Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Skunk
Posts: 235 Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde
Post
by Skunk » 20 Jul 2006, 15:51
Hej,
Skulle gärna vilja veta mer om vilken turbo är att föredra inom vissa områden, t.ex i vilka tillfällen är glidlagrade bättre än kullagrade osv.
Jag skulle också vilja veta alla fördelar och nackdelar med glidlagrade samt kullagrade.
Mvh
Muxxor
Posts: 389 Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala
Post
by Muxxor » 20 Jul 2006, 16:40
Glidlager=billigare och spoolar upp långsammare
Kullagrade= dyrare och spoolar upp fortare
Eller om det var tvärt om
Skunk
Posts: 235 Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde
Post
by Skunk » 20 Jul 2006, 16:58
Muxxor wrote: Glidlager=billigare och spoolar upp långsammare
Kullagrade= dyrare och spoolar upp fortare
Eller om det var tvärt om
Jag har också för mig att kullagrade turbos har bättre spool up men var inte säker.
Någon som vet något om glid vs kullager och vad som är att föredra i vad man nu gör???
Butchermardin
Posts: 269 Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:
Post
by Butchermardin » 20 Jul 2006, 20:49
Vet inte om jag hajjat det hära rätt men jag tror att en kullagrad spoolar väl snabbare från dess att turbon börjat ladda tills dess att du har fullt ladd, om man jämför med en konvetionellt glidlagrad! Du får alltså inte laddtryck tidigare bara för den är kullagrad!
Mvh Martin Söderlind