Hjälp med mappningstips/ hårdvarufel (Akut)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hjälp med mappningstips/ hårdvarufel (Akut)
Nu börjar jag få huvudvärk.
Trasslar med det sista på min racer, Z3 turbon, å behöver nu tips å hjälp som kan leda till att jag får ordning på det för att kunna köra på Säve.
Problemet lyder som följer.
När jag spettar på fullt genom växlarna beter sig varvtalet som om jag fullgasväxlar även om jag inte gör det, dvs rpm droppar inte snabbt vid gassläpp.
Fegkör jag genom växlarna utan något direkt laddtryck beter den sig helt normalt, men vid laddtryck uppträder fenomenet.
Bifogar klickbarbild på logg som beskriver fenomenet:
Någon som har råkat ut för detta och kan tipsa om vad det kan vara skulle jag vara tacksam, annars blir det en mindre BMW på Säve
Trasslar med det sista på min racer, Z3 turbon, å behöver nu tips å hjälp som kan leda till att jag får ordning på det för att kunna köra på Säve.
Problemet lyder som följer.
När jag spettar på fullt genom växlarna beter sig varvtalet som om jag fullgasväxlar även om jag inte gör det, dvs rpm droppar inte snabbt vid gassläpp.
Fegkör jag genom växlarna utan något direkt laddtryck beter den sig helt normalt, men vid laddtryck uppträder fenomenet.
Bifogar klickbarbild på logg som beskriver fenomenet:
Någon som har råkat ut för detta och kan tipsa om vad det kan vara skulle jag vara tacksam, annars blir det en mindre BMW på Säve
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Syns så dåligt på bilden, men du har rätt.
Extremt tungt svänghjul?:)
Ett alumec svänghjul med en 2skivig Sachs RCS 200mm, dvs väger som en måsskit
Jag lurar på tjuvluft alt tändning.
P.S klicka på bilden en gång till, efter att den dykt upp i ett eget fönster, så får du den i naturlig storlek. D.s
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått?
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått?
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått? Fast ändå inte eftersom den visar så mycket vakum....
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått? Fast ändå inte eftersom den visar så mycket vakum....
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
Bmwandreas wrote:Hur är tomgången då?
Den är på 1500rpm mekanisk med en ställskruv på spjället.
Har även följande möjligheter till tändningskorrigering, dock har jag inte lagt någon tändningsoffset i mappen ännu.
Tips på detta??
Jag antar att man oavsett tändning måste ha ställskruven lite öppen för att motorn inte skall dö!?
skurt wrote:Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått? Fast ändå inte eftersom den visar så mycket vakum....
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
Singelspjäll, å mapsensor efter spjället.
Håller med om luftteorin, kan det vara tomgångsskruven tro?
Hur mycket laddar du? Vad har du för spjäll? Tänkte om det kunde vara så att spjällaxeln flexar, dvs att ytterändedn där tps:en sitter stänger men inte själva spjällen?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Hur mycket laddar du? Vad har du för spjäll? Tänkte om det kunde vara så att spjällaxeln flexar, dvs att ytterändedn där tps:en sitter stänger men inte själva spjällen?
Jag laddar ganska snällt just nu, vid loggningen ovan ligger det på under ett bar.
Spjället är ett Volvo 850GLT, skall funka.
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact: