m20b25 i 323 -86

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Sofi
Posts: 31
Joined: 06 Aug 2009, 15:19
Location: Östersund

m20b25 i 323 -86

Post by Sofi »

Snabb fråga.

m20b25 med kabelhärva och box (motronic) från 88a

Ska ner i en 323a -86.

vad måste göras om med elen?
motorkontakten, säkringar etc.
740 iAL
Legacy turbo
e30 325 24v
User avatar
Badh
Posts: 179
Joined: 08 Apr 2007, 16:53
Location: Borås

Post by Badh »

sök 8)

men ingenting.. bara du kör med härva o box från nya motorn.
har sj en 320 -86 med m20b25.. funkar fint utom varvräknaren.
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Badh wrote:sök 8)

men ingenting.. bara du kör med härva o box från nya motorn.
har sj en 320 -86 med m20b25.. funkar fint utom varvräknaren.


ingenting e väl ändå fel?
sitter väl helt olika kontaktstycken på nyare å gamla modellerna?
Rasmus Olofsson||
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Byte till Motronic 323i E21 på Autopower

Bör väl vara ungefär såhär.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
Badh
Posts: 179
Joined: 08 Apr 2007, 16:53
Location: Borås

Post by Badh »

Grooverhound wrote:
Badh wrote:sök 8)

men ingenting.. bara du kör med härva o box från nya motorn.
har sj en 320 -86 med m20b25.. funkar fint utom varvräknaren.


ingenting e väl ändå fel?
sitter väl helt olika kontaktstycken på nyare å gamla modellerna?



det skruvbara kontaktstycket i motorrummet e bara att skruva ihop..
inga problem alls...
User avatar
Grooverhound
Posts: 911
Joined: 10 Feb 2009, 21:02
Location: Ryd

Post by Grooverhound »

Badh wrote:
Grooverhound wrote:
Badh wrote:sök 8)

men ingenting.. bara du kör med härva o box från nya motorn.
har sj en 320 -86 med m20b25.. funkar fint utom varvräknaren.


ingenting e väl ändå fel?
sitter väl helt olika kontaktstycken på nyare å gamla modellerna?



det skruvbara kontaktstycket i motorrummet e bara att skruva ihop..
inga problem alls...


Men e de inte rektangulärt i gamla spruten? lr de e bara e28?
Rasmus Olofsson||
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

På min 85a så är det rektangulär iaf.

När jag bytte motor så hade jag kvar samma setup i 2,5l som i 320 maskinen.
Dvs fördelaren i blocket, rund triggerskiva och triggergivaren satt på kamremskåpan. Boxen vet jag faktiskt inte om det var från 2.5l eller 2,0, men det funkade bra.

Nu har jag dock slängt gamla elsystemet och byggde nytt med Megasquirt.
Slapp en jävla massa kablar samt LMM.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Sofi
Posts: 31
Joined: 06 Aug 2009, 15:19
Location: Östersund

Post by Sofi »

Runda kontakstycken i den vi höll på med.
Hade också för mig att det bara var att skruva ihop.

Efter en grudligare genomgång av elen visade det sig att felet snarare ligger hos gamla ägaren.
Skarvade och klippta kablar överallt, bilens el verkade uppbyggt av eltejp och buntband...

Bland det värsta jag sett.
740 iAL
Legacy turbo
e30 325 24v
Post Reply