Bränslepumps problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Bränslepumps problem

Post by Kero »

Var ute och körde lite igår med 530in, efter att stått still några minuter på tomgång så började bilen gå konstigt för att sen stanna. Fick igång den efter en liten stund och körde en kort bit till närmaste mack och allt verkade funka så jag begav mig hemåt men vid nästa rödljus dog bilen och ville inte starta igen.

Kom fram till att bränslepumpen inte jobbade innan vi bogserade hem.

Efter felsökning idag har jag kommit fram till att pumpen funkar när man kopplar ström på den.

Pumpen går även om man byglar kontakt 30 och 87 vi bränslepumpsrelät, men jag får inte pumpen att gå när man kör på starten.

Har testat med olika reläer med samma resultat.

Har även läst på autopower något om att huvudrelät ger signal till bränslerelät.
Vet inte vilket relä som är huvudrelät, någon som vet var det sitter?

Någon som känner igen sig eller har någon ide?
Bilen är en 530 e34 -88 kan även nämna att det är en walbro pump.

//mvh Kero
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Har även kommit fram till att jag inte har någon gnista.
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Kolla så att triggergivaren funkar, om inte den funkar så ger inte den ngn vervtalssignal och då kanske databoxen inte skickar ut signal åt bränslepumpen eftersom den inte vet att motorn går runt. *gissning*
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Kan vara en bra gissning..

Hur vet jag om den funkar eller inte, går det att mäta eller är det bara testa med en annan?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Det vet jag tyvärr inte, det är nog enklast att prova med en annan. Fast prova att göra rent kontakten först så att det inte är där det spökar.
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Ska se om jag kan få tag på en annan imorgon, ska kolla så det är kontakt iaf. Då har jag nått att göra innan jobbet iaf.
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Du hade helt rätt, triggergivaren hade lossnat!

Tack!

Någon som vet vad det ska vara för spel mellan triggergivare och hjul?
SirSteve
Posts: 164
Joined: 20 Nov 2005, 18:41
Location: Huskvarna

Post by SirSteve »

Kero wrote:Du hade helt rätt, triggergivaren hade lossnat!

Tack!

Någon som vet vad det ska vara för spel mellan triggergivare och hjul?


Ca 1 mm brukar funka bra...
Post Reply