Lmm och oljeretur på e30 Turbo?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Langoo
Posts: 73
Joined: 28 May 2006, 15:24
Location: Halmstad

Lmm och oljeretur på e30 Turbo?

Post by Langoo »

Hej!

Jag håller på med min konvertering här hemma och har kommit till det steg när jag ska sätta på dem sista delarna. Frågorna lyder:

-Var ska man borra oljereturen?

-Ska luftmängdsmätaren sitta på turbosidan, via ett rör ifrån turbinhuset?

Skulle gärna vela ha bilder eller liknaden trådar där man kan se hur ni har gjort. :P

Bilen är en e30 320 -88.

MVH Robin

btw Måste man ha skruvat fast alla skruvarna på grenröret eller kommer det att läcka avgaser om man itne gör det, jag kommer inte åt en skruv då grenröret blockerar för mig att sätta på muttern :?
Robin Hellström

/// BMW e30 320i -85

Tel: 0739160779
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Re: Lmm och oljeretur på e30 Turbo?

Post by Zwofurti »

Langoo wrote:Hej!

Jag håller på med min konvertering här hemma och har kommit till det steg när jag ska sätta på dem sista delarna. Frågorna lyder:

-Var ska man borra oljereturen?

-Ska luftmängdsmätaren sitta på turbosidan, via ett rör ifrån turbinhuset?

Skulle gärna vela ha bilder eller liknaden trådar där man kan se hur ni har gjort. :P

Bilen är en e30 320 -88.

MVH Robin

btw Måste man ha skruvat fast alla skruvarna på grenröret eller kommer det att läcka avgaser om man itne gör det, jag kommer inte åt en skruv då grenröret blockerar för mig att sätta på muttern :?


Returen kan du sätta antingen i blcoket eller i tråget, men bäst i blocket, sök så hittar du mer.

lmm, verkar funka olika för alla, antingen tryck eller sugsida, testa dig fram.

och självklart måste du skruva fast grenröret om det inte ska läcka eller hur menar du?


och har du mktläckage före turbon får du inte mkt laddtryck.
User avatar
Langoo
Posts: 73
Joined: 28 May 2006, 15:24
Location: Halmstad

Re: Lmm och oljeretur på e30 Turbo?

Post by Langoo »

Zwofurti wrote:Returen kan du sätta antingen i blcoket eller i tråget, men bäst i blocket, sök så hittar du mer.

lmm, verkar funka olika för alla, antingen tryck eller sugsida, testa dig fram.

och självklart måste du skruva fast grenröret om det inte ska läcka eller hur menar du?


och har du mktläckage före turbon får du inte mkt laddtryck.


Jag menar dem 12 skruvarna som ska ha muttrar på sig när man spänner fast grenröret. jag har bara 11 iskruvade då jag inte kommre åt den sista. Så menade jag :P

Du vet ingen bra tråd där det står hur man vanligast gör med oljan och lmm med bilder :P
Robin Hellström

/// BMW e30 320i -85

Tel: 0739160779
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Re: Lmm och oljeretur på e30 Turbo?

Post by NORMIND »

Langoo wrote:
Zwofurti wrote:Returen kan du sätta antingen i blcoket eller i tråget, men bäst i blocket, sök så hittar du mer.

lmm, verkar funka olika för alla, antingen tryck eller sugsida, testa dig fram.

och självklart måste du skruva fast grenröret om det inte ska läcka eller hur menar du?


och har du mktläckage före turbon får du inte mkt laddtryck.


Jag menar dem 12 skruvarna som ska ha muttrar på sig när man spänner fast grenröret. jag har bara 11 iskruvade då jag inte kommre åt den sista. Så menade jag :P

Du vet ingen bra tråd där det står hur man vanligast gör med oljan och lmm med bilder :P


en polare hade samma fel på sitt grenrör... du får ta och börja med den muttern sen sätta dit dom andra... kan vara bra att ha alla på plats så det inte läker vilket det troligen kommer göra efter ett tag...
User avatar
Dofilus
Posts: 310
Joined: 16 Mar 2006, 17:51
Location: Örebro

Post by Dofilus »

om du menar att muttern tar i pipan och den inte går att skruva på så sätt dit en insexbult med rund skalle så kanske det går.
Firebird formula 400-71 BW480 Vipec v88, Cbr 1000rr-07
Post Reply