Tempgivare M3 E30/M5 E34
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Tempgivare M3 E30/M5 E34
Antar att det sitter en tempgivare till oljan, nån som vet var den sitter och gärna hur den är kopplad, vilka stift och så. Nån som fått igång oljetempen i ett M3 mätarhus i en vanlig E30?
Last edited by Nisse Järnet on 09 Mar 2010, 16:23, edited 1 time in total.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Inte såvärst tokmycket att gå på men här är iallafall ett suddigt kopplingsschema
http://www.exx.se/objects/ppf/e30_m3_19 ... ircuit.pdf
Om jag minns rätt så sitter oljetemperaturgivaren i oljefilterhuset, men är osäker.
Från schemat kan man se att givaren ändrar motstånd beroende på temperatur, så det är så givaren avläses och används (precis som de flesta temperaturgivare). Det verkar dock bara sitta ett stift på givaren, och att den jordas via sensorkroppen. Vill man mäta resistansen (för att se att den fungerar) verkar det som att man mäter resistansen mellan sensorkroppen och stiftet.
Utifrån schemat kan man också utläsa att det original går en brun/violett kabel från givaren, och i kopplingspunkten C101 övergår den till en brun/gul kabel som går in i instrumenthuset via stift 2 på kontakt C6.
http://www.exx.se/objects/ppf/e30_m3_19 ... ircuit.pdf
Om jag minns rätt så sitter oljetemperaturgivaren i oljefilterhuset, men är osäker.
Från schemat kan man se att givaren ändrar motstånd beroende på temperatur, så det är så givaren avläses och används (precis som de flesta temperaturgivare). Det verkar dock bara sitta ett stift på givaren, och att den jordas via sensorkroppen. Vill man mäta resistansen (för att se att den fungerar) verkar det som att man mäter resistansen mellan sensorkroppen och stiftet.
Utifrån schemat kan man också utläsa att det original går en brun/violett kabel från givaren, och i kopplingspunkten C101 övergår den till en brun/gul kabel som går in i instrumenthuset via stift 2 på kontakt C6.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Grymt, tack för hjälpen!
Finns möjligtvis ingen som har en givare lös och tänka sig att mäta resistansen?
Edit: hmm när man kollar RealOEM så verkar det lite skumt, nr 8 är både tempgivare samt tryckkontakt
Nån som meckat S14 som kan bringa lite klarhet i detta? 

Edit: hmm när man kollar RealOEM så verkar det lite skumt, nr 8 är både tempgivare samt tryckkontakt


Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Nu har jag kollat och det sitter två givare, en för tryck och en för temp.
Sitter samma på M5 E34, ingen som vet vad det är för gänga eller har en sån givare liggandes till salu eller kan mäta resistansen? Skulle vara gryyymt
Sitter samma på M5 E34, ingen som vet vad det är för gänga eller har en sån givare liggandes till salu eller kan mäta resistansen? Skulle vara gryyymt

Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.