hej, har redan gjort slut på ringlandet i min 2,7 motor i isbilen,, så nu har ja satt i en 2 liters för att få åka dom sista helgerna på sjön, men ja skulle vilja ha hjälp med tändningsbiten, sitter en fördelare på blocket med dubbelverkande vacuum klocka, ska jag stumma tändningen runt 23-24 grader eller ska ja modifiera stoppet i fördelaren å backa tändningen med hjälp av laddtrycket,,
har kkk24, stor intercooler, 298 spridare, bredbandlamda så bränslet har ja skaplig koll på..
skulle va oerhört tacksam för lite vettiga svar,, annars skruvar ja ur grejerna å åker vanligt snart
mvh
hjälp med tändning m20 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Vad hade du för tändning på den andra motorn då ?
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 14
- Joined: 10 Jan 2010, 21:45
-
- Posts: 14
- Joined: 10 Jan 2010, 21:45
är inte 23-24 grader lite mycket ? Har för mig M20 har 12 grader original.. iaf i grunden.. hehe.
men du skulle kunna göra så laddtrycket sänker tändningen, så slipper du eventuella spikningar.
sen är det bara ut och köra, lyssna och känna och ställa upp tändningen vart efter
men du skulle kunna göra så laddtrycket sänker tändningen, så slipper du eventuella spikningar.
sen är det bara ut och köra, lyssna och känna och ställa upp tändningen vart efter
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Ja, 23-24 graders förtändning är väldigt mycket om det är på tomgång iaf ..... jag har min "grundmappade" m20 turbo på 16 grader på tomgång, 25 grader som högst och sen med laddtryck o varv så hamnar den på ända ner till 7 grader..... sen kanske det inte är rätt men, utan att överdriva åt nåt håll, ju lägre förtändning desto driftsäkrare turbomotor!
Sänk tändningen redan från början och se till att den sjunker ytterligare när du får laddtryck så ska det funka en stund längre iaf
Lycka till nu!
MVH Keda
Sänk tändningen redan från början och se till att den sjunker ytterligare när du får laddtryck så ska det funka en stund längre iaf
Lycka till nu!
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid