Audi 80 Avant 2.6 Quattro 93-95

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Audi 80 Avant 2.6 Quattro 93-95

Post by Skunk »

Hej,

Tänkte höra fall någon vet om det är den så kallade "mesdriften" som med andra ord funkar så att när framhjulen släpper så börjar den dra på bakhjulen istället eller är det den riktiga 4-hjulsdriften som är aktiv precis hela tiden?

Mvh
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Det är den riktiga fyrhjulsdriften med torsen diff i mellandiffen och spärrbar bakre diff.
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Tysken wrote:Det är den riktiga fyrhjulsdriften med torsen diff i mellandiffen och spärrbar bakre diff.


Förklara mer av Torstendiff i mellandiffen, vad är det för något och är det bra eller dåligt?
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Torsendiffen har fått sitt namn av engelska orden TORque SENsing som betyder "vridmomentkännande". Torsendiffen är en komplicerad drevkonstruktion som bygger på principen att ett skruvdrev (snäckdrev) lätt vrider runt ett kugghjul - men att ett kugghjul har svårt att vrida runt ett skruvdrev. Effekten i Torsendiffen blir att hjulet med bästa väggreppet alltid får största drivkraften - det vill säga tvärt emot vad vanliga "öppna" differentialer åstadkommer. Torsendiff är vanligast som mittdifferential."

Citerat från
http://www.swedenoffroad.com
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

80/90 Quattro 2.3 20V 170hk, då?
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Tysken wrote:Torsendiffen har fått sitt namn av engelska orden TORque SENsing som betyder "vridmomentkännande". Torsendiffen är en komplicerad drevkonstruktion som bygger på principen att ett skruvdrev (snäckdrev) lätt vrider runt ett kugghjul - men att ett kugghjul har svårt att vrida runt ett skruvdrev. Effekten i Torsendiffen blir att hjulet med bästa väggreppet alltid får största drivkraften - det vill säga tvärt emot vad vanliga "öppna" differentialer åstadkommer. Torsendiff är vanligast som mittdifferential."

Citerat från
http://www.swedenoffroad.com



Okej, och dessa sitter på den bil jag nämnde på dom årsmodeller?
Hur mkt effekt klarar det quattrosystemet?

Mvh
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Det sitter sån fyrhjulsdrift från -88 å framåt har jag för mig....Sen kan det ju skilja i grovlek på växellåda beroende på modell, men det vet jag inget om.
illis78
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2005, 14:54
Location: STLHM (Tumba)

Post by illis78 »

quattro = torsen diff konstant drift

syncro = vissko koppling. funkar bara då när fram hjulen inte får fäste då börjar den att driva med bakhjulen

awd = typ samma som syncro
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

illis78 wrote:quattro = torsen diff konstant drift

syncro = vissko koppling. funkar bara då när fram hjulen inte får fäste då börjar den att driva med bakhjulen

awd = typ samma som syncro


Så VW's bilar är inget att sladda med?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

camata wrote:
illis78 wrote:quattro = torsen diff konstant drift

syncro = vissko koppling. funkar bara då när fram hjulen inte får fäste då börjar den att driva med bakhjulen

awd = typ samma som syncro


Så VW's bilar är inget att sladda med?


ja med handbromsen kanske :lol:
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Zwofurti wrote:
camata wrote:
illis78 wrote:quattro = torsen diff konstant drift

syncro = vissko koppling. funkar bara då när fram hjulen inte får fäste då börjar den att driva med bakhjulen

awd = typ samma som syncro


Så VW's bilar är inget att sladda med?


ja med handbromsen kanske :lol:


Men det är ju också en vetenskap! =)
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

camata wrote:
illis78 wrote:quattro = torsen diff konstant drift

syncro = vissko koppling. funkar bara då när fram hjulen inte får fäste då börjar den att driva med bakhjulen

awd = typ samma som syncro


Så VW's bilar är inget att sladda med?


jodå funkar bra å åka brett me dom.. bar å åk 8)
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

illis78 wrote:quattro = torsen diff konstant drift

syncro = vissko koppling. funkar bara då när fram hjulen inte får fäste då börjar den att driva med bakhjulen

awd = typ samma som syncro


Kallas den äldre quattro-drivningen torsen? Den före -88b med manuell mellandiff
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

SÅ alltså bör man köpa Quattro för att få det riktiga, sen angående växellåda och allt sånt så är det väll bara och köpa en audi turbomotor med tillhörande låda? Vilken turbomotor är populärast bland audi??
illis78
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2005, 14:54
Location: STLHM (Tumba)

Post by illis78 »

Skunk wrote:SÅ alltså bör man köpa Quattro för att få det riktiga, sen angående växellåda och allt sånt så är det väll bara och köpa en audi turbomotor med tillhörande låda? Vilken turbomotor är populärast bland audi??


20v audi turbo femman är väl den som alla trimmar den sitter orginal i rs2 , s2 men givetvis med olika godis

och sen quattro? dem första audi 80 års typ 84-85 och sen uppåt är väl ganska skottsäkra dem tidiga quattro hade så att man kunde diffa dem i från kupen fram och bak och dem nyare har det bara bak även dem nya modellerna grejar ganska mycket
Post Reply