Bmw 320 -88 turbokonvertera?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Basse
Posts: 96
Joined: 13 Jul 2006, 14:21
Location: Oviken, Östersund, Jämtland

Bmw 320 -88 turbokonvertera?

Post by Basse »

Halloj,

Tänkte höra hur man gör med soppan när man ska turbokonvertera ovanstående?
Allt annat har ja klart för mig..

Är det 535 lmm och spridare från 535 som gäller?

Är inte nått skit seriöst bygge så det kommer inte bli nå eftermarknads sprut på denna...

Tacksam för svar!

Mvh//Basse
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Det funkar bra med 535 grejorna..
User avatar
Basse
Posts: 96
Joined: 13 Jul 2006, 14:21
Location: Oviken, Östersund, Jämtland

Post by Basse »

Tack för den Markus!

Precis vad ja ville veta :D

//Basse
User avatar
Basse
Posts: 96
Joined: 13 Jul 2006, 14:21
Location: Oviken, Östersund, Jämtland

Post by Basse »

Just ja,

Kom på en fråga till... Hur långt räcker 535 grejorna..? Alltså hur mycket törs jag ladda utan att kompsänka?
Och om ja kompsänker?

Tacksam för svar!

Hade bra,

Mvh//Basse
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Utan kompsänkning skulle jag stanna vid 0,6-0,7 om du vill vara säker.. med kompsänkning kanske du kan ladda 1 bar sen är det stopp för spridarna..
PevAB
Posts: 59
Joined: 29 Mar 2006, 21:00

Post by PevAB »

hur stora är 535 spridarna?
känns som att dom bottnar tidigare än vid 1bars laddtryck om dom går med orginal soppatryck?

mvh
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

1 bar med dem spridarna tror jag inte på :!:

dem flödar inte alls så mycket......runt 192cc/min har jag för mig :roll:

finns massa trådar om just detta med 535 spridarna

hade nog satsat på ett par M3 spridare istället, dem flödar 276cc/min vid 3bar, dessa kan man ju också få tag på billigt...
sedan finns det ju M5 också på 380cc/min.

MVH Rickard
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Ska man bara ladda en 0,7 bar då räcker 535 spridarna bra till, ska man laddamer byt spridare, men för gudskulle köp inet dom stora spirdarna på engång, då kommer du ha stor risk för surining med mera.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Basse
Posts: 96
Joined: 13 Jul 2006, 14:21
Location: Oviken, Östersund, Jämtland

Post by Basse »

Halloj,

Tack så hemskt mycket för svaren.. :D

Fick svar på de ja ville och lite till.. Tack :P

Men 535 grejorna är "plug-and-play" oxå eller?
Eller må man modifiera för att de ska passa? Så man vet vad man har framför sig.. :wink:

Tack än en gång!

Mvh//Basse
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Basse wrote:Halloj,

Tack så hemskt mycket för svaren.. :D

Fick svar på de ja ville och lite till.. Tack :P

Men 535 grejorna är "plug-and-play" oxå eller?
Eller må man modifiera för att de ska passa? Så man vet vad man har framför sig.. :wink:

Tack än en gång!

Mvh//Basse


Spridarna är "plug and play" men LMM måste du byta ut elektroniken i och troligtvis spänna fjädern.. det finns flera trådar om det här och på autopower om du söker.. dessutom har 535LMM större anstulningar för rören...

M.v.h Markus
brun
Posts: 134
Joined: 20 Nov 2005, 17:28
Location: fiskvik/Bergsjö

Post by brun »

har du luftmängdmätare från en motronic 535 behöver du inte gör om nån elektronik. men ändra fjädern kanske du måste göra
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

brun wrote:har du luftmängdmätare från en motronic 535 behöver du inte gör om nån elektronik. men ändra fjädern kanske du måste göra


Jag trodde att man var tvungen att byta på alla ? hur ser man skillnad på dom ?
User avatar
Basse
Posts: 96
Joined: 13 Jul 2006, 14:21
Location: Oviken, Östersund, Jämtland

Post by Basse »

Rätta mig om ja har fel.. Men motorn i fråga har väl motronic styrsystem.. Och därför behöver man ej byta elektronik om man hittar en "större" lmm med samma styrsystem.. dvs. 535lmm

Är inte så hemma på bmw ännu.. :oops:

Mvh//Basse
User avatar
Basse
Posts: 96
Joined: 13 Jul 2006, 14:21
Location: Oviken, Östersund, Jämtland

Post by Basse »

Halloj,

Är det så att det sitter Jetronic på dom tidigare?
En kompis håller på att ska turbo konvertera sin -84a.. Dock sitter det en 2,5L motor i den, vet dock inte årsmodellen.. Satt de Jetronic på dom motorerna oxå för 87 eller vad de är..?

Är det då man måste byta elektroniken i lmm?

Är de nån skillnad mellan att turbokonv. en 84a, jämfört med en 88a?? :?

Tacksam för svar!

Mvh//Basse
pix24
Posts: 12
Joined: 17 Jul 2006, 19:28
Location: landskrona (Skåne)

Post by pix24 »

ja precis fram till 87 e det jetronik, efter 88 kom megatrnik,

men har samma problem med lmm, då kan jag ta original elektronik o mata i min 535 lmm o spänna fjädern som fan, kör e30 320 87 turbo
Post Reply