trenger tips/råd ang valg av motor m30 el m20 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

trenger tips/råd ang valg av motor m30 el m20 turbo

Post by thoms`n »

etter at ting har blitt litt bedre skal det settet igang og bygge en turbo
men skal jeg velge m30 el m20.
har m30 3,5l sug i min e30 touring

mål et er 350-400hk
kjør stil kjør bredt kjør bmw
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Vad är det för kompression i din M30B35 du har i touringen?
Är det en standardmotor med katalysator (-88 eller nyare) så har du 8.8:1 så det är bara att ladda på, 400 hk är inget problem (det är inte ens 1 bar laddtryck).
User avatar
jeppan
Posts: 251
Joined: 19 Dec 2005, 15:58
Location: Kallinge

Post by jeppan »

jag hade satsat på 3,5 l .. bara att ladda på med etanol och stort aggregat en polare har bra snurr på grejerna med det konceptet...
Jesper Gustavsson
0733/52 26 88
thoms`n
Posts: 108
Joined: 23 Nov 2005, 22:42
Contact:

Post by thoms`n »

det er en katt motor ja. tengte svarva kolvarna så det blir 8,5 i komp og kjøre med en turbo kam.

vilken turbo er passende til denne motorn? lurer litt på en garret gt 37 men vilket eksoshus og vilket kompresor hus skal jeg ha?

klarer jeg 400hk med et bilig sprut? org sprut m chipp for backat tenning +smt6
eller megasqirt?

noen andre tips til billig sprut. skal jo være en snik motor så autronic osv er ikke aktuelt.

noen andre tips ang oppset på m30`n?







nei jeg skal okke kjøre med etanol. bilen skal gå på vanlig benzin og skal kjøres stort sett på veien.
kjør stil kjør bredt kjør bmw
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det finns ingen poäng i att ens öppna motorn om du bara ska plocka ut 350-400 hk. Kompressionen är bra som den är (8.8:1) och någon värre kamaxel kan jag inte motivera heller. Du ska inte ens behöva 1 bar laddtryck för den effekten.

Jag skulle rekommender den insprutning som någon i din närhet klarar av att installera. Har du aldrig bekantat dig med motorstyrning förut är det bättre att lämna det åt andra om du inte tänkt bli expert själv. Många problem att lösa innan det fungerar.

Sätt på ett stort aggregat och kör. Välj något diesel-aggregat, typ Holset H2C, HX40 eller Garrett GT40. Billigt och bra.
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

En stor fördel om du ska överladda är att skaffa ARP bultar och en mls packning. Annars lär originalpakcningen ge sig rätt fort.

Annars kan man ju alltid oringa..

mvh//Snurrbo
Post Reply