318is 90:a

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

318is 90:a

Post by Vigge »

Tickar från toppen. Har byttit olje/filter hydrauliskalyftare. Olje trycket låg på 3,5-4,0 bar på tomagången, men knackandet försvinner inte. Vad kan det vara då? Kanske ventilerana/sättet?

MVH
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

var en som sa till mej att det kan ticka lite i 10-20mil efter man monterat nya hydraliska lyftare (han är mek på porsche)
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

på de äckliga franska vagnarna jag jobbar med räcker det aldrig att låta bilen gå på tomgång eller hålla varv etc, utan vi brukar få dra ut å sota ur dom rejält när vi bytt tryckare för att det ska försvinna.. fast de kanske du har gjort?
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
BMW_Steff
Posts: 53
Joined: 10 Apr 2006, 15:05
Location: Närpes, Finland

Post by BMW_Steff »

kan ju vara så att kamaxeln är sliten??
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Kamaxlarna såg fina ut. Å ur sotad har han väl blivit :D .
Har snart kört 20 mil skulle jag tippa på.

Tänkte om det kan vara "fodret" som lyftarna sitter i som är för stort så trycket går ut den vägen men det kanske e långsökt.

Missljud ur motorer är fan bland det värsta som finns :evil:
Pelle Persson
Posts: 60
Joined: 02 Feb 2006, 20:49

Re: 318is 90:a

Post by Pelle Persson »

Vigge wrote:Tickar från toppen. Har byttit olje/filter hydrauliskalyftare. Olje trycket låg på 3,5-4,0 bar på tomagången, men knackandet försvinner inte. Vad kan det vara då? Kanske ventilerana/sättet?

MVH


Hur har du luftat ur systemet?
Mes varving? Det är helt off på m42an
Upp med maskinen på ca 3500rpm, oftast behöver den endast stå så någon minut. Men ibland behöver den varvas rätt länge innan ventiltryckarna tystar.
Vid alla ingrepp i m42an där man rör tryckare, kedjespännare eller uppstart när man har haft isär maskinen så gäller 3500rpm vid uppstart.
Pelle Persson
Posts: 60
Joined: 02 Feb 2006, 20:49

Post by Pelle Persson »

Har du kollat att kamkedjespännaren är ok?
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Kamkedjespännaren är ca 2 veckor gammal, och start varvet var ca 3000 varv + vid start.
Jag har varvat ur den men bara korta stunder, typ varvstopp 2:ans växel då å då.

Lufta systemet??? Vad menas med det?

MOBIL SUP S 10W40 GSP tror det var den oljan ja köpte.
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Nån som har nån ide?
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

låter skumt...

kan du inte komma förbi garaget i helgen så kan jag ta mig en koll.

=)

köpte nya rörböjjar till grenröret idag. =P fick faktiskt riktigt bra pris.

see ya
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Vigge
Posts: 132
Joined: 26 Feb 2006, 16:28
Location: Eskilstuna

Post by Vigge »

Jo de skulle ja kunna göra.

Fina priser e inte fel. Jag har en vän som jobbar som rörmockar-balle å ja köper genom han. = 70% rabatt heh heh 8)
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

men gratis är godare :P haha

hör av dig på lörda
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
Post Reply