Högkomps kolvar

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

dgyldmark

Post by dgyldmark »

Bmwandreas wrote:Beror helt på vad det är för motor. Lägre komp kan ge mer effekt med mer tändning än med högre komp och lägre tändning. Är en balansfråga. Med E85 skulle jag köra 12.0 på de flesta maskiner.


Finns det några riktmärken för denna balansen? Något som kännertecknar fel balans?

Kan ni upptäcka om en motor har fel balans?

Jag har lätt för att gå upp i komp men väldigt svårt för att gå ner.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är bara saker man sett. Har haft rallycrossbilar här som inte klarat mer än 20 graders tändning med E85 som sugmotor. Då är det knasigt..
dgyldmark

Post by dgyldmark »

För många år sedan hittade jag en bild föreställande vart topptrycket skulle ligga på veven i grader. Tror bestämt det var J.Lundin som beskrev detta (vem annars!). Med 20 grader menar du alltså att mycket av energin går ut i avgaserna dvs hamna fel på veven. Hade han egt problem eller var det rena effekt problem?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

dgyldmark wrote:För många år sedan hittade jag en bild föreställande vart topptrycket skulle ligga på veven i grader. Tror bestämt det var J.Lundin som beskrev detta (vem annars!). Med 20 grader menar du alltså att mycket av energin går ut i avgaserna dvs hamna fel på veven. Hade han egt problem eller var det rena effekt problem?


Den var gatmappad förut. Och då låg den på 30 grader. Ju mer tänding jag sänkte ju mer effekt gav den. Det blev 50 whp mer på en sugmotor.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Det är förvånansvärt många som bygger motorer själva och inte synkar motorns nolla i styrsystemet. Det gäller att markera upp en bra nolla på vev och block också vilket i en del fall saknas så att det bekvämt och enkelt går att se. Man gör det gärna genom att man bultar mothåll för kolven när man drar runt så den tar i några mm under från varje håll, så markerar man i mitten. Går givetvis bra att göra så med indikator-klocka också.
Det är en sak att tro att man har läst nollan rätt och en annan att veta..
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ja det är inte bara en gång jag har fått kolla det.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Bmwandreas wrote:
dgyldmark wrote:För många år sedan hittade jag en bild föreställande vart topptrycket skulle ligga på veven i grader. Tror bestämt det var J.Lundin som beskrev detta (vem annars!). Med 20 grader menar du alltså att mycket av energin går ut i avgaserna dvs hamna fel på veven. Hade han egt problem eller var det rena effekt problem?


Den var gatmappad förut. Och då låg den på 30 grader. Ju mer tänding jag sänkte ju mer effekt gav den. Det blev 50 whp mer på en sugmotor.


Berätta mer, var effekten orealistiskt lite trotts låg (20grader) tändning?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej helt ok. Volvo 8v som gav 200 whp. Det är ju jävligt bra tycker jag.
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

Bmwandreas wrote:Nej helt ok. Volvo 8v som gav 200 whp. Det är ju jävligt bra tycker jag.


vad var de för någon som byggt den? privatperson? hur måna liter?
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
Post Reply