Tempgivare M3 E30/M5 E34

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Tempgivare M3 E30/M5 E34

Post by Nisse Järnet »

Antar att det sitter en tempgivare till oljan, nån som vet var den sitter och gärna hur den är kopplad, vilka stift och så. Nån som fått igång oljetempen i ett M3 mätarhus i en vanlig E30?
Last edited by Nisse Järnet on 09 Mar 2010, 16:23, edited 1 time in total.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

Den sitter i oljefilterhuset
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Post by bmw-slangen »

Inte såvärst tokmycket att gå på men här är iallafall ett suddigt kopplingsschema
http://www.exx.se/objects/ppf/e30_m3_19 ... ircuit.pdf

Om jag minns rätt så sitter oljetemperaturgivaren i oljefilterhuset, men är osäker.

Från schemat kan man se att givaren ändrar motstånd beroende på temperatur, så det är så givaren avläses och används (precis som de flesta temperaturgivare). Det verkar dock bara sitta ett stift på givaren, och att den jordas via sensorkroppen. Vill man mäta resistansen (för att se att den fungerar) verkar det som att man mäter resistansen mellan sensorkroppen och stiftet.

Utifrån schemat kan man också utläsa att det original går en brun/violett kabel från givaren, och i kopplingspunkten C101 övergår den till en brun/gul kabel som går in i instrumenthuset via stift 2 på kontakt C6.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Grymt, tack för hjälpen! :) Finns möjligtvis ingen som har en givare lös och tänka sig att mäta resistansen?

Edit: hmm när man kollar RealOEM så verkar det lite skumt, nr 8 är både tempgivare samt tryckkontakt :? Nån som meckat S14 som kan bringa lite klarhet i detta? :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Skulle vara kalas om nån som meckat S14 kan skriva hur det ligger till med temp och oljetrycksgivare, skulle behöva veta så fort som möjligt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nu har jag kollat och det sitter två givare, en för tryck och en för temp.
Sitter samma på M5 E34, ingen som vet vad det är för gänga eller har en sån givare liggandes till salu eller kan mäta resistansen? Skulle vara gryyymt :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply