Hej.
Har en E34 som motorn havererat på. Tänkte nu hänga i en M50b25 istället för den gamla M20, någon som vet vad som behöver göras? Jag antar att det inte passar bolt-on...?
Byte av motor M20-M50
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Byte av motor M20-M50
Danils wrote:Hej.
Har en E34 som motorn havererat på. Tänkte nu hänga i en M50b25 istället för den gamla M20, någon som vet vad som behöver göras? Jag antar att det inte passar bolt-on...?
Passning med motor lär ju inte vara några
problem, ime att M50 finns ju till E34.
Bara till att plocka en motor med motorfästen och
motorkuddar så är det bara till att montera.
Mvh Mattias
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Lådan passar men kommer att bli föskjuten lite åt höger dvs lite svårare att få i 5an. Och så får du byta stödlager inne i vevaxeltappen, axeln på lådan skiljer i diameter. Detta gäller alltså manuella lådan, på automater sitter det inget stödlager så om du får tag på en M50 från automat så är det bara knacka i ett M20 stödlager.
Sen så måste du svarva av klacken på svänghjulet (mot motorn sett) annars nyper det fast i tråget. Alltså om du kör med M20 svänghjul start och koppling. Hör av dig om du behöver ha svarvat svänghjul.
Sen så måste du svarva av klacken på svänghjulet (mot motorn sett) annars nyper det fast i tråget. Alltså om du kör med M20 svänghjul start och koppling. Hör av dig om du behöver ha svarvat svänghjul.