Kopplings fråga 535 E34

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Attida
Posts: 127
Joined: 04 May 2006, 21:25
Location: Skåne

Kopplings fråga 535 E34

Post by Attida »

Håller som bäst på med att turbokonvertera min 535 E34.
Men då kopplingen inte var i 100% skick innan konverteringen vill jag nu veta vad jag bör göra.
Motor och låda är utlyft ur bilen nu o d skulle passa bra att byta koppling samtidigt.
Så mina frågor är:

- Kan man se/mäta en tryckplatta och få reda på dess skick?
- skulle kanske tryckplatta + lamell från M5 E34 passa "bolt on" på min 535 -88?
- vad klarar en M5 koppling i vrid?
-Ev starkare tryckplatta, vilken passar?

Vet att kopplingen ändrades 1988/3 på M30. Och min bil är 1988/1. Den har alltså den första. samma som e28?

Jag siktar på 300-350hk och vill inte ha en slirande koppling.

Tackar på förhand!
Snurrigt värre...
rob_t_j72
Posts: 2
Joined: 24 Jul 2006, 18:26
Contact:

Post by rob_t_j72 »

It´s not the fart that kills you, it´s the smell!
rob_t_j72
Posts: 2
Joined: 24 Jul 2006, 18:26
Contact:

Post by rob_t_j72 »

[url=http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1723&highlight=koppling]

[url=http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=826&highlight=koppling]

Mvh
Attida
Posts: 127
Joined: 04 May 2006, 21:25
Location: Skåne

Post by Attida »

Får meddela att kopplingen från M5 3,6 inte passar på dom 535orna med dubbelmasse svänghjul.
Jag använde mig av M5 3,6 svänghjul(som för övrigt var halva vikten ungefär).
Detta passade som kanon!

Alltså svänghjul, lamell och tryckplatta bytade jag.

Bara att bulta dit.
Snurrigt värre...
Post Reply