Byte av motor M20-M50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Danils
Posts: 5
Joined: 03 May 2006, 08:06

Byte av motor M20-M50

Post by Danils »

Hej.

Har en E34 som motorn havererat på. Tänkte nu hänga i en M50b25 istället för den gamla M20, någon som vet vad som behöver göras? Jag antar att det inte passar bolt-on...?
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: Byte av motor M20-M50

Post by Pitbull »

Danils wrote:Hej.

Har en E34 som motorn havererat på. Tänkte nu hänga i en M50b25 istället för den gamla M20, någon som vet vad som behöver göras? Jag antar att det inte passar bolt-on...?



Passning med motor lär ju inte vara några
problem, ime att M50 finns ju till E34.
Bara till att plocka en motor med motorfästen och
motorkuddar så är det bara till att montera.

Mvh Mattias
Danils
Posts: 5
Joined: 03 May 2006, 08:06

Post by Danils »

Ja, det går nog bra men jag undrar om motorn passar mot den gamla växellådan? Eller blir jag tvungen att byta låda också?

Mvh
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Lådan passar men kommer att bli föskjuten lite åt höger dvs lite svårare att få i 5an. Och så får du byta stödlager inne i vevaxeltappen, axeln på lådan skiljer i diameter. Detta gäller alltså manuella lådan, på automater sitter det inget stödlager så om du får tag på en M50 från automat så är det bara knacka i ett M20 stödlager.

Sen så måste du svarva av klacken på svänghjulet (mot motorn sett) annars nyper det fast i tråget. Alltså om du kör med M20 svänghjul start och koppling. Hör av dig om du behöver ha svarvat svänghjul.
Post Reply