Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?
Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.
Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.
Bränlsetrycket kommer att höjas... Har körts ganska lågt, runt 2,8 på tomgång, progrssiv btr 1:1,2. Laddtrycket har legat på 0,8 bar.
kör orginal motronic så att ändra tändningen är väl inte o tänka på.
Edit: ja Kör inte E85, Tankar V-Power..
kör orginal motronic så att ändra tändningen är väl inte o tänka på.
Edit: ja Kör inte E85, Tankar V-Power..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
johankihl wrote:Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?
Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.
Ingen som tutat i mig det, känn på mitt inlägg ingen finner du en smula ironi. Dock finns det ju E85 förespråkare som påstår att det inprincip är omöjligt att spika på E85.
robert wrote:peppe wrote:johankihl wrote:Ser ut att ha spikat. Byt packning och ställ ner laddtrycket eller justera tändläget och bränsle. Vad har du för styrsystem?
Peppe: Vem har tutat i dig dumheten att det inte kan spika med e85?
Det spikar kanske inte lika lätt och framförallt så hör du inte spikningarna, man måste mäta förbränningstrycket för att detektera spikningar med e85.
Ingen som tutat i mig det, känn på mitt inlägg ingen finner du en smula ironi. Dock finns det ju E85 förespråkare som påstår att det inprincip är omöjligt att spika på E85.
det går mycket bra att spika hål i ventiler och dylikt bevisligen har man sett.
Självklart, jag sprider bara min ironi lite vild omkring mig.
Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...
Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.
Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...
Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.
Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Chrille wrote:Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...
Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.
Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...
Fungerar oljereturen bra?
JaJsEn wrote:gött gött, ingen olje/vattenblandning eller andra hemskheter?
ta det lite lungt med laddtrycket denhär gången =)
mvh Erik
Nope ingenting sånt..
Lungt me laddtryck Vi får la se hur de blir me de
Andreas K wrote:Chrille wrote:Jorå den är på G igen... Ska bara ordna lite me tryckrören sen blir de start igen...
Ang oljetillförseleln använde jag en kort slang vidare till ett t-kors där ja satte oljetryckskontakten och oljeslangen till turbon.
Grymt dålig bild, ja vet att den inte riktigt visar vad du vill se men du fattar vinken typ...
Fungerar oljereturen bra?
Jorå, de rinner så fint så.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
En Elring +0,3mm packning samt Elringbultar.
Lär i vilket fall funka bättre en en orginal packning från 1988...
Lär i vilket fall funka bättre en en orginal packning från 1988...
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
PROBLEM!
Wastegaten är så spänd det går nu men endå laddar den bara 0,45bar.
Tryckrören är hela osv. inget läckage vad ja tror.
Den interna dumpen (16T) sitter kvar men är ej någon vakumslang tillkopplad, innan toppacknings-raset så använde vi denna dumpen också (alltså hade den inkopplad). Men den ska väll vara helt stängt när man inte har någon slang kopplad till den eller?
I övrigt går bilen skitbra nu, alla de små rycken under acceleration har försvunnen sen bränsletrycket höjdes.
Wastegaten är så spänd det går nu men endå laddar den bara 0,45bar.
Tryckrören är hela osv. inget läckage vad ja tror.
Den interna dumpen (16T) sitter kvar men är ej någon vakumslang tillkopplad, innan toppacknings-raset så använde vi denna dumpen också (alltså hade den inkopplad). Men den ska väll vara helt stängt när man inte har någon slang kopplad till den eller?
I övrigt går bilen skitbra nu, alla de små rycken under acceleration har försvunnen sen bränsletrycket höjdes.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Du måste ha "vakum" slangen till dumpen inkopplad!!
Det är inte bara vakum i den slangen nämligen... Det blir även övertryck i slangen. Det gör att under laddtryck så håller den dumpen stängd.
Utan den så trycker laddtrycket upp kolven och du får dåligt laddtryck.
Att tänka på är även att din stackars turbo inte trivs särskilt bra just nu under dessa mardrömsförhållande! Den lär övervarva rätt friskt när den jobbar utan någe direkt motstånd...
Sätt tillbaka slangen, och glöm för fan inte att justera tillbaka skruven på wastegaten innan du sticker ut och trycker pedalen i pannrummet!
Det är inte bara vakum i den slangen nämligen... Det blir även övertryck i slangen. Det gör att under laddtryck så håller den dumpen stängd.
Utan den så trycker laddtrycket upp kolven och du får dåligt laddtryck.
Att tänka på är även att din stackars turbo inte trivs särskilt bra just nu under dessa mardrömsförhållande! Den lär övervarva rätt friskt när den jobbar utan någe direkt motstånd...
Sätt tillbaka slangen, och glöm för fan inte att justera tillbaka skruven på wastegaten innan du sticker ut och trycker pedalen i pannrummet!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo