fjäderhårdhet
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
fjäderhårdhet
börjar bli dax att fundera på väghållning på min m535. vilken hårdhet rekommenderar ni bak för bästa fäste på strippen?
Re: fjäderhårdhet
jorgen wrote:börjar bli dax att fundera på väghållning på min m535. vilken hårdhet rekommenderar ni bak för bästa fäste på strippen?
vet inte hur det är med E28/E34 men på E30 är det som ger mest för minst pengar och arbete busstningen i bakaxeln när det ska gå rakt fram.. gör den stum"aluminium" och helst i hop med fina silentblock så kommer det sätta sig fint eller bara speka. själv körde jag med lesjöfors fjädrar på den. HevyDuty fjädrar för touring bak och cabbe fjädrar fram i hopa med FK lila dubbelverkande gas dämpare i min gammla 2 dörras 30..
och det blir samma recept på min E36 328... Lesjöfors fjädrar Bak "item number 4208440" och Lesjöfors fjädrar fram "item number 4008426" i hopa med billiga gasdämpare från Biltema och det sitter nu 4 st BrigeStone Potenza 245/40/18 runt om som slickar skärm kanterna..
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Det finns ett utväxlingsförhållande på fjädrar, som är olika från bilmodell till bilmodell. Så det går inte att jämföra fjädrar rakt av.
Det blir en väldig skilnad på dessa två setuper.
e30 har ganska mycket utväxlig orginal.
Därför krävs det mycket hårdare fjädrar bak....än fram...där det nästan inte är någon utväxling.
Om jag inte tänker helt fel nu.....så blir det stor skilnad på utväxlingen, med orginalfjädrar och coilovers på e30.
Det blir en väldig skilnad på dessa två setuper.
e30 har ganska mycket utväxlig orginal.
Därför krävs det mycket hårdare fjädrar bak....än fram...där det nästan inte är någon utväxling.
Om jag inte tänker helt fel nu.....så blir det stor skilnad på utväxlingen, med orginalfjädrar och coilovers på e30.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
bmwpatrik wrote:Ja de är jag med på, men säg så här då.
Va ska man ha för fjädrar bak på en E30 med coiloverben? Då sitter dom i stort sett lika som på E21.
Måste vara väldigt hårt som sagt.
MVH
Man räknar fjädringshårdhet i Hz.
Vad man ska ha på strippen....har jag ingen aning om...men min gissning är ganska mjukt..?
Jag kan räkna lite på Hz-tal för olika fjädrar, fram och bak på tex e30.....när jag får tid.
Det finns enkla Exell-program att ladda ner för detta.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
ButterflyRacing wrote:bmwpatrik wrote:Ja de är jag med på, men säg så här då.
Va ska man ha för fjädrar bak på en E30 med coiloverben? Då sitter dom i stort sett lika som på E21.
Måste vara väldigt hårt som sagt.
MVH
Man räknar fjädringshårdhet i Hz.
Vad man ska ha på strippen....har jag ingen aning om...men min gissning är ganska mjukt..?
Jag kan räkna lite på Hz-tal för olika fjädrar, fram och bak på tex e30.....när jag får tid.
Det finns enkla Exell-program att ladda ner för detta.
ca 1Hz std bilar
ca 1,5-2Hz gatbil på lite bana
ca 2-3Hz lite hårdare bil
ca 3-4Hz racebil, kan även vara gatbil
över 4Hz ren racebil med vingar mm som inte tål stora höjdskillnader på chassit.
(OBS denna lista är bara mellan tumme och pekfinger. Finns så inåthel... med parametrara att ta hänsyn till.)
På en rwd vill du ha hårdare fram än bak.
Fwd något "högre" bak för att "harmonisera" med fram.
Nu är detta dock inte för bankörning utan strip, men så vet du på ett humm vad viss Hz "används" till.
Ska du vara exakt över vad du ska ha så ska du väl väga bilen och räkna ut därifrån optimalast?
Inte allt för hemma på detta ämne.
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
bmwpatrik wrote:Mjuka fjädrar kommer inte funka med dom hjul jag ska ha, så den lär vara hård som fan.
Frågan kvarstår, räcker 200nm/mm eller lär man gå på hårdare?
MVH
200nm/mm är fruktansvärt hårt.....det är 1140 lbs.
Vi åker 120nm/mm på vår banbil.....och grup N har haft 180nm/mm.
Det är med fjädrarna på orginalplats. Och det är stenhårt.
med coilovers....där utväxlingen blir mindra, blir det fruktansvärt hård.
Ska man välja fjädrar så att inte däcken tar i....och hamnar på dessa siffror.....kan man lika gärna åka med järnrör.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
-
- Posts: 560
- Joined: 17 Aug 2007, 17:43
- Location: Kalix
- Contact:
bmwpatrik wrote:Har kollat på millways hemsida, står N/mm, kanske är skillnad på nm/mm och N/mm, jag utgick från att de var newtonmeter per mm.
Man kanske kan nöja sig med 150N/mm, ska ju fjädra lite men däcken fjädrar väll en del de också.
MVH
Ska du åka coilover bak så är 150N/mm stenhårt. Min E36:a med rallycrosssättning har 30N/mm och bansättning ligger mellan 60-100N/mm