mosar på, på just den växeln?
Händer detta på någon annan växel också?
Om du håller i spaken när du gör allt det här, vad känner du?
Kan du motverka fenomenet med handen?
Är det med kraft som spaken rör sig så eller är det bara så att den på något annant vis som spaken förflyttar sig i detta mönstret?
Är det bara när du lägger i växeln eller är det när du mosar på, på just den växeln?
Händer detta på någon annan växel också?
Om du håller i spaken när du gör allt det här, vad känner du?
Kan du motverka fenomenet med handen?
Grr!
0706-419608
0706-419608
-
Ska tilläggas att bilen står på pallbockar fortfarande, och fenomenet är där både när motorn är avstängd och man torrväxlar, men även om motorn är igång och hjulen snurrar i luften.
Det händer dock endast på tvåan, kollade detta mycket noggrant när jag upptäckte felet.
Jag får försöka utvärdera lite mer nästa gång jag åker till garaget, men det känns lite som att man drar spaken neråt, tvåan går i kuggarna, men sen drar man ju gärna ända ner tills det tar lite stopp så man är säker på att den är helt i, DÅ glider den iväg i sidled.
Har du nån aning om vad det kan vara Franzén?
Det händer dock endast på tvåan, kollade detta mycket noggrant när jag upptäckte felet.
Jag får försöka utvärdera lite mer nästa gång jag åker till garaget, men det känns lite som att man drar spaken neråt, tvåan går i kuggarna, men sen drar man ju gärna ända ner tills det tar lite stopp så man är säker på att den är helt i, DÅ glider den iväg i sidled.
Har du nån aning om vad det kan vara Franzén?
-
Förstår inte riktigt vad det skulle ha med länkaget och spakstället att göra när det inte tar emot nånstans. Fast det kan ju klart gå emot på nåt ställe jag inte ser. Får lägga mig med spegel och ficklampa och be nån växla lite åt mig...Franzén wrote:Jag funderar på om det INTE har med växellådan att göra utan kanske med spakstället.
Prova en massa när du är i garaget nästa runda.
- Nisse Järnet
Det går inte emot det runda hålet spaken går igenom? Själva leden eller vad man ska säga. 
Då kan det bli som du beskriver, fast gärna lite på backen och 5an också iof. Om det nu ens är möjligt med originalgrejer?

Då kan det bli som du beskriver, fast gärna lite på backen och 5an också iof. Om det nu ens är möjligt med originalgrejer?

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
Jag kunde som sagt inte se att det tog emot nånstans. Men det kan väl mycket väl ta emot på undersidan. Har förlängt pinnen under kulan genom att slaglöda dit en pinne, o den svetsen bygger ju klart lite.
Sen har jag medvetet riktat spaken lite bakåt och åt mig för att nå den enklare, det kan ju vara så att den nya vinkeln är det som ställer till allt. Ska nog prova att dela och svetsa om staget en gång med lite mindre vinkel o se vad det gör.
Sen har jag medvetet riktat spaken lite bakåt och åt mig för att nå den enklare, det kan ju vara så att den nya vinkeln är det som ställer till allt. Ska nog prova att dela och svetsa om staget en gång med lite mindre vinkel o se vad det gör.