hjälp med tändning m20 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
overloaded
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2010, 21:45

hjälp med tändning m20 turbo

Post by overloaded »

hej, har redan gjort slut på ringlandet i min 2,7 motor i isbilen,, så nu har ja satt i en 2 liters för att få åka dom sista helgerna på sjön, men ja skulle vilja ha hjälp med tändningsbiten, sitter en fördelare på blocket med dubbelverkande vacuum klocka, ska jag stumma tändningen runt 23-24 grader eller ska ja modifiera stoppet i fördelaren å backa tändningen med hjälp av laddtrycket,,
har kkk24, stor intercooler, 298 spridare, bredbandlamda så bränslet har ja skaplig koll på..

skulle va oerhört tacksam för lite vettiga svar,, annars skruvar ja ur grejerna å åker vanligt snart :(
mvh
overloaded
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2010, 21:45

Post by overloaded »

ingen??
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Vad hade du för tändning på den andra motorn då ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
overloaded
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2010, 21:45

Post by overloaded »

hade samma fast varken backad eller stum, å då skenade ju tändningen en del vid högre varv, varav motorhaveri skulle ja tro:( åkte med originalspridarna å tryckvakt till extraspridare förut,, vågar inte ladda nåt nu innan ja får ordning på tändningen..
overloaded
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2010, 21:45

Post by overloaded »

finns de ingen vänlig själ här ute som labbat med sån fördelare förut?? eller har nåt bra förslag?
är ju ett snik bygge,,
har sökt förgäves på sök funktionen..
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

är inte 23-24 grader lite mycket ? Har för mig M20 har 12 grader original.. iaf i grunden.. hehe.

men du skulle kunna göra så laddtrycket sänker tändningen, så slipper du eventuella spikningar.

sen är det bara ut och köra, lyssna och känna och ställa upp tändningen vart efter ;)
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
User avatar
keda
Posts: 284
Joined: 26 Sep 2009, 22:35
Location: Sävsjö

Post by keda »

Ja, 23-24 graders förtändning är väldigt mycket om det är på tomgång iaf ..... jag har min "grundmappade" m20 turbo på 16 grader på tomgång, 25 grader som högst och sen med laddtryck o varv så hamnar den på ända ner till 7 grader..... sen kanske det inte är rätt men, utan att överdriva åt nåt håll, ju lägre förtändning desto driftsäkrare turbomotor!
Sänk tändningen redan från början och se till att den sjunker ytterligare när du får laddtryck så ska det funka en stund längre iaf :-)
Lycka till nu!
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld

full gas spar tid ;-)
Post Reply