2,8l vev?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

2,8l vev?

Post by AndreasT »

Tja!

Funderar lite i banorna om att uppgradera till 2,8l vevaxel i min m50 maskin men funderar hurvida stor skillnad det gör och hurvida bättre det är mot 2,5l vevaxeln? Kommer jag märka nån skillnad på spool, effekt osv eller är det bara för mål över 600hk som en 2,8l vev gör sig rätt?
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

med tanke på att det blir längre slag så borde du ju få mer vrid från botten, och ngt bättre spool.
Men för att få spec mer effekt än med 2,5 vev är det nog toppen som bestämmer eftersom du behöver mer flöde pga större slagvolym...
Rätta mig om jag har fel :wink:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är stor skillnad.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Okej!

Har nämnligen en vev liggandes så gör det stor skillnad som du säger Andreas känns det onödigt att göra sig av med den. Hur stor skillnad pratar vid om? 300rpm tidigare laddtryck med samma turbo och 40hk mer effekt vid 1,8bar något sådannt eller?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Skiljer nog 500rpm samt 50hk vid samma ladd.
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

om en annan ändå hade en sån hemma..
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
Post Reply