Spänna diffen
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Spänna diffen
Det handlar om stora diffen från M535.
Hur gör man, vet att man ska isär med diffen så man får ur själva diffbromsen, sen ska den plockas isär har jag fattat, men hur ser de ut där inne, sprutar de fjädrar och grejer när man öppnar eller?
Sen har jag sett att 0,7 ska vara lagom, ska de vara mellan varje lamell eller?
Va ska de vara för materiall i schimsen?
Har läst nånstans att man ska kunna mäta förspänningen med en momentnyckel, hur mycke ska de vara i sånna fall?
Bilder vore kanon.
Hur gör man, vet att man ska isär med diffen så man får ur själva diffbromsen, sen ska den plockas isär har jag fattat, men hur ser de ut där inne, sprutar de fjädrar och grejer när man öppnar eller?
Sen har jag sett att 0,7 ska vara lagom, ska de vara mellan varje lamell eller?
Va ska de vara för materiall i schimsen?
Har läst nånstans att man ska kunna mäta förspänningen med en momentnyckel, hur mycke ska de vara i sånna fall?
Bilder vore kanon.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
- chellquist
- Posts: 63
- Joined: 23 Nov 2005, 09:40
- Location: Umeå
Jag har inte gjort det men forskat lite. Har du sett mektipset på autopower http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=79. Min e21 diff är schimsad 0,7 mm enl förra ägaren men jag har inte bilen klar så har inte testat än. Skull tro att det är på tok för mycket men det beror nog på skicket på lamellerna också. Banåkarna brukar fräsa ur lamellsätet och lägga i flera lameller istället. 02depån och mobimec gör sånna jobb.
Jag har mest kollat på e21 diffen och på den så bör momentet hållas under 100nm för att inte koka diffen vi aktivkörning. Vet ej av som gäller för större diff/bil. Till e21 diffen fanns för övrigt en alpina bakkåpa med feta kylflänsar för att lösa kylproblemet
Jag har mest kollat på e21 diffen och på den så bör momentet hållas under 100nm för att inte koka diffen vi aktivkörning. Vet ej av som gäller för större diff/bil. Till e21 diffen fanns för övrigt en alpina bakkåpa med feta kylflänsar för att lösa kylproblemet
2002-73
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Det är jag som skrivit mektipset. Sedan dess har jag gjort samma sak på både E30 och E28 diffar. De skiljer lite mellan varann, men principen är samma. Det är mycket enkelt att ta isär och sätta ihop lamellpaketen, inga fjädrar och smågrejer som smiter. Schimset skall inte vara av rostfritt, då tjuter det. Jag har gjort schims av kopparplåt och aluplåt. Tjockleken får man i princip chansa på, men 0,7mm verkar ofta fungera bra. Beror ju som sagt på hur slitna lamellerna är.
Den E21 diff som jag beskriver i mektipset vill idag enhjula ibland så jag gissar att schimsen (koppar) har nötts. Från början var den så hård att den knorrade när man svängde snävt utan driv (ca 95% bromsverkan gissar jag). Det börjar iofs vara ett antal år (10?) och mil (några tusen) sedan det gjordes...
Den E21 diff som jag beskriver i mektipset vill idag enhjula ibland så jag gissar att schimsen (koppar) har nötts. Från början var den så hård att den knorrade när man svängde snävt utan driv (ca 95% bromsverkan gissar jag). Det börjar iofs vara ett antal år (10?) och mil (några tusen) sedan det gjordes...
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Dubbelpost.
Last edited by Spiidfriik on 19 Jul 2006, 07:49, edited 1 time in total.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Trippepost...
Last edited by Spiidfriik on 19 Jul 2006, 07:49, edited 1 time in total.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
- chellquist
- Posts: 63
- Joined: 23 Nov 2005, 09:40
- Location: Umeå
Spiidfriik wrote:Det är jag som skrivit mektipset. Sedan dess har jag gjort samma sak på både E30 och E28 diffar. De skiljer lite mellan varann, men principen är samma. Det är mycket enkelt att ta isär och sätta ihop lamellpaketen, inga fjädrar och smågrejer som smiter. Schimset skall inte vara av rostfritt, då tjuter det. Jag har gjort schims av kopparplåt och aluplåt. Tjockleken får man i princip chansa på, men 0,7mm verkar ofta fungera bra. Beror ju som sagt på hur slitna lamellerna är.
Den E21 diff som jag beskriver i mektipset vill idag enhjula ibland så jag gissar att schimsen (koppar) har nötts. Från början var den så hård att den knorrade när man svängde snävt utan driv (ca 95% bromsverkan gissar jag). Det börjar iofs vara ett antal år (10?) och mil (några tusen) sedan det gjordes...
Tror du det är möjligt att mäta sej fram med momentnyckel ? eller är det bara ut å tukta å lyssna efter knarr. Antar att man också sliter ner lamellerna med för stort schims
2002-73
jag kör rostfritt schims i min. 0.7mm den får för sig att enhjula nån enstaka gång. tror lamellerna är rätt slitna. tror inte materialet spelar någon större roll. min knarrar då inte. spänner man den för hårt får man den symptomen dock.
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
chellquist wrote:Tror du det är möjligt att mäta sej fram med momentnyckel ? eller är det bara ut å tukta å lyssna efter knarr. Antar att man också sliter ner lamellerna med för stort schims
Jo, visst går det, men vilket moment är lagom? Dessutom måste du ju montera ihop hela skiten varje gång du ska mäta. Lamellerna slits givetvis mer ju hårdare spänning du har, men de slits bara då hjulen rullar med olika hastighet. Alltså vid "enhjulare" samt när man svänger utan hjulspinn. Samma sak med "knarret", det hörs bara när man svänger (snävt i mitt fall) utan hjulspinn, så det går att leva med.
När jag skrev "kopparplåt" menade jag givetvis mässingsplåt. Hjärnsmälta...
Montera INTE schimset mellan fjäderbrickan och lamellen, då nöter du ut det direkt. Som Eric skriver skall det ligga mellan locket och fjäderbrickan. Schimset skall ju teoretiskt sett inte utsättas för någon nötning alls, så materialet borde inte ha någon betydelse, men en diff som vi satte rostfritt schims i började tjuta och slutade när vi bytte mot ett lika tjockt i alu.
När jag tänker efter lite så är det ju knappast mitt schims som nötts, utan lamellen. Resultatet kvarstår i vilket fall...
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
jag spände min till vad bmws original diffar är.
ca: 55-60nm
det tycker jag nu är för lite då den ibland "enhjular"
jag kommer spänna min nästa gång till typ mellan 85-100 nm men då kommer jag har lite mera klös i motorn.
mvh Eric
ca: 55-60nm
det tycker jag nu är för lite då den ibland "enhjular"
jag kommer spänna min nästa gång till typ mellan 85-100 nm men då kommer jag har lite mera klös i motorn.
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)