hur hållbar är stora m3e30 lammel diffen??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
hur hållbar är stora m3e30 lammel diffen??
hej
ja har en m3e30 stora lammel diffen
o undrar hur hållbar den är gemfört med E28 535 diffen eller m5:ans??
ja har en m3e30 stora lammel diffen
o undrar hur hållbar den är gemfört med E28 535 diffen eller m5:ans??
Går diffarna sönder på olika vis med olika utväxling? Samma typ av diff men olika utväxling.
Tänkte på om momentets "placering" får olika effekter vid olika utväxling.
Hoppas ni förstår hur jag tänker.
Tänkte på om momentets "placering" får olika effekter vid olika utväxling.
Hoppas ni förstår hur jag tänker.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
JohanE wrote:Går diffarna sönder på olika vis med olika utväxling? Samma typ av diff men olika utväxling.
Tänkte på om momentets "placering" får olika effekter vid olika utväxling.
Hoppas ni förstår hur jag tänker.
det är något jag oxå inbillar mig. jag vill tro att det är lättare att köra sönder en växellåda om man åker 2,93 bak än om man åker 3,91.
det känns så men jag kan inte bevisa det med siffror.
hej på er!
ville bara flika in lite här jag oxå...
självklart håller grejerna bättre ju högre utväxling man har på bakaxeln, det har med momenten att göra och i teorin så är det som så att ju mindre moment det går åt för att få bilens vikt att komma upp i samma hastighet som alla utväxlingar desto snällare blir det för alla delar.... detta är en sak som många inte tänker på då dom ska köra på strippen tex, helst ska du ju passera mållinjen med högsta möjliga varvtal på högsta växeln för att på så sätt ha fått ut så mycket effekt/vrid som möjligt under hela repan!
Så ju högre utväxling du har desto lägre blir momentet och detso högre blir effektiviteten av motoreffekten!
Inga siffror men teorin säger detta iaf hihi
Förlåt om det blev krångligt men jag ville förklara så enkelt JAG bara kunde
Ha det bra nu!
MVH Keda
ville bara flika in lite här jag oxå...
självklart håller grejerna bättre ju högre utväxling man har på bakaxeln, det har med momenten att göra och i teorin så är det som så att ju mindre moment det går åt för att få bilens vikt att komma upp i samma hastighet som alla utväxlingar desto snällare blir det för alla delar.... detta är en sak som många inte tänker på då dom ska köra på strippen tex, helst ska du ju passera mållinjen med högsta möjliga varvtal på högsta växeln för att på så sätt ha fått ut så mycket effekt/vrid som möjligt under hela repan!
Så ju högre utväxling du har desto lägre blir momentet och detso högre blir effektiviteten av motoreffekten!
Inga siffror men teorin säger detta iaf hihi
Förlåt om det blev krångligt men jag ville förklara så enkelt JAG bara kunde
Ha det bra nu!
MVH Keda
325 cab -94
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
320 i 2,7 turbo -88 såld
323 ia -85 skrot
325 cab -87 såld
full gas spar tid
Kan hålla med om det. Har kört bana i några år och alldrig kört sönder någon diff men när jag i sommras hängde dit en 2,65 så rasa den inom en dags körning =(
Om det hade med den saken att göra får jag alldrig veta men lär ju inte vara omöjligt.
Om det hade med den saken att göra får jag alldrig veta men lär ju inte vara omöjligt.
Markus Jonsson
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
burken_jonsson@hotmail.com
Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort