Bmwandreas wrote:Beror helt på vad det är för motor. Lägre komp kan ge mer effekt med mer tändning än med högre komp och lägre tändning. Är en balansfråga. Med E85 skulle jag köra 12.0 på de flesta maskiner.
Finns det några riktmärken för denna balansen? Något som kännertecknar fel balans?
Kan ni upptäcka om en motor har fel balans?
Jag har lätt för att gå upp i komp men väldigt svårt för att gå ner.
För många år sedan hittade jag en bild föreställande vart topptrycket skulle ligga på veven i grader. Tror bestämt det var J.Lundin som beskrev detta (vem annars!). Med 20 grader menar du alltså att mycket av energin går ut i avgaserna dvs hamna fel på veven. Hade han egt problem eller var det rena effekt problem?
dgyldmark wrote:För många år sedan hittade jag en bild föreställande vart topptrycket skulle ligga på veven i grader. Tror bestämt det var J.Lundin som beskrev detta (vem annars!). Med 20 grader menar du alltså att mycket av energin går ut i avgaserna dvs hamna fel på veven. Hade han egt problem eller var det rena effekt problem?
Den var gatmappad förut. Och då låg den på 30 grader. Ju mer tänding jag sänkte ju mer effekt gav den. Det blev 50 whp mer på en sugmotor.
Det är förvånansvärt många som bygger motorer själva och inte synkar motorns nolla i styrsystemet. Det gäller att markera upp en bra nolla på vev och block också vilket i en del fall saknas så att det bekvämt och enkelt går att se. Man gör det gärna genom att man bultar mothåll för kolven när man drar runt så den tar i några mm under från varje håll, så markerar man i mitten. Går givetvis bra att göra så med indikator-klocka också.
Det är en sak att tro att man har läst nollan rätt och en annan att veta..
dgyldmark wrote:För många år sedan hittade jag en bild föreställande vart topptrycket skulle ligga på veven i grader. Tror bestämt det var J.Lundin som beskrev detta (vem annars!). Med 20 grader menar du alltså att mycket av energin går ut i avgaserna dvs hamna fel på veven. Hade han egt problem eller var det rena effekt problem?
Den var gatmappad förut. Och då låg den på 30 grader. Ju mer tänding jag sänkte ju mer effekt gav den. Det blev 50 whp mer på en sugmotor.
Berätta mer, var effekten orealistiskt lite trotts låg (20grader) tändning?