Hur trimma vidare

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Hur trimma vidare

Post by Svintoleffe »

Hejsan alla jag hålelr på o vässar på b25 motorn.
Jag har trimkam bytt lmm o spirdrae skaffat ett chip rensat katten. sportsytem.

Nu undrara jag nästan på o skjaffa gas, för jag vet inte vad mer man kan göra.

Bara en fråga, ska man byta spjällhus till ett större jag kör med orginal hus nu..
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Men herrejävlar va du håller på, varför hinkar du inte i en turbo direkt istället. :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?

Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Chrille wrote:Men herrejävlar va du håller på, varför hinkar du inte i en turbo direkt istället. :D



Det är inet bara jag, jag får även en hel del hjälp :)

Men visst det pysslas lite.=) men det har även betalat av sig fint, med en bra motorn som går väldigt bra :)
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

johankihl wrote:Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?

Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.



Okej, hititls ah rjag klrata mig med låga kostnader därför har jag hållit mgi till denna motorn.

men tror du att det kan bli någon skillnad, med ett större spjällhus än orginal.?
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Svintoleffe wrote:
johankihl wrote:Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?

Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.



Okej, hititls ah rjag klrata mig med låga kostnader därför har jag hållit mgi till denna motorn.

men tror du att det kan bli någon skillnad, med ett större spjällhus än orginal.?


Effektmässigt blir det ingen skillnad, motorn kommer inte att svälja mer luft, spjället flödar tillräckligt redan. Däremot kan du få den rappare på gasen. Men börja någon annan stans, typ med att lätta veven och svänghjulet. Självklart är toppen det du borde lägga mest tid vid, en rejäl portning och större ventiler gör väldigt mycket...
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

johankihl wrote:
Svintoleffe wrote:
johankihl wrote:Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?

Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.



Okej, hititls ah rjag klrata mig med låga kostnader därför har jag hållit mgi till denna motorn.

men tror du att det kan bli någon skillnad, med ett större spjällhus än orginal.?



tackar för svaret.
Som det sre ut nu så måste jag nog ialal flal riva ner kopplingen så då kan jag passa på o lätta det lite.=))

Effektmässigt blir det ingen skillnad, motorn kommer inte att svälja mer luft, spjället flödar tillräckligt redan. Däremot kan du få den rappare på gasen. Men börja någon annan stans, typ med att lätta veven och svänghjulet. Självklart är toppen det du borde lägga mest tid vid, en rejäl portning och större ventiler gör väldigt mycket...



tackar för svaret.
Som det sre ut nu så måste jag nog ialal flal riva ner kopplingen så då kan jag passa på o lätta det lite.=))

Toppen det blir kasnke i framtiden.=))
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Hejsan jag tänkte bara tala om hur min g-teck tid belv idag, efter att vi ahde chippat den jag lyckades klämma till med en 14,8 tid, men kompisen klämdne till med en 14,7 repa.
jag delar ut allting på min ftp med tiden, så kan ni ladda o säga vad ni tycker om tiden.

Ftp://213.226.90.152

Password Bmw

Lösen Bmw
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Gött.. Men när är din FTP uppe då???
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Den är upp nu, det har varit strul här sen en ursäkta et dum saklle till tapeserae hade södner bdåe det ena o det andra inne i min lägehet. :evil:
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Post Reply