hydralisk handbroms?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
hydralisk handbroms?
sitter o lurar på att tillverka en hydraliskhandbroms men har några frågor först:
Hur brukar man göra?
kopplar man på så när man rycker i kryckar så nitar skivbromsarna eller?
hur ska man då koppla bromssystemet så bakbromsarna ändå fungerar när man bromsar med pedalen?
mvh Eric
Hur brukar man göra?
kopplar man på så när man rycker i kryckar så nitar skivbromsarna eller?
hur ska man då koppla bromssystemet så bakbromsarna ändå fungerar när man bromsar med pedalen?
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Tänker man logiskt så borde man behöva en dubbel backventil på bromsoket, så att inte färdbromsen pressar bromsvätka till handbromscylindern och tvärt om.
Har man bara en sån ventil så lär det vara lättast och effektivast att använda dom oken som sitter där.
Har man bara en sån ventil så lär det vara lättast och effektivast att använda dom oken som sitter där.
Kör Audi S3 för tillfället, bra vinterbil i alla fall
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
lär inte fungera med en vanlig backventil... om du då bromsar så kommer ju trycket att bli kvar med ständigt låsta bromsar som följd....
måste vara något specielt med ventilen kan inte svara på vad men ngt är det... kanske en fördröjning så att den stänger luite låndsammare och låter lite olja åka tillbaka eller nått sånt...
måste vara något specielt med ventilen kan inte svara på vad men ngt är det... kanske en fördröjning så att den stänger luite låndsammare och låter lite olja åka tillbaka eller nått sånt...
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Per Eriksson wrote:På rallybilarna sätter de en huvudbromscylinder med en kammare som man aktiverar med spaken, röret som kommer från vanliga huvudbromscylindern kopplar man till behållaringången och utloppet fortsätter som vanligt till bakbromsarna.
så satt jag o lura på att göra,. måste ju funka borde inte vara nått problem o trycka igenom en huvudcylinder
Visst fan skulle det betta bättre med hydralisk, sen är det mycket fränare!
Men att påstå att original är dålig... Njaa..
Ny skiva, handbromsbackar och monteringsdetaljer så funkar original handbroms jävligt bra faktist!
Det är min erfarenhet iaf.
Men att påstå att original är dålig... Njaa..
Ny skiva, handbromsbackar och monteringsdetaljer så funkar original handbroms jävligt bra faktist!
Det är min erfarenhet iaf.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Ventilen man använder kostar ca 1000kr, finns på http://www.sellholm.se/default3.asp?cid=SET1118 Man använder ett bromsrör bakåt från huvudcylindern till fördelningsventilen. Sen drar man en separat matning från bromsvätskebehållaren (lika som kopplingscylindern ansluts i behållaren) till cylindern vid handbromsen. http://www.sellholm.se/default3.asp?cid=SET123 Sen efter handbromscylindern ansluter man fördelningsventilen, man ansluter hanbromskretsen på ena sidan på ventilen och huvudbromskretsen på andra sidan. Så går man vidare med anslutningen i mitten på ventilen vidare bakåt till bakbromsarna. Då kan man använda fotbromsen och handbromsen helt oberoende av varandra fast dom använder samma system.