S50 i E30, tips, vägledning tack :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Jag har oljepickup från e34 m50!
även oljepump..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

men oljepump behöver man ju inte om man redan har en i S50 motorn, antar jag :)
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

mikael_st wrote:men oljepump behöver man ju inte om man redan har en i S50 motorn, antar jag :)


Annan lutning på tråget.
Rasmus Olofsson||
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

jag har aldrig bytt oljepump när jag har skiftat tråg på m50 motorer iaf motor fästen behöver du ju inte köpa några dom som sitter på s50in stämmer ju det enda är ju tråget somsagt!
sen kontakt stycket om du inte kopplar om det du har utan vill ha en adapter åk till skroten och klipp av en motor och en bil kontakt och skarva kablarna där imellan vips en adapter :)

sen om du vill ha den 6 vexlade lådan så finns det ett ställe i jag tror det låg i eriksberg som heter kardanservice dom tar inte mycket för en special kardan.
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

oh jävlar, kardan service. det var grymt ! Just nu till en början blir det 5 växlad, men får kanske ta en titt på det senare.

Först ska jag se om jag kan få ihop detta 8) Får nog lägga upp en projekt tråd sen när jag ska börja..

Fortfarande ingen som sagt något om grenrören....
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

grenrören bör passa,och antar att du tänkt byggt nytt system från dom och bakåt så de borde inte vara några problem..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Om grenröret inte passar 100% får du helt enkelt bocka om det eller bygga om rören som tar i. Vid ett motorbyte av denna kalibern kan man inte ha tummen mitt i handen, då får man trimma på enklare vis eller ta hjälp!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

ne det blir första gången jag byter motor mot en helt annan. Så därför jag frågar så man vet vad som väntar än :roll:
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

mikael_st wrote:ne det blir första gången jag byter motor mot en helt annan. Så därför jag frågar så man vet vad som väntar än :roll:


Ta"kritiken" på rätt sätt. Du kommer aldrig kunna få svar på precis varje detalj via internet. Börja bygga och lös efterhand, fråga på de lösningar du känner dig osäker på.

Lycka till!
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Grenrören får du kapa vid kollektorn och vinkla om för den främre tar i framvagnsbalken och kommer mitt i vägen för krängningshämnaren.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Tack för infon. jag misstänkte att grenröret kommer ta i nånstans.
Får se när jag börjar byta, men börjar kanske med det om 2 månader.

Tack för all hjälp ;)
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Lyfter jag denna tråd med en fråga.


Krängningshämmaren kommer att ta i grenrören. Jag har sett flera trådar i usa där dom då fått svetsa om krängningshämmaren något.

Men min fråga är om någon vet om det kommer fungera att köpa dessa:
http://www.europerformance.co.uk/pages/ ... =555576314

Känns onödigt att köpa justerbara kränghämmare om man måste svetsa om dom ändå :roll:

Någon som testat dom eller som vet :twisted:
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Den där kopplingsdosan för 400$ är rena rama rånet.
Sugröret har jag själv köpt löst på bmw och det gick på runt 200-300kr.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

ja nä kopplingsdosan är borta. Har lödat en egen istället. Pumpen osv är också bytt.

Tänkte om någon har testat H&R´s eller Eibach kränghämmare som är justerbara. Får bättre hållning på bilen samt att det går att använda utan att svetsa om hämmaren kanske ? Känns onöädigt att köpa nya dyra hämmare om man måste svetsa om dom också :roll:
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Post by oddis »

I korta trekk:

Med E36 motorfastebrakettar, E28 535/M5 63,5mm motorputer (motorputera sattes i dom yttersta hål i frambalken, ut mot rambalkerna) och 15mm spacerring på sjåførsiden så blir uppskriften såhar:

- Modifisera grenrrør som Andreas T forklarer, det tar i balk, torpedvagg (kan bankas fri), stab stag och bakre bararmbusnings holder.

- Satta dit en Golf 1 spec bromsservo (kapa trykkarmen bak ca 4,5-5cm for at matcha pedal), eller kapa innsuget MKT for at få org bromsservo at gå klar. Det rekomenderas at du tar bort luft belgen og svetsar dit en egen i stål, pga broms mastercyl gnager hål i gummien over tid. Så konstruerar du stålkonstruksjonen bara lite åt sidan så går den fri, och aven battre varmepreservering sies det.

- Satta dit E34 M50 tråg og oljepickup + oljepeilepinn.
NB I: Du måste också borra et lite hål i tråget til en nippel for returen på vevhusventilasjonen från innsuget. Oljepumpen lamnar du org.
NB II: Du beholder E34 trågets skvalpdel på den grunna ytan, og tar bort E36 skvalpdelen som sitter bultad i block. Det sitter aven en brakett som holder oljepickisen for E36, denna kan du enten bøye vekk, eller skruva av (husk riktig moment vid tildragning)
NB III: Oljepeilepinnen måste moddas.


- Sitter det AC og luftpump (som du plockar bort) på motoren måste du blenda bort en luftinngång på undersiden av toppen på eksossiden + en vakumslang.

- Byta vatten instrumentsensoren från E36 til E30 spec for at få instrumenthuset at visa ratt

- Modda några vattenslanger til varmeapp og ekspansjonstank.

- Oljeslangarna lar du modda lite om du vil kjøra med org radiator och oljekylare, som ar lite bøkig at få plass med.

- Monter elflakt (inte plass med org visko).

- Vid 5 trinns M3 låda kan du anvanda E30 M3, E30 324 diesel eller E36 328 kardan, det ar bolt on.
NB: M3 slavcylinderen har større slanganslutning an std. M20 og M50, så du kanskje måste tilverka slang, eller byta til M20 slavcyl etc.

- Styva E30/E21 6 cyl lådafasten i balken bak rekomenderas (inte dom siruklæra).

- E30 325 spakstall lar passa nesten 100%.

- Skaffa E30 donor motorkontakt från skroten, kapa vekk E36 motorkonakten og flytta om dom 8-12 motorpins som kravs och starta.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

tack oddis.

Det var förklarat i minsta detaljs nästan. Har dock gjort allt det nästan nu. Håller på med moddning av insugs plenumet.


Min tanke var ändå om man köper uppgraderade krängningshämmare om man måste modda om dom eller om man kan köra med dom som dom är. Måste man modda om dom köper jag inga nya, helt onödigt då känns det.
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

har undrat detsamma länge jag med.

glödga grenröret och ge det en kyss istället föratt chansa å köpa ett kitt. :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply