Bullens M3 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bullens M3 Turbo
Bilen behöver nog ingen närmare presentation här egentligen då det är Bäckis som byggt den och haft en egen tråd tidigare men någon kanske vill se lite text och bilder trots allt.
Det är en Macaoblå M3 e30 -88 i väldigt gott skick. 682hk och 742Nm på hjulen
Motor:
S14 95mm borr 87mm slag 2443cc, 9,0:1 kompförhållande, e85 i tanken, pyramidringad, balanserad EVO vev, oljekylning under CP-kolvarna, Verdistakar, oversizeventiler.
portad topp av Bäckis på PPF med resta kanaler matchportade mot spjällen, sleevade styrningar och modifierade förbränningsrum,
PPF kammar med ställbara drev, PPF grenrör, PPF plenum, PPF dump, PPF wastegate, PPF 3,5" avgassystem med en Ferrita specialbyggd PPF ljuddämpare,
Griffinkylare, 1600cc spridare, Aeromitive eliminator pump, 600x300x75mm intercooler med "riktigt" cellpaket,
Samcoslangar till allt, Precision SC6262 billet ballbering turbo med värmeskydd runt avgashuset,
ViPec motorstyrning med fördelarlöständning med separata tändspolar, BB-lambda från innovate, Oljekylare, Stålomspunna slangar och AN kopplingar till allt.
fälgarna är Works 8,5*19" fram och 9*19" bak.
bilderna är stula av pelko helt utan att fråga om lov.
Transmisson: Tremec TKO600RR. Sveakardan, M5 diff, M5 nav och nya M5 knutar tillsammans med PPF special sviktstålsdrivaxlar.
Hjulupphängning: Coilovers runtom från AVO, ställbar höjd och hårdhet. Fjäderbensstag fram och bak, plastbussningar med stålhylsor.
Bromsar: Fram Brembo 330mm big brake kit, bak original med andra belägg.
Kaross: Standard M3 med evolution front, sport evolution vinge med kolfiberläpp och sport evolution skärmar. cupspeglar, ögonlock, Svarta Hella.
Inredning: Weichers sport helbur med kryss bak, Cobra Suzukastolar, Momo ratt och knopp. Pioneer CD. Sportskinn M3 baksäte. 45 liters fuelcell
interiört så har det även kompleterats med en BB-lambda från innovate.
Och en ny ratt som både ser bättre ut och ligger lite bättre i näven fick monteras.
Ett litet missöde var man ute för redan efter 25mil. toppackingen pajjade. Det var lite mums mums lite varstans
Castrol 10-60 brukar ha en något trevligare nyans...
men några dagars kvalitetsmekande så var den ihop igen, rent tidsmässigt var det dock ett gäng veckor allt tog när man fått allt man beställt. topp fick riktplanas och grejor fick beställas osv osv. verkligen tack till Bäckis som ordnade och donade och var telesupport i tid och otid
en ny turbo passade jag på att byta till då garret gt4094 var lite lite senare att få fart på än jag vill. och sweet jesus va bra det blev.
knappt begagnade (bänkning + 25 mil) garret såldes av
och jätteballa precision SC6262 bb billet inhandlades genom PPF
Tjuuuren på streetpower ställde upp med tigen lite snabbt. blev bra som fan. det har en förmåga att skjuta slangarna precis ut ur turbon tycker jag det verkar som men nu sitter det som berget.
blev ny pump osv oxå.
Ärtan fick locka fram 682whp och 742wNm. fantastiskt att se han jobba. Tjuuuren och Doktorn var snälla och hängde med upp till obygden där alla hus är röda med vita knutar. förutom bäckis då som ska vara en rebell i alla lägen. (gissar nästan på att det är fugan som valt färg åt honom)
Gatmapp Vs "köra ifrån bäckis" mapp.
Random skrytbilder på hur fin bil jag tycker jag har.
Och första ingreppet som gjorts nu efter lite habegär då man googlat m3 e30 för mycket är den stora läppen.
jämförelse med den lilla.
love it or hate it. maffigt är det iaf. och någon ball text får man ha på den oxå tycker jag. är Pure Performance Factory ball text?
Fick en dekal med mig hem när jag varit och mappat som jag fick användning av nu. blev diskret som fasen och väldigt fin effekt med blanksvart dekal på blank kolfiber.
smutt som fan.
Det är en Macaoblå M3 e30 -88 i väldigt gott skick. 682hk och 742Nm på hjulen
Motor:
S14 95mm borr 87mm slag 2443cc, 9,0:1 kompförhållande, e85 i tanken, pyramidringad, balanserad EVO vev, oljekylning under CP-kolvarna, Verdistakar, oversizeventiler.
portad topp av Bäckis på PPF med resta kanaler matchportade mot spjällen, sleevade styrningar och modifierade förbränningsrum,
PPF kammar med ställbara drev, PPF grenrör, PPF plenum, PPF dump, PPF wastegate, PPF 3,5" avgassystem med en Ferrita specialbyggd PPF ljuddämpare,
Griffinkylare, 1600cc spridare, Aeromitive eliminator pump, 600x300x75mm intercooler med "riktigt" cellpaket,
Samcoslangar till allt, Precision SC6262 billet ballbering turbo med värmeskydd runt avgashuset,
ViPec motorstyrning med fördelarlöständning med separata tändspolar, BB-lambda från innovate, Oljekylare, Stålomspunna slangar och AN kopplingar till allt.
fälgarna är Works 8,5*19" fram och 9*19" bak.
bilderna är stula av pelko helt utan att fråga om lov.
Transmisson: Tremec TKO600RR. Sveakardan, M5 diff, M5 nav och nya M5 knutar tillsammans med PPF special sviktstålsdrivaxlar.
Hjulupphängning: Coilovers runtom från AVO, ställbar höjd och hårdhet. Fjäderbensstag fram och bak, plastbussningar med stålhylsor.
Bromsar: Fram Brembo 330mm big brake kit, bak original med andra belägg.
Kaross: Standard M3 med evolution front, sport evolution vinge med kolfiberläpp och sport evolution skärmar. cupspeglar, ögonlock, Svarta Hella.
Inredning: Weichers sport helbur med kryss bak, Cobra Suzukastolar, Momo ratt och knopp. Pioneer CD. Sportskinn M3 baksäte. 45 liters fuelcell
interiört så har det även kompleterats med en BB-lambda från innovate.
Och en ny ratt som både ser bättre ut och ligger lite bättre i näven fick monteras.
Ett litet missöde var man ute för redan efter 25mil. toppackingen pajjade. Det var lite mums mums lite varstans
Castrol 10-60 brukar ha en något trevligare nyans...
men några dagars kvalitetsmekande så var den ihop igen, rent tidsmässigt var det dock ett gäng veckor allt tog när man fått allt man beställt. topp fick riktplanas och grejor fick beställas osv osv. verkligen tack till Bäckis som ordnade och donade och var telesupport i tid och otid
en ny turbo passade jag på att byta till då garret gt4094 var lite lite senare att få fart på än jag vill. och sweet jesus va bra det blev.
knappt begagnade (bänkning + 25 mil) garret såldes av
och jätteballa precision SC6262 bb billet inhandlades genom PPF
Tjuuuren på streetpower ställde upp med tigen lite snabbt. blev bra som fan. det har en förmåga att skjuta slangarna precis ut ur turbon tycker jag det verkar som men nu sitter det som berget.
blev ny pump osv oxå.
Ärtan fick locka fram 682whp och 742wNm. fantastiskt att se han jobba. Tjuuuren och Doktorn var snälla och hängde med upp till obygden där alla hus är röda med vita knutar. förutom bäckis då som ska vara en rebell i alla lägen. (gissar nästan på att det är fugan som valt färg åt honom)
Gatmapp Vs "köra ifrån bäckis" mapp.
Random skrytbilder på hur fin bil jag tycker jag har.
Och första ingreppet som gjorts nu efter lite habegär då man googlat m3 e30 för mycket är den stora läppen.
jämförelse med den lilla.
love it or hate it. maffigt är det iaf. och någon ball text får man ha på den oxå tycker jag. är Pure Performance Factory ball text?
Fick en dekal med mig hem när jag varit och mappat som jag fick användning av nu. blev diskret som fasen och väldigt fin effekt med blanksvart dekal på blank kolfiber.
smutt som fan.
Last edited by Grefven on 24 Apr 2010, 14:03, edited 4 times in total.
Då var sommaren här i skåne. blev sjukt sugen på M3an. så jag baxade ut den ur garaget där den stått förvarad och drog till macken.
lite lappar måste man ha liggandes i hatthyllan för att folk ska se hur snabb bilen är =)
fick med Pitbull på ett hörn oxå. visst har han den där "hur-fan-ska-jag-köra-ifrån-denna-med-min-535-blicken"
e34an framför är snart en turkbil. alltså ännu en i familjen överladdade standard m50.
Den går så jäkla gott på den "lilla" mappen oxå. med 530whp och laddtrycket stegandes sakta från 0,5-1,2 så har jag grepp på 2an om jag vill. så det ger sig iväg något fruktansvärt.
åkte bara lillmapp nu med vinterkvaliten i tanken. lite fett gick det och Ärtan sa det va lugnt.
Men säg den lycka som varar. hit kom vi efter några få mils körning idag då jag fick slå av för att den missade till lite vid 5000rpm typ och sen började det ticka sådär obehagligt som det gör när metaller möts hastigt. slå av bums!
och så slutade den i verkstaden bredvid lyxturken. rev ventilkåpan och allt ser jättebra ut. hoppades på att det var min lilla specialare till trigger som tog i triggergivaren men så väl var det inte. hade perfekt komp på 4:e, 3:e, 2:a cylindern och 0 på första. så något ventilpaj lär det ju vara. för det lilla man kunde se av kolven när man kikade genom stiftehålet var torrt och fint och inga konstiga objekt. stiftet var oxå jättefint.
toppen får rivas av och fel får konstateras det är iaf en sak som är säker. så m3an kommer att få stå tills mitt garage är klart så jag kan börja mickla med det på hemmaplan. ingen M3 2010.
lite lappar måste man ha liggandes i hatthyllan för att folk ska se hur snabb bilen är =)
fick med Pitbull på ett hörn oxå. visst har han den där "hur-fan-ska-jag-köra-ifrån-denna-med-min-535-blicken"
e34an framför är snart en turkbil. alltså ännu en i familjen överladdade standard m50.
Den går så jäkla gott på den "lilla" mappen oxå. med 530whp och laddtrycket stegandes sakta från 0,5-1,2 så har jag grepp på 2an om jag vill. så det ger sig iväg något fruktansvärt.
åkte bara lillmapp nu med vinterkvaliten i tanken. lite fett gick det och Ärtan sa det va lugnt.
Men säg den lycka som varar. hit kom vi efter några få mils körning idag då jag fick slå av för att den missade till lite vid 5000rpm typ och sen började det ticka sådär obehagligt som det gör när metaller möts hastigt. slå av bums!
och så slutade den i verkstaden bredvid lyxturken. rev ventilkåpan och allt ser jättebra ut. hoppades på att det var min lilla specialare till trigger som tog i triggergivaren men så väl var det inte. hade perfekt komp på 4:e, 3:e, 2:a cylindern och 0 på första. så något ventilpaj lär det ju vara. för det lilla man kunde se av kolven när man kikade genom stiftehålet var torrt och fint och inga konstiga objekt. stiftet var oxå jättefint.
toppen får rivas av och fel får konstateras det är iaf en sak som är säker. så m3an kommer att få stå tills mitt garage är klart så jag kan börja mickla med det på hemmaplan. ingen M3 2010.
Last edited by Grefven on 25 Mar 2010, 19:39, edited 1 time in total.
har ju grepp på 2an nu. men jag kan aldrig tänka mig att det är vingen som gör det? eller? har inte kört den på arga mappen med denna vingen. men det var inte en chans att hitta grepp på 3an och sen small loss lätt på 4an när laddet skjutsade på ifjol så det ska bli kul att se hur bra det fäster nu med denna vingen. den är ju så hög att man inte har bakåtsikt alls =) så lite vind lär den fånga.
ser riktigt maffigt ut med vingen
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
ja. säsongen hade gärna fått börja innan den slutade
får se vad det kan vara. det var inga konstiga ventilspel som det kan vara om man krökt en ventil. inga synliga spår av något när man kikar genom stifthålet, stiftet va jättefint. inte olja i vevhusventen. inget tryck i kylsystemet.
men ingen komp alls på ettans cyl. inte ens 0,1.
kamkedjor såg man inget konstigt med. kammarna var fina. motorn går runt galant.
hade det varit ringarna eller ringlandet som pajat så borde det väl varit mycket olja i vevhusventilationen? för det var ju under full pedal som det inträffade.
eftersom det är helt utan komp så måste det ju vara någon ventil som är mycket öppen. men det är inget ventilspel som skiljer sig?!?!
har en ventil gått av så borde det vara sopor i hela förbränningsrummet. stiftet borde vara hackat sönder och samman.
detta är all felsökning som gjorts. kommer inte göra mer heller nu då jag inte har mekplats, tid, lust eller pengar till det nu. framförallt pengar. för det är ju det som tar bort lusten och tiden.
får se vad det kan vara. det var inga konstiga ventilspel som det kan vara om man krökt en ventil. inga synliga spår av något när man kikar genom stifthålet, stiftet va jättefint. inte olja i vevhusventen. inget tryck i kylsystemet.
men ingen komp alls på ettans cyl. inte ens 0,1.
kamkedjor såg man inget konstigt med. kammarna var fina. motorn går runt galant.
hade det varit ringarna eller ringlandet som pajat så borde det väl varit mycket olja i vevhusventilationen? för det var ju under full pedal som det inträffade.
eftersom det är helt utan komp så måste det ju vara någon ventil som är mycket öppen. men det är inget ventilspel som skiljer sig?!?!
har en ventil gått av så borde det vara sopor i hela förbränningsrummet. stiftet borde vara hackat sönder och samman.
detta är all felsökning som gjorts. kommer inte göra mer heller nu då jag inte har mekplats, tid, lust eller pengar till det nu. framförallt pengar. för det är ju det som tar bort lusten och tiden.
- Micke johansson
- Posts: 2175
- Joined: 17 Jul 2006, 21:30
- Location: Umeå
Åh så fuskigt ! här är det snö storm och det känns som att sommarn är långt bort.
Mikael Johansson
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
070-3559859
k1k1_@hotmail.com
E30: 327 9.86/227kmh 18år
E30: 325 Mtech2 + M50turbo
S4: Audi 20v - 1000whp
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Grefven wrote:ja. säsongen hade gärna fått börja innan den slutade
får se vad det kan vara. det var inga konstiga ventilspel som det kan vara om man krökt en ventil. inga synliga spår av något när man kikar genom stifthålet, stiftet va jättefint. inte olja i vevhusventen. inget tryck i kylsystemet.
men ingen komp alls på ettans cyl. inte ens 0,1.
kamkedjor såg man inget konstigt med. kammarna var fina. motorn går runt galant.
hade det varit ringarna eller ringlandet som pajat så borde det väl varit mycket olja i vevhusventilationen? för det var ju under full pedal som det inträffade.
eftersom det är helt utan komp så måste det ju vara någon ventil som är mycket öppen. men det är inget ventilspel som skiljer sig?!?!
har en ventil gått av så borde det vara sopor i hela förbränningsrummet. stiftet borde vara hackat sönder och samman.
detta är all felsökning som gjorts. kommer inte göra mer heller nu då jag inte har mekplats, tid, lust eller pengar till det nu. framförallt pengar. för det är ju det som tar bort lusten och tiden.
Jävligt lurigt. Hade det varit kolv eller ringar skulle det spruta olja. Lär vara krokig ventil. Innan du plockar isär något kör leak down testare när kammarna är stängda på den cylinder. Då ser du vad felet är.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta