Vilken motorolje anbefales til trimmet s38b36 ??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vilken motorolje anbefales til trimmet s38b36 ??
Ble anbefalt 20/50 ( merikansk mineral olje Quacker eller Penzoil ) til en turbo konvertert s38b36 m/ underpyling
Takker for innspill / komentarer
Takker for innspill / komentarer
mobil 1 15w50
det är bevisat att en syntet olja har bättre egenskaper än en mineral
det är bevisat att en syntet olja har bättre egenskaper än en mineral
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
dom riktiga pojkarna som skruvar isär motorn varje säsong o renoverar. byter olja efter varje race och som endast kör på bana/stripp..
men i bruks/race bilen som man kallstartar ofta o.s.v skulle inte ja köra nått annat än syntet pga dom mycke bättre kallstarts egenskaperna, står imot oxidation mycke bättre, renar bättre, klarar värme bättre, ska tydligen minska friktionen också..
men ja vet att många kör på mineral, fattar inte varför? billigare?
gör det även själv nu faktiskt, men det är inte i finmotorn
men i bruks/race bilen som man kallstartar ofta o.s.v skulle inte ja köra nått annat än syntet pga dom mycke bättre kallstarts egenskaperna, står imot oxidation mycke bättre, renar bättre, klarar värme bättre, ska tydligen minska friktionen också..
men ja vet att många kör på mineral, fattar inte varför? billigare?
gör det även själv nu faktiskt, men det är inte i finmotorn
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h
Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Jag är också medlem på forumet sporthoj.com och där är det en kille som är en mer eller mindre oljeguru. Han skrev tre långa trådar om oljor.
Jag tolkade det såhär:
Syntetolja har längre molekylkedjor. (De som hakar i varandra och bildar oljefilmen.) När oljan slits mals dessa kedjor ner till mindre bitar, vilket innebär att det tar längre tid att slita ut en syntetolja mot mineralolja pga att syntetoljan har mycket längre kedjor från början!
Olja slits ut fortare vid högre temperaturer, och syntetoljan tål högre temperaturer!
Jag trodde förr att syntetolja var som vatten och liksom rinner bort från toppen när man stängt av bilen. Så att när man sen startar den så finns det inget som smörjer toppen några sekunder. Syntetoljan var väl inte så bra när den kom heller. Så det kan nog vara en skröna som ligger kvar i många hjärnor.
Idag kör jag med Statiol Racingway 25W50 helsyntet. Den är tjock och go. Klarar hög temp och kommer inte ut genom några packningar! (Jag åker bara på sommaren, och mest bara på banträffar)
En annan sak som är tänkvärt är att om du köper halvsyntet, (vilket jag gjorde förut) så tror man ju att det är ca 50% mineral och 50% syntet. Men det finns ju inget som säger att det är så. Det skulle lika gärna kunna vara 1% dyr syntet och 99% billig mineralolja. Men ändå så kostar oljan ganska mycket mer än vanlig mineralolja. Här finns det pengar att tjäna för oljebolagen.
Jag har valt att köra med syntetolja iställer för halvsyntet pga ovan nämnda argument. Köper du 10W40 i halvsyntet eller 10W40 i helsyntet så har de ju samma viskositet osv. Men helsyntetoljan lär hålla längre och hålla för högre temp.
Nån sa nån gång att mineralolja är lite "klibbigare" än syntet. Kanske är juat detta en fördel som mineraloljan har?? Byter man olja ofta så funkar det kanske?
Så vad väljer du?
Jag tolkade det såhär:
Syntetolja har längre molekylkedjor. (De som hakar i varandra och bildar oljefilmen.) När oljan slits mals dessa kedjor ner till mindre bitar, vilket innebär att det tar längre tid att slita ut en syntetolja mot mineralolja pga att syntetoljan har mycket längre kedjor från början!
Olja slits ut fortare vid högre temperaturer, och syntetoljan tål högre temperaturer!
Jag trodde förr att syntetolja var som vatten och liksom rinner bort från toppen när man stängt av bilen. Så att när man sen startar den så finns det inget som smörjer toppen några sekunder. Syntetoljan var väl inte så bra när den kom heller. Så det kan nog vara en skröna som ligger kvar i många hjärnor.
Idag kör jag med Statiol Racingway 25W50 helsyntet. Den är tjock och go. Klarar hög temp och kommer inte ut genom några packningar! (Jag åker bara på sommaren, och mest bara på banträffar)
En annan sak som är tänkvärt är att om du köper halvsyntet, (vilket jag gjorde förut) så tror man ju att det är ca 50% mineral och 50% syntet. Men det finns ju inget som säger att det är så. Det skulle lika gärna kunna vara 1% dyr syntet och 99% billig mineralolja. Men ändå så kostar oljan ganska mycket mer än vanlig mineralolja. Här finns det pengar att tjäna för oljebolagen.
Jag har valt att köra med syntetolja iställer för halvsyntet pga ovan nämnda argument. Köper du 10W40 i halvsyntet eller 10W40 i helsyntet så har de ju samma viskositet osv. Men helsyntetoljan lär hålla längre och hålla för högre temp.
Nån sa nån gång att mineralolja är lite "klibbigare" än syntet. Kanske är juat detta en fördel som mineraloljan har?? Byter man olja ofta så funkar det kanske?
Så vad väljer du?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
har alltid kört mineral, och har aldrig haft problem med den, trots skapliga effektuttag,
/mvh
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort