Min bil är extremt grinig när det gäller att starta. Ibland kan man få håll på upp till en minut innan det brummar som det ska. Detta börjar bli rätt jobbigt då jag även har problem med att tomgången inte är som den ska, detta gäller speciellt innan motorn har uppnått arbetstemperatur. Ibland hugger det emot rejält.
Om man samtidigt har realtimeläget öppet i datorprogrammet som är kopplat till sprutet så ser man att tex varvlägena hoppar rejält, ena sekunden visar det att varvet är 500rpm och nästa sekund är det 4000rpm. Då är det inte konstigt att det hugger emot om man försöker starta med 35graders tändning.
Vad kan detta bero på och hur kan man lösa bekymret? Är det någon som varit med om detta förut?
Kan det vara så att spänningen till sputet blir för låg, startmotorn tar ju en hel del ström när den snurrar ? Hur skulle man isf kunna lösa det?
MVH Jonas
Start/insprutningsstrul?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Start/insprutningsstrul?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
När motorn väl är igång funkar det fint.
Batterispänningen utan att snurra på startmotorn ligger på närmare 13 volt. När man vrider på nyckeln och startmotorn går så hamnar man på ca 9 volt.
Batteriet är nytt för säsongen.
Batterispänningen utan att snurra på startmotorn ligger på närmare 13 volt. När man vrider på nyckeln och startmotorn går så hamnar man på ca 9 volt.
Batteriet är nytt för säsongen.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Skulle kunna tänka mig att det blir alldeles för låg spänning...
Hinka i ett lite kralligare batteri å testa.. Eller så är det någe knas med start mappen.. För lite soppa i start mappen låter det som..
Min tänder alltid å hoppar igång på första varvet,
Mvh Stefan
Hinka i ett lite kralligare batteri å testa.. Eller så är det någe knas med start mappen.. För lite soppa i start mappen låter det som..
Min tänder alltid å hoppar igång på första varvet,
Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Insanity wrote:Skulle kunna tänka mig att det blir alldeles för låg spänning...
Hinka i ett lite kralligare batteri å testa.. Eller så är det någe knas med start mappen.. För lite soppa i start mappen låter det som..
Min tänder alltid å hoppar igång på första varvet,
Mvh Stefan
Batterit är nytt och rätt kralligt, 74Ah.
Skulle kunna vara att jag tagit strömmen från samma kabel som går till starmotorn och allt annat, kanske blir för mycket spänningsfall där.
Har testat att både lägg på mer soppa och att ta bort, känns som om det är nånting annat som felar.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Om du har datorn inkopplad, blinkar skärmen rött för dig och kopplar ifrån i realtime när du försöker starta?? Om den gör det så har du nog alla gånger problem med spänningsfall..
Mvh Stefan
Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se