Fråga om hydralisk handbroms?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Fråga om hydralisk handbroms?

Post by Christian.N »

Håller på och gör en egen hydralisk handbroms och det jag undrar över är vilken hydralcylinder man ska använda?

Tänkte först använda en från koppling men det fungerar väl bara om man har en egen krets till bromsoken, inte om man ska koppla in sig på det befintliga systemet. Eller har jag fel?


Så jag undrar över om man kan använda sig av en huvudbromscylinder?


Som denna tex som är från E28 520.

Image

Mvh
Enköping, 073-3104393
Grefven

Post by Grefven »

Finns en tråd i ämnet där det disnuterades flitigt. Sök gärna upp den.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=35620

Bullen:
Länka gärna istället för att bara skriva om att det finns, alla kanske inte har koll på det.
Visst bör man söka lite före man drar upp en ny tråd, men precis lika illa att bara slänga in en kommentar om att det har tagits upp för men inte länka till det, anser då jag.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Jag själv köpte helpressade stålomspunna slangar från cylinder ut till alla bromsok och kopplat in hydraulisk handbroms.

Ena utgången på cylindern till ett t-kors och så vidare till frambromsarna.
Andra utgången till handbromsen och vidare från den till ett t-kors och ut till bromsarna bak.
Kommer fungera utan problem.
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Jag sökte faktiskt men hittade ändå inte det jag sökte.

Ditt inlägg nu Jeenz var dock bättre men jag kanske är trött i kontoret eller nåt. Men ska försöka förklara.


Det jag vill veta är vilken sorts cylinder man ska använda vid spaken?

Ska man änvända en vanlig hydralcylinder som man har nere vid växellådan tex eller ska man använda en huvudbromscylinder.


Om man använder en hydralcylinder som sitter vid växellådan så finns det bara en "utgång" och en luftning och man behöver väl en ingång, en utgång för kolven till handbromsspaken och en utgång som går vidare till bakbromsarna eller har jag fel?


Så det borde väl gå att använda en huvudbromscylinder. Men hur gör man med oljebehållaren då? Av dom bilder jag har sett så används ingen oljebehållare på dom.


Känner att jag är rent ut sagt skitdålig på att förklara nu och jag skyller på trötthet :)



För att klargöra, jag har två olika cylindrar. En som är till koppling och en huvudbromscylinder. Vilken av dom ska jag använda.

Mvh
Enköping, 073-3104393
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

Jag förstår precis hur du tänker hit och dit =)
Men skall du köra med separat behållare på handbromsen så måste du även ha en "backventil"..

Här kan du köpa lösa delar annars..
http://www.sellholm.se/

http://www.sportbilen.se/forum/viewtopic.php?id=3666 bra tråd..

med min koppling så har jag bara gjort det så enkelt som möjligt :)
kan ta bilder så får du se :)
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Dubbelpost.
Last edited by Christian.N on 08 Feb 2010, 02:40, edited 1 time in total.
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

jeenz wrote:Jag förstår precis hur du tänker hit och dit =)
Men skall du köra med separat behållare på handbromsen så måste du även ha en "backventil"..

Här kan du köpa lösa delar annars..
http://www.sellholm.se/

http://www.sportbilen.se/forum/viewtopic.php?id=3666 bra tråd..

med min koppling så har jag bara gjort det så enkelt som möjligt :)
kan ta bilder så får du se :)
Jag har inte tänkt köra med separatoljebehållare utan helt enkelt koppla in mig på den befintliga.

Bilder vore kanoners :D Gärna med snygga pilar och sånt ritat i paint :D

Tack så mycket för hjälpen.
Last edited by Christian.N on 08 Feb 2010, 02:41, edited 1 time in total.
Enköping, 073-3104393
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

ramberg wrote:http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=35620

Bullen:
Länka gärna istället för att bara skriva om att det finns, alla kanske inte har koll på det.
Visst bör man söka lite före man drar upp en ny tråd, men precis lika illa att bara slänga in en kommentar om att det har tagits upp för men inte länka till det, anser då jag.
Det är rätt tänkt men vissa dagar skulle det innebära att om bara vi moderatorer skulle anmärka på det vi såg så skulle vi nog fått söka 20-50 gånger för att visa folk, men tänket är rätt från din sida :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Grefven

Post by Grefven »

ramberg wrote:Bullen: Länka gärna istället för att bara skriva om att det finns
nä. det tänker jag inte göra. jag nöjer mig med att tipsa. har inte tid att servera andra i sånt de kan göra själv precis lika lätt som jag.
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

haha aja.................
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Hej!

Här har du en länk i ämnet från ett annat forum:

http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=168

Mvh
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

525mannen wrote:Hej!

Här har du en länk i ämnet från ett annat forum:

http://drft.se/drftforum/viewtopic.php?id=168

Mvh
Tack så mycket.

Måste jag köpa en ny cylinder för 800kr så köper jag hellre en färdig handbroms istället när det bara gäller en tusing mer.

Mvh
Enköping, 073-3104393
525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Så känner jag med, PPF har ju färdig hydraulisk handbroms i deras sortiment (xyz).

Mvh
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

525mannen wrote:Så känner jag med, PPF har ju färdig hydraulisk handbroms i deras sortiment (xyz).

Mvh
Kanoners. Ska kolla in den på direkten.

Mvh
Enköping, 073-3104393
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Jag hittade ingen handbroms i webshoppen, testade även att söka men den hittade ingen.
Enköping, 073-3104393
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Dom har inte allt i webbshopen, skicka pm till bmwandreas eller bäckis
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Post Reply