SÅLT

Sälj dina trimdelar

Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast

525mannen
Posts: 772
Joined: 03 Sep 2007, 14:02

Post by 525mannen »

Ursäkta Holma för trådkapet, men det kanke hjälper dig på traven när du skall sälja.

JakeDevilson skrev på garaget:
• Du har en vanlig fyrtaktsmotor på 2,0 liter.
• Eftersom den bara har insugningstakt vartannat varv betraktar vi den som en 1,0 liters motor i beräkningen.
• Maxvarvtalet på motorn är 7000 varv/minut.
• Det betyder att motorns luftbehov under atmosfärstryck är 1 x 7000, alltså 7000 liter/minut vid 7000 varv.
• Om du önskar ett laddtryck på 0,8 Bar blir luftbehovet på kompressorn 1,0 som är behovet som sugmotor + 0,8 som är önskat laddtryck (övertryck), alltså behövs 7000 * 1,8 = 12600 liter/minut.
• Nu är aldrig verkningsgraden 100%, det blir gärna lite förluster i spjällhus, filter osv så lägg på 10% och du ham nar på 13860 liter/minut. • Lämpligt bör bli en 1200 som ger max 16800 liter/minut. För att ge 13860 skall den varva 13860/1,2 = 11550 varv/minut.
• Varvtalet på kompressorn bestämmer du med storleken på remskivorna. Undvik för små diametrar. • Motorvarv 7000, kompressor 11550. Dividera 11550/7000 och du får 1,65:1 som blir utväxlingsförhållandet. Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,65 = 85 mm.


• Vi bygger en lite vassare motor på 3,2 liter och önskar 1,2 Bars tryck.
Motorn skall varva 7800 varv/min.
• 3,2/2 = 1,6
• 7800 * 1,6 = 12480, motorns luftbehov som sugmotor.
• Önskat laddtryck 1,2 Bar.
• 1 + 1,2 = 2,2
• 2,2 x 12480 = 27456 liter/minut. Vi lägger på 10% för förluster och hamnar på ca 30200 liter/minut.
• En 2300 ger 29900 liter/minut och räcker precis, ett litet övervarv på ca 10% är okay under kortare perioder.
• För att få kompressorvarvtalet dividerar vi 30200 med 2,3 och får 13130 varv/minut.
13130/7800 = 1,69:1
• Med det höga trycket bör du gå upp i bredd på drivremmen, helst 8-9 ribbor om det får plats.
• Är vevaxelremskivan 140 mm skall kompressorns remskiva vara 140/1,69 = 83 mm.
• Att välja för stor kompressor resulterar i sämre laddtryck på låga varv, maxvarvtalet blir ju lägre och kompressorns inre läckage övervinns inte lika effektivt som när varvtalet är högre.
TTR Jompa skrev:
Eaton M112an pumpar 1.84 liter per varv
Mvh
User avatar
Sofi
Posts: 31
Joined: 06 Aug 2009, 15:19
Location: Östersund

Post by Sofi »

...
Last edited by Sofi on 28 Dec 2009, 00:49, edited 1 time in total.
740 iAL
Legacy turbo
e30 325 24v
User avatar
Holma
Posts: 210
Joined: 09 Nov 2008, 23:46
Location: Malmberget

Post by Holma »

Behåller grejerna, ska försöka hinna få ihop grejerna i en e36 istället. e30 karossen är dock fortfarande till salu.
User avatar
Holma
Posts: 210
Joined: 09 Nov 2008, 23:46
Location: Malmberget

Post by Holma »

samt plastkittet är kvar
User avatar
Lindgrennkpg
Posts: 1040
Joined: 07 Jan 2009, 04:26
Location: Norrköping :)

Post by Lindgrennkpg »

pris på plastkittet ?

kan behöva ett i reserv till drft bilen :)
Johan Lindgren - 0763937586
User avatar
Holma
Posts: 210
Joined: 09 Nov 2008, 23:46
Location: Malmberget

Post by Holma »

Lindgrennkpg wrote:pris på plastkittet ?

kan behöva ett i reserv till drft bilen :)
tyvärr plastkittet är sålt. =( har bara karossen kvar.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

har du någon bra bild på hur karossen ser ut i nuläget? hur mycket följer med? är den komplett med inredning etc etc? eller saknas något, mer än motor och låda?


mvh
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Finns ingen 328 kardan möjligtvis??
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
GraveDigger
Posts: 251
Joined: 20 Jul 2009, 17:42
Location: Lenhovda - Växjö
Contact:

Post by GraveDigger »

Blir de ändrade planer för m50n köper ja den gärna! :)
Bmw 320 E30 -84 Goes M50 Operation
http://www.garaget.org/?car=143419
User avatar
Bmw E30 327
Posts: 12
Joined: 30 Jul 2008, 22:56
Location: Finland vasa

Post by Bmw E30 327 »

Finns M3 e30 plastkitt kvar? Isåfall rickgt pris?
Post Reply