hur mkt utan smitt?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

hur mkt utan smitt?

Post by DelJoJJo »

tja

hur mkt effekt kan man ta ut utan att köra smitt?
smitt är ju aldrig någon nackdel, men hur mkt plockar man, så att de fortfarande håller utan problem?

har inga nya planer på g, utan var mest för ja e nyfiken.
om man isåfall ska räkna in smidda delar i budgeten med en gång =)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

vilken motor?
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

antar att det är en M20b25?
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Max 400 hk i såna fall
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Verkar ju hålla olika bra för alla tycker jag de verkar som.

Hade inte Robbz bromsat 600 nånting i sån gammla m20, och den rasade väll aldrig eller?
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

men sen beror det ju på om man har tänkt plocka ner motorn efter varje säsong osv....då kan man ju alltid klämma ut lite mer om man är villig att mecka mer....

sedan så frågade DelJoJJo hur mkt man kan köra med utan att få problem...
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Tysken wrote:Max 400 hk i såna fall


Utan problem 550hk är ju bevisat o 100hk till på de hade väl spjuvern, eller de pratades om de. Rasade väl men 400hk är inte taket iaf...

400hk är väl vad en M20B25 egentligen vill åka! 1kg laddtryck! Perfekt! 8)
Image
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

bmwpatrik wrote:Verkar ju hålla olika bra för alla tycker jag de verkar som.

Hade inte Robbz bromsat 600 nånting i sån gammla m20, och den rasade väll aldrig eller?


Jodå ett par kolvar.

Spjuvern hade väl 600hk kanske lite mer och det gick kolvar.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Overcharged wrote:men sen beror det ju på om man har tänkt plocka ner motorn efter varje säsong osv....då kan man ju alltid klämma ut lite mer om man är villig att mecka mer....

sedan så frågade DelJoJJo hur mkt man kan köra med utan att få problem...


Precis! Jag skulle då inte köra mer än 400.. kanske MAX 450 hk om jag inte vill få en kolv som spricker eller en stake som kröks, vilket varit problemet med nästan alla bilar som räknats upp.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Med 400hk vet jag ingen som kört sönder.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Så de är kolvarna som ger sig i första hand?

Hur länge hänger orginal stakar med da?
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
DelJoJJo
Posts: 327
Joined: 01 Dec 2005, 17:42
Location: Eksjö

Post by DelJoJJo »

ajj fan.. glömde tala om vilken motor de gällde.. de var iaf främst m20b25 ja tänkte på..

såå ja vet iaf på ett ungefär hur de ligger till, tackar för de..

sen är de alltid roligt när folk börjar prata osv osv ;)
You're a sexbomb love machine, 69 shots o'gasoline
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Tar ni ut effekt på varv så håller det mycket bättre, förutsatt att toppen klarar av det (vippor, ventilfjädrar, etc.). För liten turbo ger för högt cylindertryck som får jobba längre på att mosa kolven ner i tråget.
Post Reply