Start/insprutningsstrul?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Start/insprutningsstrul?

Post by M3JONAS »

Min bil är extremt grinig när det gäller att starta. Ibland kan man få håll på upp till en minut innan det brummar som det ska. Detta börjar bli rätt jobbigt då jag även har problem med att tomgången inte är som den ska, detta gäller speciellt innan motorn har uppnått arbetstemperatur. Ibland hugger det emot rejält.

Om man samtidigt har realtimeläget öppet i datorprogrammet som är kopplat till sprutet så ser man att tex varvlägena hoppar rejält, ena sekunden visar det att varvet är 500rpm och nästa sekund är det 4000rpm. Då är det inte konstigt att det hugger emot om man försöker starta med 35graders tändning.

Vad kan detta bero på och hur kan man lösa bekymret? Är det någon som varit med om detta förut?
Kan det vara så att spänningen till sputet blir för låg, startmotorn tar ju en hel del ström när den snurrar ? Hur skulle man isf kunna lösa det?

MVH Jonas
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Vad har du för spänning när du startar enligt sprutet då?
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Mät spänningen till att börja med, friskt batteri ska du ha, alternativt koppla starthjälp till en annan bil.

Men det låter som att du har triggerproblem även när den är igång, sånt kan skjuta motorer.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

När motorn väl är igång funkar det fint.
Batterispänningen utan att snurra på startmotorn ligger på närmare 13 volt. När man vrider på nyckeln och startmotorn går så hamnar man på ca 9 volt.

Batteriet är nytt för säsongen.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

DTA

Samma problem med bilen jag mappade, gick inte att få bättre heller.
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Jag rekommenderar att du ser över hur allt är jordat, det är ofta sånt som ställer till strul. Se till att du följt anvisningarna. Inga kompromisser.
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Skulle kunna tänka mig att det blir alldeles för låg spänning...
Hinka i ett lite kralligare batteri å testa.. Eller så är det någe knas med start mappen.. För lite soppa i start mappen låter det som..

Min tänder alltid å hoppar igång på första varvet, :lol:

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Insanity wrote:Skulle kunna tänka mig att det blir alldeles för låg spänning...
Hinka i ett lite kralligare batteri å testa.. Eller så är det någe knas med start mappen.. För lite soppa i start mappen låter det som..

Min tänder alltid å hoppar igång på första varvet, :lol:

Mvh Stefan


Batterit är nytt och rätt kralligt, 74Ah.
Skulle kunna vara att jag tagit strömmen från samma kabel som går till starmotorn och allt annat, kanske blir för mycket spänningsfall där.

Har testat att både lägg på mer soppa och att ta bort, känns som om det är nånting annat som felar.
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Om du har datorn inkopplad, blinkar skärmen rött för dig och kopplar ifrån i realtime när du försöker starta?? Om den gör det så har du nog alla gånger problem med spänningsfall..

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
Post Reply