Hjälp med mappningstips/ hårdvarufel (Akut)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Hjälp med mappningstips/ hårdvarufel (Akut)

Post by NP »

Nu börjar jag få huvudvärk.

Trasslar med det sista på min racer, Z3 turbon, å behöver nu tips å hjälp som kan leda till att jag får ordning på det för att kunna köra på Säve.

Problemet lyder som följer.

När jag spettar på fullt genom växlarna beter sig varvtalet som om jag fullgasväxlar även om jag inte gör det, dvs rpm droppar inte snabbt vid gassläpp.

Fegkör jag genom växlarna utan något direkt laddtryck beter den sig helt normalt, men vid laddtryck uppträder fenomenet.

Bifogar klickbarbild på logg som beskriver fenomenet:

Image

Någon som har råkat ut för detta och kan tipsa om vad det kan vara skulle jag vara tacksam, annars blir det en mindre BMW på Säve :wink:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Gasspjället som har för klen fjäder?
User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Post by NP »

Tack för tips, men då borde väll inte TPS vinkeln droppa? (Blå kurvan)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Syns så dåligt på bilden, men du har rätt.

Extremt tungt svänghjul?:)
User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Post by NP »

Bmwandreas wrote:Syns så dåligt på bilden, men du har rätt.

Extremt tungt svänghjul?:)


Ett alumec svänghjul med en 2skivig Sachs RCS 200mm, dvs väger som en måsskit :mrgreen:

Jag lurar på tjuvluft alt tändning.

P.S klicka på bilden en gång till, efter att den dykt upp i ett eget fönster, så får du den i naturlig storlek. D.s
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Låter nästan litre halft som halft som tjuvluft, om den inet släpper av på engång, elelr så är dte något som kärvar som håller dne kvar en microsekund till efter att du ahr släppt gasen.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Hur är tomgången då?
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?

Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått?

Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...

skumt skumt
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?

Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått? Fast ändå inte eftersom den visar så mycket vakum....

Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.

Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...

skumt skumt
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Post by NP »

Jag håller med, får kika över allt som styr spjället en gång till.

Svintoleffe wrote:Låter nästan litre halft som halft som tjuvluft, om den inet släpper av på engång, elelr så är dte något som kärvar som håller dne kvar en microsekund till efter att du ahr släppt gasen.
User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Post by NP »

Bmwandreas wrote:Hur är tomgången då?


Den är på 1500rpm mekanisk med en ställskruv på spjället.

Har även följande möjligheter till tändningskorrigering, dock har jag inte lagt någon tändningsoffset i mappen ännu.
Tips på detta??
Jag antar att man oavsett tändning måste ha ställskruven lite öppen för att motorn inte skall dö!?

Image
User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Post by NP »

skurt wrote:Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?

Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått? Fast ändå inte eftersom den visar så mycket vakum....

Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.

Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...

skumt skumt


Singelspjäll, å mapsensor efter spjället.

Håller med om luftteorin, kan det vara tomgångsskruven tro?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur mycket laddar du? Vad har du för spjäll? Tänkte om det kunde vara så att spjällaxeln flexar, dvs att ytterändedn där tps:en sitter stänger men inte själva spjällen?
User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Post by NP »

M3JONAS wrote:Hur mycket laddar du? Vad har du för spjäll? Tänkte om det kunde vara så att spjällaxeln flexar, dvs att ytterändedn där tps:en sitter stänger men inte själva spjällen?


Jag laddar ganska snällt just nu, vid loggningen ovan ligger det på under ett bar.
Spjället är ett Volvo 850GLT, skall funka.
User avatar
NP
Posts: 28
Joined: 22 Jan 2006, 12:12
Contact:

Post by NP »

FYI,

ihopklibbad slang till mapsensor gav fenomen, varvtal hängde kvar.

Legat och nött bilen på rullar idag och det tar sig ;)
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

härligt att du hittade felet ju :D
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Bilder och film? :]
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply